روایت زندگی ناصر سرنوشت در انیمیشن رئال «سرنوشتِ سرنوشت»

علی شهاب‌الدین تهیه‌کننده مستند انیمیشن رئال «سرنوشتِ سرنوشت» گفت که این اثر در مرحله تدوین و آماده‌سازی نهایی قرار دارد.                                    

به گزارش راه شلمچه به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، علی شهاب‌الدین تهیه‌کننده مستند انیمیشن رئال «سرنوشتِ سرنوشت» گفت: تولید این اثر تمام شده و اکنون در مرحله تدوین و تکمیل پروژه قرار دارد.

او در ادامه درباره داستان این فیلم توضیح داد: در آذر ماه سال 1359 یعنی دو ماه پس از شروع جنگ، اتاق جنگ ایران تصمیم می‌گیرد که یک عملیات مشترک آبی - هوایی را به نام عملیات «مروارید» ترتیب دهد. در فاز اول این عملیات به نیروی دریایی ماموریت داده می شود که دوتا از سکوهای بزرگ نفتی عراق را تسخیر کنند تا شریان اقتصادی کشور عراق را نابود کنند. از طرفی این عملیات یک عملیات فریب بود تا با این حرکت کشتی‌های جنگی پنهان عراق را بیرون بکشند و بمباران کنند.

کارگردان «گالش منزل» بیان کرد: عملیات اولیه در اوایل آذرماه به نام «شهید صفری» انجام می شود. چند روز پس از آن بخش دوم و اصلی عملیات نیز در تاریخ 6 آذر ماه سال 59 توسط یک گروه هفت نفره شامل نیروهای ویژه به فرماندهی ناصر سرنوشت انجام می‌شود و آن‌ها سکو را تسخیر می‌کنند. وقتی عراق متوجه می‌شود که نیروهای ایرانی روی سکو مستقر شده‌اند، تصمیم می گیرد که با بمب خودش سکو را همراه با نیروهای ایران از بین ببرد. به این دلیل کشتی‌های جنگی عراق از نیروهای استحفاظی خود خارج می شوند. در همین حین نیروی هوایی ایران عملیات را آغاز و حدود 10 کشتی جنگی را نابود می‌کند. شهید عباس دوران و شهید حسین خلعتبری جزو شهدایی بودند که در آن عملیات بسیار نقش‌آفرین بودند.

او عنوان کرد: وقتی نیروهای ویژه سکو را تسخیر می‌کنند به آنها دستور داده می‌شود که به عقب برگردند. ناوچه پیکان با هدایت کاپیتان شهید محمدابراهیم همتی داوطلب می‌شود که 7 پارتیزان ایرانی را به عقب برگرداند. هنگام بازگشت ناوچه پیکان مورد حمله نیروهای عراق قرار می گیرد و شهید همتی و تعدادی دیگر شهید می‌شوند. در این میان 13 نفر از سرنشینان ناوچه پیکان زنده می مانند.

این فیمساز بیان کرد: عملیات نجات آن 13 نفر انجام می شود اما در آن عملیات 11 نفر از آنها نجات پیدا می کنند زیرا آقای ناصر سرنوشت و اسیر عراقی او بدون هیچ وسیله نجاتی در دریا رها می‌شوند. آنها حدود 24 ساعت روی دریا شناور می‌مانند تا در نهایت به صورت اتفاقی توسط هلیکوپتر، نجات پیدا می‌کنند.

او تاکید کرد: فیلم ما درباره زندگی آقای ناصر سرنوشت است که بخشی از آن مربوط به عملیات «مروارید» و... است و بخشی از آن به زندگی پسادوره جنگ ایشان و عملیات جمع آوری اجساد حمله آمریکا به ایرباس ایرانی ارتباط دارد.

این مستندساز هدف فیلم خود را اینگونه بیان کرد: بیشترین هدف این فیلم این است که مخاطبان جوان با مقوله جنگ آشنا شوند و قهرمانان ملی خودشان را بشناسند.

او عنوان کرد: یکی از نکات جالب در این مستند حضور تعدادی از خلبان ها و افسران و امرای ارتش جمهوری اسلامی ایران شرکت کننده در عملیات »مروارید« است که برای اولین بار موافق و راضی به حضور در یک مستند تلویزیونی شدند.

شهاب‌الدین در پایان با اشاره به حمایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از این پروژه گفت: مرکز گسترش در حال حاضر تقریبا به عنوان تنها و مهم‌ترین مرجع تولید فیلم‌های فاخر در حوزه مستند فعالیت می‌کند. به دلیل رویکرد مدیران این نهاد خیلی فیلمسازان را به محدودیت زمانی گرفتار نمی‌کنند و مانند تلویزیون یا جاهای دیگر مجبور نیستیم کار را تا زمان مشخصی آماده کنیم. به همین دلیل پروژه‌ها با کیفیت بهتر در مدت زمان خوبی آماده می‌شوند. شکرخدا مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در این پروژه همکاری بسیار خوبی با ما داشتند.

عوامل مستند «سرنوشتِ سرنوشت» عبارتند از طراح و تهیه کننده: علی شهاب‌الدین، کارگردانان: علی شهاب الدین، محمدعلی یزدانپرست، تصویربردار: محمدعلی یزدانپرست، برنامه‌ریز: حمید بیات، صدابردار: مهدی خلیلی، نورپرداز: سید علیرضا سجادی، پژوهشگران: محمدعلی یزدانپرست، علی شهاب الدین، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار