رونمایی از اثری فاخر در قم

آیین رونمایی از کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» تألیف علامه میرمحمدهادی میرلوحی سبزواری، شامگاه یکشنبه با سخنرانی آیت الله العظمی کریمی جهرمی در مدرسه امام مهدی علیه السلام، نخستین مؤسسه ی حدیثی شیعه در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار راه شلمچه در شهر مقدس قم،  در این مراسم که جمعی از محققان و اندیشمندان شیعه و طلاب حوزه علمیه قم حضور داشتند، مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی کریمی جهرمی به توصیف تألیفات مؤلف کتاب نفیس اصول العقائد و جامع الفوائد پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از آثار علامه میرلوحی که در راه شبهه زدایی از جامعه تألیف شده این کتابی است که هم اکنون در حال رونمایی از آن هستیم که نشان از تبحر و مسأله شناسی این عالم جلیل القدر دارد.


وی در ادامه علما را کفالت کننده ی شیعیان و ایتام آل محمد علیهم السلام دانست و خطاب به مبلغان افزود: در اعتقادات مردم کار بکنید، چرا که خیلی موثر است مردم را خدا باور کنیم البته اول باید خودمان خدا باور و قیامت باور باشیم و بدانیم که در حرکات و سکنات و دوستی و دشمنی و زندگانی ظاهری باید خدا را شاهد بدانیم و خیلی در حفظ معارف الهی مقید باشید نکند راه الهی را عوض کنیم و خودمان ندانیم که در گمراهی قدم برمیداریم و مردم را حسین شناس کنیم و در برابر مصائب صبر کنیم، چرا که اینها در قیامت برای ما کمک حال خواهد بود و دعا کنید خداوند این توفیق را بیشتر از هر زمان دیگه شامل حال بندگان خود بکند.


در این محفل که حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرلوحی از کارشناسان مشهور مذهبی نیز حضور داشت در سخنانی با بیان اینکه تدوین این اثر توسط یکی از محققان مدرسه ی امام مهدی علیه السلام انجام شده، این امر را از برکات فقیه و محقق خستگی ناپذیر شیعه، مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید محمد باقر موحد ابطحی قدس سره دانست که خود و شاگردانشان منشاء برکات اینچنینی در احیای تراث اهل بیت علیهم السلام و اکابر شیعی بوده اند.


مؤسسه ی علمی تحقیقاتی و حدیثی الامام المهدی علیه السلام اولین مرکز حدیثی شیعه در قم بوده که صدها جلد کتاب فاخر شیعی را احیا و به مجامع علمی جهان اسلام هدیه کرده است.


استاد میرلوحی در ادامه در تبيين شخصیت والای مؤلف کتاب اصول العقائد و جامع الفوائد گفت: علامه سیدمحمدهادی میرلوحی، متوفای ۳۳۰ سال پیش در اصفهان است؛ پدر ایشان سیدمحمد میرلوحی بود که قبلا به نقیبی موسوی سبزواری معروف بود و بعد از آمدن به اصفهان به میرلوحی اصفهانی معروف شد.


وی افزود: فرزند ایشان علامه سیدمحمدهادی میرلوحی، صاحب کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» است که این کتاب امروز به مناسبت روز مباهله رونمایی خواهد شد.


وی افزود: میرلوحی پدر که از سبزوار به اصفهان رفت کتاب‌های فراوانی دارد از جمله کتاب «کفایة المهتدی فی معرفة المهدی(عج)» که علما و بزرگان از آن با عنوان «اربعین سیدمیرلوحی یا اربعین فاضل میرلوحی» یاد می‌کنند، چون واجد ۴۰ حدیث است. خیلی از بزرگان مانند؛ آقاشیخ حسین نوری؛ استاد شیخ عباس قمی، از کتاب علامه میرلوحی نقل کرده و آن را کتاب مهم و واجد موارد منحصر به‌فرد شمرده است.



استاد حوزه علمیه تصریح کرد: فرزند ایشان، علامه سیدمحمدهادی میرلوحی هم در دوره خود مجتهد بود، در حوزه اصفهان  درس و بحث داشت و از فقهای بزرگ و از شاگردان مجلسی، میرفندرسکی، میرداماد، شیخ بهایی و ... بود و این کتاب یعنی «اصول العقائد و جامع الفوائد» متعلق به ایشان است.


وی در معرفی صاحب اثر و خاندان علمی میرلوحی گفت: نسل و ذریه علامه میرلوحی از ۳۱۳ سال پیش با عنوان سادات میرلوحی مملو از علما و فقها و بزرگان و اهل ولایت هستند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار