سرگیجه مدیریت سردرگمی مردم

شاید دولت دارد شوخی می‌کند و ما خبر نداریم اما اگر مزاحی در میان نیست محض رضای خدا یک مسؤول توضیح دهد چرا با وجود اینکه قرار است در محدودیت‌های جدید، بسیاری از مشاغل فعال باشند، واژه «تعطیلی» آن هم فراگیر به کلمه کلیدی مسؤولان تبدیل شد

به گزارش راه شلمچه، پس از برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا در شب‌گذشته اعلام شد از اول آذرماه منع آمد و شد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز کرونایی اعمال خواهد شد.  

یکشنبه‌شب حسن روحانی در تعریف محدودیت‌هایی که قرار است از آذرماه اعمال شود اعلام کرد چاره‌ای جز تعطیلی فراگیر نداریم، در حالی که محدودیت‌های جدید به هیچ عنوان فراگیر نیست و طبق اعلام سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، محدودیت‌ها در هر استان و هر شهرستان متفاوت خواهد بود. 

کلیدواژه «تعطیلی فراگیر» توسط حسن روحانی بعد از آن استفاده شد که متخصصان به عدم تصمیم‌گیری برای تعطیلی کشور و قطع زنجیره شیوع کرونا اعتراض کردند. اما آیا محدودیت‌هایی که قرار است از آذرماه اعمال شود همان تعطیلی فراگیر است؟ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد 25 مرکز استان و جمعا 100 شهرستان وضعیت قرمز دارند و از شنبه فقط مشاغل سطح یک (مشاغل ضروری مانند نانوایی، آتش‌نشانی و اورژانس‌) مشغول کار خواهند بود و یک‌سوم کارمندان ادارات نیز سر کار می‌روند، البته رستوران‌ها نیز به صورت بیرون‌بر می‌توانند غذا به مردم بدهند و از طرفی کارخانه‌ها هم تعطیل نخواهد بود! اگر اظهارات رئیسی را بپذیریم باید بگوییم تعطیلی فراگیر فقط یک شوخی است، چراکه فعالیت همین مشاغل هم ترددهای زیادی در سطح شهرها ایجاد خواهد کرد. 

آیا چاپخانه‌ها تعطیل خواهد بود؟ آیا روزنامه‌ها تعطیل می‌شود؟ آیا فعالیت‌های ورزشی تعطیل می‌شود؟ آیا کارمندان بخش خصوصی هم تعطیل می‌شوند یا اینکه کارفرمایان بخش خصوصی مجبور می‌شوند دوسوم کارکنان را دورکار کنند؟ اینها سوالاتی است که حتی مسؤولان وزارت بهداشت که قرار است محور مقابله با کرونا باشند پاسخ آنها را نمی‌دانند! برای پاسخ به سوالات بالا خبرنگار «وطن ‌امروز» با ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت تماس گرفت. حریرچی درباره فعالیت روزنامه‌ها و بخش خصوصی گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم و باید درباره جزئیات آن سوال کنم! معاون وزیر بهداشت در واکنش به این سوال که اگر همه اینها فعال باشند دیگر تعطیلی فراگیر به چه معناست، پاسخی نداد و از خبرنگار ما خواست که بعدا تماس بگیرد تا وی از جزئیات باخبر شود!

از طرفی وزیر کشور اعلام کرد تردد بین شهرهایی که وضعیت قرمز دارند از شنبه ممنوع می‌شود اما در ادامه گفته شد فرمانداران و استانداران اختیار تعطیلی دارند!

حتی برخی‌ می‌گویند دولت قصد دارد تعطیلی واقعی اعمال کند اما آن را فعلا اعلام نمی‌کند تا کسی به سفر نرود. به هر حال هنوز چیزی مشخص نیست و فقط می‌توان گفت به جای تعطیلی فراگیر واقعی، ابهام فراگیر وجود دارد و تکلیف دولت با ملت برای محدودیت‌های کرونا مشخص نشده است. 

دیروز وزیر کشور و وزیر بهداشت در نشست ویدئویی با فرمانداران و استانداران شرکت و اعلام کردند بزودی دستورالعمل محدودیت‌های جدید به آنها ابلاغ می‌شود. 

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در این نشست گفت: پلمب، ظرفیت مدیریت بحران، دادستان‌ها و شورای تامین را داریم اما اشکال در عمل یا ضعف در فهم دقیق این قوانین و مقررات است. دادستان در جلسه حضور دارد و از او بخواهید در جایگاه مدعی‌العموم وارد شود که می‌شود. از مسؤولان قوه ‌قضائیه نیز که با دقت و جدیت پای کار آمدند تشکر می‌کنم. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مساله تجمع و تردد، گفت: وقتی منطقه‌ای قرمز می‌شود، تجمعات و ترددها نباید باشد. برخی فرمانداران مراعات و برخی رودربایستی‌هایی دارند و در جلسه استانداران هم گفتم هر جا رودربایستی دارید به من ارجاع دهید و بر گردن من وزیر کشور بیندازید. ما حتما پیگیری خواهیم کرد. تجمع و تردد در وضعیت قرمز باید کنترل کامل شود. هیچ استثنایی نداریم. 

رحمانی‌فضلی مصوبات ستاد را در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی خواند و گفت: این مصوبات شاید یک پله هم از قانون بالاتر باشد. چون رهبر انقلاب فرمودند مصوبات ستاد در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است. 

وزیر کشور ادامه داد: در همه بخش‌های مختلف ضمانت‌ها، جرایم و تذکرات باید تهیه شود. می‌گویند دستگاه‌های اجرایی رعایت نمی‌کنند؛ این درست است! اتفاقا روز گذشته ۳ افتتاحیه و یک جلسه در تلویزیون دیدیم که در هیچ‌ یک از ۳ مورد پروتکل رعایت نشده بود. 


سرگیجه مدیریت سردرگمی مردم

 شاید دولت دارد شوخی می‌کند و ما خبر نداریم اما اگر مزاحی در میان نیست محض رضای خدا یک مسؤول توضیح دهد چرا با وجود اینکه قرار است در محدودیت‌های جدید، بسیاری از مشاغل فعال باشند، واژه «تعطیلی» آن هم فراگیر به کلمه کلیدی مسؤولان تبدیل شده و از طرفی چگونه قرار است منع آمد‌و‌شد از ساعت 21 تا 4 صبح در شهرهای قرمز کرونایی اجرا شود و اگر دولتی‌ها واقعا همان برنامه محدودیت‌هایی که اعلام کرده‌اند را قرار است اجرا کنند باید در به کار بردن واژه تعطیلی ـ آن هم فراگیرـ تجدیدنظر کنند. 

دیشب بعد از جلسه فوق‌العاده ستاد ملی مقابله با کرونا که «جلسه بررسی نهایی دستورالعمل‌های طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» نامیده شد، سخنگوی ستاد، مصداق محدودیت‌های شدید را اعلام کرد. مهم‌ترین موضوعی که مشخص شد این است که در واقعیت قرار نیست اصلا تعطیلی‌ای را شاهد باشیم. طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مشاغل سطح یک که مشاغل ضروری هستند مانند نانوایی‌ها، کادر پزشکی، آتش‌نشانی‌ها و فروشگاه‌ها می‌توانند فعالیت کنند و در کنار آنها کارمندان هم باید بر سر کار حاضر شوند (در شهرهای قرمز یک‌سوم کارمندان). حتی بانک‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بورس نیز فعال است. رستوران‌ها هم می‌توانند به صورت غذای بیرون‌بر خدمات بدهند و کارخانه‌ها نیز همچنان کار می‌کنند(!) آیا این بود تعطیلی؟! تعطیلی فراگیر این بود؟! واقعا دولت با ما شوخی می‌کند یا معنی تعطیلی را نمی‌داند؟ البته یک احتمال قریب به یقین هم وجود دارد و آن اینکه بعد از انتقادات و اعتراضات متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت درباره عدم تعطیلی و هشدار درباره تبعات بی‌توجهی به این موضوع دولتی‌ها تصمیم گرفته‌اند کلمه «تعطیلی» را لوث کنند. اگر این احتمال حقیقت داشته باشد باید به حال آن مشاوران آشنا و غیرآشنا تأسف خورد، چرا که وارونه جلوه‌ دادن تعطیلی و خلط مبحث با موضوع محدودیت‌های جدید می‌تواند بیش از پیش اعتماد مردم را از بین ببرد. وقتی روحانی بیانیه 8 ماده‌ای صادر می‌کند و بسیج همگانی برای مقابله با کرونا اعلام می‌کند و همه نهادها را برای مغلوب کردن موج سوم کرونا فرا‌می‌خواند و محدودیت‌های جدید را تعطیلی فراگیر می‌داند، طبیعی است همگان فکر کنند واقعا همه جا تعطیل است. وقتی تقریبا هیچ جا تعطیل نیست و کارمندان در حال کار کردن هستند و بانک‌ها فعالیت می‌کنند و محدودیت آنچنانی و خاصی قرار نیست اعمال شود. پس این همه شلوغ‌کاری و فریاد «تعطیلی فراگیر» سر دادن بهر چیست؟ کاش حداقل برای کاهش شدت شوخی در این روزهای کرونایی کلمه «فراگیر» را در کنار تعطیلی قرار نمی‌دادند. 

مساله دیگر موضوع حکومت ‌نظامی کرونایی است؛ قرار است از ساعت 21 هر شب تا 4 صبح رفت‌و‌آمد ممنوع شود و طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا متخلفان بیشتر از طریق دوربین‌ها جریمه خواهند شد. در این میان چند سوال به وجود می‌آید: اول اینکه دوربین‌ها چگونه تشخیص می‌دهند که حضور صاحب خودرویی که در ساعات ممنوعه در شهر رفت‌وآمد می‌کند، موجه است یا غیرموجه. قطعا حضور پزشک، پرستار، خبرنگار و آتش‌نشان که در حال خدمت شبانه‌روزی هستند در خیابان موجه است اما چگونه این موجه بودن تشخیص داده می‌شود؟ 

اصلا شاید خیلی‌ها بیمار شوند و باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند، چگونه قرار است این موارد اضطراری و ضروری تشخیص داده شود؟ اصلا باید پاسخ داده شود که چرا از ساعت 21 به بعد باید منع رفت‌و‌آمد برقرار شود؟ آیا کرونا قبل از 21 سراغ شهروندان نمی‌آید؟ آیا کسی قبل از ساعت 21 به میهمانی نمی‌رود و امکان انتقال کرونا را ندارد؟ اصلا چه ارگانی قرار است در خیابان‌ها گشت بزند و مانع عبور و مرور مردم شود؟ به نظر می‌رسد دولت برای مقابله با کرونا دچار یک دوگانگی اساسی شده است؛ از یک طرف با نظر متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت برای تعطیلی ۲ هفته‌ای و واقعی مخالفت می‌کند و با شانتاژ رسانه‌ای می‌خواهد عبارت تعطیلی فراگیر را به جای محدودیت‌ها جا بزند و از طرفی به صورت غیرمنطقی شهر را فریز کرده و نفس شهر را بگیرد و لاک داون ساعتی را به جای لاک داون 24 ساعته اعمال ‌کند!

اگر این طرح‌ها مانند همان طرح «جریمه افراد بی‌ماسک» باشد باید گفت دولت باز هم کشور را درگیر طرحی می‌کند که شاید کمی از اعداد مرگ‌ومیر کرونایی بکاهد اما ما را از وضعیت بحرانی و فاجعه خارج نمی‌کند. از طرح جریمه افراد بی‌ماسک و اعلام شبای وزارت بهداشت برای جریمه مردمی که در خیابان ماسک نمی‌زنند چیزی جز جریمه خودروها و شوخی‌ مردم با طراحان این طرح نمانده است. راستی! اگر معنای تعطیلی فراگیر این است که دولت مدعی است، نام تعطیلی شبیه تعطیلی جمعه‌ها چیست؟ تعطیلی خیلی خیلی خیلی فراگیر؟


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار