روند محاکمه و استیضاح دونالد ترامپ در سنای آمریکا چگونه برگزار می‌شود؟

جدال جمهوریخواهان با دموکرات ها در مجلس سنای آمریکا بر سر طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور از روز سه شنبه آغاز خواهد شد.

به گزارش راه شلمچه، دونالد ترامپ سومین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود که جلسه استیضاحش در مجلس سنا برگزار می شود. در ادبیات سیاسی آمریکا از جلسات بحث بر سر طرح استیضاح رئیس جمهوری در مجلس سنا به عنوان «محاکمه» یاد می شود.

 

ریاست این جلسات نیز برعهده جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکاست.

 

هواداران دونالد ترامپ از جمله سناتورهای جمهوریخواه امیدوارند تا بتوانند پیش از روز چهارم فوریه (۱۵ بهمن) با برگزاری رای گیری در مجلس سنا برائت چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا از دو فقره اتهام وارده را اعلام کنند. دونالد ترامپ قرار است روز چهارم فوریه با حضور در برابر اعضای کنگره سخنرانی سالانه خود را ایراد کند.

 

جمهوریخواهان ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند. این در حالی است که دموکرات ها برای برکناری دونالد ترامپ از سمت ریاست جمهوری به رای موافق دو سوم اعضای مجلس سنا نیاز دارند.

 

دونالد ترامپ قرار است روز دوشنبه اولین دفاعیه خود در پاسخ به اتهامات وارده در طرح استیضاح را به مجلس سنا بفرستد. متحدان رئیس جمهور آمریکا از جمله رودی جولیانی، وکیل او تاکنون بر این نکته تاکید کرده اند که «سوء استفاده از قدرت» براساس قانون اساسی آمریکا یک مورد اتهامی قابل پذیرش برای استیضاح رئیس جمهوری محسوب نمی شود.

 

استیضاح دونالد ترامپ به چه معناست؟

مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) به دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد. «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» دو ماده طرح استیضاح دونالد ترامپ است.

 

رای موافق مجلس نمایندگان به طرح استیضاح دونالد ترامپ به طور بالقوه گام نخست در راستای برکناری او از قدرت محسوب می شود. کمیته های قضایی و اطلاعاتی این مجلس پیش از این با احضار شاهدان و جمع آوری اسناد و مدارک تحقیقات مقدماتی در مورد «تخلفات» دونالد ترامپ انجام داده است.

 

تصویب طرح استیضاح رئیس جمهوری در مجلس نمایندگان تنها به رای نصف به علاوه یک اعضای این مجلس نیاز دارد. مجلس نمایندگان با ۲۳۰ و ۲۲۹ رای به مواد طرح استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد.

 

در صورتی که ۶۷ سناتور به دو ماده طرح استیضاح رای مثبت ندهند، پرونده استیضاح دونالد ترامپ مختومه محسوب خواهد شد. اتفاقی که پیش از این برای بیل کلینتون و اندرو جانسون، دو رئیس جمهوری پیشین آمریکا افتاد.

 

در مقابل در صورتی که ۶۷ سناتور به یکی از دو ماده طرح استیضاح رای مثبت دهند دونالد ترامپ از سمت خود برکنار خواهد شد. در این صورت مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری این کشور سوگند یاد خواهد کرد.

 

نقش مجلس سنا در روند بررسی مواد طرح استیضاح چیست؟

دموکرات ها و جمهوریخواهان طی روزهای گذشته در مورد نقش مجلس سنا در روند استیضاح اختلاف نظر عمیقی داشتند. دموکرات ها بر احضار شاهدان در روند بررسی طرح استیضاح در مجلس سنا تاکید می کنند. این در حالی است که جمهوریخواهان در نظر دارند بدون احضار شاهدان جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ را سریعتر برگزار کنند.

 

مجلس نمایندگان در جریان «محاکمه» دونالد ترامپ در مجلس سنا نقش دادستانی را ایفا می کند. این مجلس با انتخاب چند نفر از اعضای خود به عنوان «مدیران استیضاح» دلایل خود را برای استیضاح به سناتورها توضیح می دهد. در مقابل وکلای مدافع رئیس جمهوری وظیفه دفاع از او را در جریان بررسی طرح استیضاح در مجلس سنا برعهده خواهند داشت.

 

رئیس جمهوری آمریکا مجبور به شرکت در جلسات «محاکمه» خود در مجلس سنا نیست. بیل کلینتون و اندرو جانسون در جلسات بحث و بررسی طرح استیضاح خود در مجلس سنا حضور نداشتند.

 

جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا نه تنها وظیفه اداره جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ در مجلس سنا را برعهده خواهد داشت بلکه در مورد روند برگزاری جلسات نیز تصمیم گیری خواهد کرد. با این حال اکثریت اعضای مجلس سنا می توانند با تصمیمات او مخالفت کنند.

 

هر چند از جلسات بررسی طرح استیضاح در مجلس سنا به عنوان جلسات «محاکمه» یاد می شود اما باید در نظر داشت که این جلسات لزوما مشابه یک جلسه محاکمه قضایی برگزار نخواهد شد. جلسات بررسی طرح استیضاح رئیس جمهوری بیش از هر چیز یک رویداد سیاسی است.

 

تصمیم گیری در مورد روند برگزاری جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ با مجلس سنا خواهد بود. مجلس سنا پیش از این در جریان «محاکمه» اندرو جانسون تصمیم به احضار شاهدان گرفت. این در حالی است که اعضای مجلس سنا در زمان بررسی طرح استیضاح بیل کلینتون از احضار شاهدان خودداری کردند.

 

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا اعلام کرده است که وی و هم حزبی هایش به دنبال احضار شاهدان به جلسات «محاکمه» دونالد ترامپ نیستند.

 

احتمال برکناری دونالد ترامپ از سمت خود چه قدر است؟

برکناری رئیس جمهوری با رای مجلس سنا تاکنون در تاریخ آمریکا روی نداده است. هر چند بسیاری بر این باور هستند که مجلس سنا احتمالا در سال ۱۹۷۴ رای به برکناری ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس جمهوری ایالات متحده می داد اما وی پیش از رای گیری در مجلس نمایندگان از سمت خود استعفاء داد و به این ترتیب در عمل مورد استیضاح قرار نگرفت.

 

دموکرات ها هم اکنون ۴۷ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند و بسیار بعید به نظر می رسد که آنها بتوانند طی چند هفته آینده ۲۰ سناتور جمهوریخواه را به موافقت با استیضاح مجاب کنند.

 

سناتورهای دموکرات برای تغییر موازنه قوا به ارائه شواهد جدید علیه دونالد ترامپ و همراهی بیشتر افکار عمومی با طرح استیضاح نیاز خواهند داشت. تاکنون نشانه ای از این امر مشاهده نشده است هرچند فشار دموکرات ها برای حضور شاهدان در جلسات «محاکمه» رئیس جمهوری را در همین راستا می توان ارزیابی کرد.

 


منبع؛ جام نیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار