زمان توافق در «وین» مشخص شد

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس اتمی گفته‌اند نهایی کردن توافق وین «بسیار نزدیک» است.  

به گزارش راه شلمچه، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس اتمی گفته‌اند نهایی کردن توافق وین «بسیار نزدیک» است.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم هشدار داده که تأخیر بیشتر در مذاکرات ممکن است مانع از احیای توافق شود. اروپاییان و امریکا تا الان ایران را مانع توافق نشدن در وین معرفی می‌کردند و حالا هم نوک انتقاد‌ها درباره تأخیر در توافق را به سمت روسیه نشانه رفته‌اند. ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا با اشاره به درخواست تضمین روسیه برای محدود نشدن مبادلاتش با ایران بعد از توافق، گفته که مسکو در تلاش است خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد.


تا الان در وین برای امریکا و اروپا، فقط یک متهم وجود داشت؛ «ایران». هر وقت مذاکرات کند می‌شد یا اینکه احیاناً در مقاطعی به بن‌بست می‌رسید، ایران روی صندلی متهم ردیف اول می‌نشست و پی‌درپی هشدار صادر می‌شد که «فقط چند هفته برای توافق فرصت داریم». حالا اما، ظاهراً غربی‌ها کمی جای ایران را روی صندلی متهم ردیف اولی جابه‌جا کرده و جایی هم برای روس‌ها دست و پا کرده‌اند.

 وین از دو شنبه که علی باقری به تهران برگشت و سه شنبه شب دوباره به آنجا رفت، معلق بین زمین و آسمان است. دیدار‌ها انجام می‌شود، از جمله ملاقاتی که سه شنبه شب بین علی باقری با اولیانوف نماینده روسیه انجام شد و عصر دیروز هم علی باقری با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا ملاقات کرد، ولی به تعبیر مورا «دیگر مذاکرات در سطح کارشناسی در کار نیست» و به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، اختلافات باقی مانده برای رسیدن به توافق «از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است».

 با همه اینها، آنطور که منابع می‌گویند همین چند اختلاف انگشت‌شمار هم جدی است. ایران می‌گوید تا لب خط قرمز‌های خود جلو آمده و حالا نوبت امریکایی‌ها است که تصمیم سیاسی بگیرند. صحبت‌های روز سه شنبه انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا هم که بدون اشاره به نام ایران گفت «زمان آن رسیده که تصمیمات سیاسی به مذاکرات وین پایان دهند» نشان می‌دهد، انتظارات در وین از لزوم انعطاف امریکا بیشتر است. با این حال، طرف امریکایی که تا الان توپ عدم توافق را به زمین ایران می‌انداخت، حالا ترجیح داده آن را به زمین روس‌ها بیندازد. روس‌ها در کشاکش جنگ اوکراین که با تحریم امریکا روبه‌رو شده‌اند، می‌خواهند بندی به توافق احتمالی اضافه و در آن طرف‌های امریکایی و اروپایی تضمین کنند که تحریم‌های اعمالی بر روسیه در چارچوب جنگ اوکراین، شامل مناسبات تجاری و نظامی با ایران نخواهد شد، درخواستی که طرف امریکایی با آن مخالفت کرده است. بعد از اینکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا درخواست تضمین را که از زبان سرگئی لاوروف، همتای روس او مطرح شده بود «بی‌ربط»، خواند، حالا ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا روسیه را متهم کرده که در تلاش است خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد. نولاند سه شنبه شب در نشست کمیته روابط خارجی سنای امریکا، در پاسخ به این سؤال که آیا دولت امریکا تضمین کتبی به روسیه داده است تا همکاری تجاری، سرمایه‌گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم‌ها نشود گفت که امریکا چنین تضمینی به روسیه نداده است. هنگامی که تاد یانگ، سناتور جمهوریخواه از ایالت ایندیانا از نولاند پرسید که آیا «در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، تغییراتی در مورد مذاکرات امریکا با روسیه ایجاد شده است»، نولاند پاسخ مثبت داد و گفت: «من باید اعلام کنم که روسیه سعی دارد خواسته‌های خود را در رابطه با برجام گسترش و افزایش دهد و ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی‌دهیم.» نولاند گفته که امریکا با روسیه «در مقابل» ایران مذاکره نمی‌کند و با تکرار صحبت‌های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفت که روسیه و امریکا هدف راهبردی مشابه و یکسانی در مورد تلاش برای نجات توافق هسته‌ای ایران دارند و این هدف اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.


احتمال توافق در چند روز آینده 
«میخاییل اولیانوف» سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی وین و نماینده این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: گمانه زنی‌هایی در مورد موضع روسیه در مذاکرات وجود دارد و تعدادی سعی می‌کنند مسکو را متهم به طولانی‌تر شدن مذاکرات کنند.
  وی توضیح داد: مذاکرات هنوز نهایی نشده‌، حتی متن توافق نهایی هنوز نهایی نیست. امکان دارد متن این توافق فردا نهایی شود. هنوز هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده، موافقت خود را با متن توافق اعلام نکرده‌اند. 

   
 اولیانوف یادآورشد که یکی از اهداف برجام اطمینان از تجارت قانونی ایران با جهان است. روسیه یکی از شرکای تجاری بزرگ تهران است و ما می‌خواهیم این تجارت حفظ شود.
 نماینده روسیه در مذاکرات وین ادامه داد: در دوره کارزار فشار حداکثری هیچ یک از کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند، اما روسیه در سال گذشته روابط تجاری خود با ایران را ۸۴ درصد در مقایسه با سال پیشین آن گسترش داد. ما انتظار داریم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در روابط ما با ایران دخالت نکنند. 

   
 هیچ تحریمی مانعی برای انجام پروژه‌های هسته‌ای ایجاد نکند
 نماینده دولت روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: ما از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌خواهیم هیچ تحریمی در آینده، برای انجام پروژه‌های هسته‌ای روسیه در ایران تحت برجام و فراتر، مانع ایجاد نکند. اما واکنش سایر طرف‌ها مثبت نبوده است.
 اولیانوف ادامه داد که‌ما به پایان مذاکرات و نهایی شدن متن توافق بسیار نزدیک هستیم و ممکن در چند روز آینده به توافق برسیم، اما هنوز تعدادی از مسائل حل نشده وجود دارند.
 به گزارش ایرنا، ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت: روسیه در تلاش است تا خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد، اما ما بازی «بیایید معامله کنیم» را انجام نمی‌دهیم.
  معاون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا تضمین کتبی به روسیه داده است تا همکاری تجاری، سرمایه گذاری یا نظامی مسکو با ایران مشمول تحریم‌ها نشود پاسخ داد که آمریکا چنین تضمینی به روسیه نداده است.
  «سرگئی لاوروف» روز شنبه در جریان نشست مطبوعاتی افزودکه مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی‌شود.
 اگرچه موضع اخیر روسیه در روند مذاکرات را نمی‌توان نادیده گرفت اما واقعیت این است که موضوع ها مشخصی باقی مانده که ایالات متحده درباره آن‌ها تصمیم سیاسی خود را نگرفته و این مساله علت اصلی کندی گفت‌وگوها در وین شده است.
 مذاکرات وین در مرحله تصمیم‌گیری سیاسی طرف آمریکایی قرار دارد نتیجه مذاکرات در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن درباره چند موضوع باقی‌مانده است.
 صبح چهارشنبه،  «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان پس از سفری کوتاه به تهران، بار دیگر برای پیگیری مذاکرات به وین بازگشت. 

ایران به توافق دست پیدا کرد
به گزارش ایرنا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که دارای سوابق روشن اتهام‌زنی به ایران و سخن‌پراکنی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان است، در توییتی بخشی از فیلم گفت‌وگوی میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روس با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را مورد استناد قرار داد. 

   

بخشی از فیلم مزبور که به توییت نخست‌وزیر سابق صهیونیست‌ها ضمیمه شده، این بخش‌های گفته‌های اولیانوف را دربر می‌گیرد: «همکاران ایرانی همچون شیر برای منافع ملی ایران می‌جنگند. واقعا این‌طور است و من کاملا جدی هستم. آنها برای هر ویرگول و هر کلمه‌ای می‌جنگند و به‌ عنوان یک قاعده کاملا موفق‌ هستند. من باید به این امر اذعان کنم.»

   

اولیانوف در بخش دیگری در پاسخ به خبرنگار ایرنا می‌گوید: «من در این خصوص کاملا صادق هستم که ایران بسیار بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌کرد به دست آورد. اگر واقع‌گرایانه صحبت کنیم، ایران بیش از آنچه من و دیگران پیش‌بینی می‌کردیم به‌دست آورده و این واقعیت است.» 

   

نکته جالب آنجاست که در زیرنویس انگلیسی فیلم ضمیمه شده توسط نتانیاهو که در آن صدای اولیانوف شنیده می‌شود، بعضا تفاوت‌هایی با گفته‌های وی وجود دارد از جمله در ابتدای فیلم ضمیمه‌ شده که «همکاران ایرانی»، به‌صورت «روحانیون ایرانی» زیرنویس شده است! 

   

نتانیاهو در متن توییت خود که به‌زبان عبری نوشته شده، پس از اشاره به بخشی از متن گفته‌های مذاکره‌کننده ارشد روس، بار دیگر اتهاماتی را که از دیرباز در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده را تکرار کرده و از «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «یائیر لاپید» خواسته است که جلوی دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرند! 

   

مذاکرات وین در مرحله تصمیم‌گیری سیاسی طرف آمریکایی قرار دارد نتیجه مذاکرات در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن درباره چند موضوع باقی‌مانده است. 

   

صبح چهارشنبه، «علی باقری»، مذاکره کننده ارشد کشورمان پس از سفری کوتاه به تهران، بار دیگر برای پیگیری مذاکرات به وین بازگشت.


تیم مذاکره‌کننده خطوط قرمز ملت ایران را رعایت می‌کند
نماینده مردم اصفهان به ایرنا گفت: دولت، مجلس و نهادها بر رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی تاکید دارند و خطوط قرمز مبنای مذاکرات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است جای نگرانی وجود ندارد زیرا تیم مذاکره‌ کننده خطوط قرمز ملت ایران را رعایت می کند.

   

وی در خصوص مشکلاتی که برجام برای تیم مذاکره کننده هسته ای ایجاد کرده است، اظهار داشت: مذاکرات در دوره قبل به صورت شفاهی انجام شده بود لذا اروپا و آمریکا بدعهدی کردند این تجربه عملی اکنون در اختیار تیم مذاکره کننده هسته‌ای است منافع ملت ایران باید رعایت شود.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
0
۱۹ اسفند ۱۴۰۰
واقعا چه نیازی به توافق است.
شما در هسته ای قدرتمند شوید از دنیا بالاتر بایستید آنوقت التماستان می کنند تا به آنها تکنولوژی بدهید.
تا کی حقارت
عربستان بدنبال هسته ایست بعد مسئولین بدنبال تعطیل کردن هسته ای
پاسخ
آخرین اخبار