سوء تدبیر، کرونای مهار شده را شعله‌ور کرد!

اما شاید برخی گمان کنند رسیدن آمار فوتی‌ها به 405 نفر نشان از رسیدن یا نزدیک شدن به اوج پیک چهارم و در نتیجه آغاز فروکش کردن این موج باشد اما شرایط وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بشنویم تا رسیدن به قله موج چهارم هنوز قریب دو هفته دیگر باقی مانده است!

به گزارش راه شلمچه، در حالی که روند افزایشی تعداد فوتی‌های کرونا در موج چهارم طی هفته‌های اخیر ادامه داشته است، جهش یکباره و 86 نفره قربانیان و رسیدن آمار روزانه به 405 نفر نشان از ادامه زبانه کشیدن شعله‌هایی است که با ‌اندکی تدبیر قابل کنترل بود.

دیروز مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: « از 28 تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۹۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر رسید و متاسفانه در این مدت، ۴۰۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۷۸۵ هزار و ۳۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۱۴ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۲۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده و در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. تاکنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دُز رسید.»

هنوز به قله پیک چهارم نرسیده‌ایم
اما شاید برخی گمان کنند رسیدن آمار فوتی‌ها به 405 نفر نشان از رسیدن یا نزدیک شدن به اوج پیک چهارم و در نتیجه آغاز فروکش کردن این موج باشد اما شرایط وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بشنویم تا رسیدن به قله موج چهارم هنوز قریب دو هفته دیگر باقی مانده است! در همین زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: هنوز به قله موج چهارم کرونا نرسیده ایم. 

علیرضا رئیسی، موج چهارم کرونا را قابل مقایسه با موج‌های قبل ندانست و افزود: این موج بیماری با سرعت انفجاری سرایت می‌کند و ورودی بیمارستان‌ها و بیماران سرپایی بسیار بالا رفته، اما هنوز به قله این موج نرسیده‌ایم. 

پیش‌بینی ما این است که این هفته و هفته آینده بیماری به همین سرعت پیش برود و احتمالاً تا هفته آینده به قله برسد، اما از وضع قرمز این قله به زودی خارج نخواهیم شد. 

رئیسی ادامه داد: تعداد موارد بستری کرونا در اوج پیک سوم کرونا به ۲۳هزار نفر رسید اما هنوز با وجود اینکه به اوج و قله پیک چهارم کرونا نرسیده‌ایم تعداد بستری‌ها به ۴۳ هزار نفر رسیده است. پیش‌بینی این است که تعداد بستری‌های کرونا در اوج پیک چهارم به ۶۰ هزار نفر برسد که یک رکورد بی‌سابقه است.

 وی با انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌ها گفت: در صورت رعایت کامل پروتکل‌ها تا اوایل خرداد می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم. رئیسی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله و کنترل پیک چهارم کرونا اظهار داشت: فعلا فقط بحث تمدید محدودیت‌های کرونا مطرح است، محدودیت‌های ابلاغ شده برای شهرهای قرمز و نارنجی این هفته هم تمدید شد و قرار است پنجشنبه برای ادامه این محدودیت‌ها و چگونگی آن در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری شود. احتمالا محدودیت‌های کرونا دو هفته دیگر تمدید می‌شود، اما حتی اگر نمودار صعودی کرونا در پیک چهارم، ثابت شود و از حالت صعودی خارج شود یا حتی نزولی شود، حالا حالاها از وضعیت قرمز خارج نمی‌شویم.

چرا این چنین شد؟
روند نگران‌کننده بیماری کرونا در کشور در حالی است که تا پیش از تعطیلات سال نو و پس از پشت سر گذاشتن پیک سوم در پائیز سال قبل، روند بیماری در مسیر کنترل و مهار قرار داشت به نحوی که در شرایطی که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا با همه امکانات و تجهیزات در بدترین و مرگبارترین شرایط کرونایی قرار داشتند، در کشورمان طی دوره زمستان و ماه‌های پایانی سال روند کاهشی و تثبیت تعداد فوتی‌های روزانه در محدوده زیر 100 نفر ادامه داشت، آن هم در شرایطی که احتمال سرایت بیماری در زمستان به علت بسته بودن در و پنجره‌ها و عدم تهویه مناسب بیشتر پیش‌بینی می‌شد. 

در این میان نباید از تمهیدات ستاد کرونا از جمله اتخاذ محدودیت تردد شبانه و ممنوعیت سفر به سه استان شمالی و همچنین تاثیرات اجرای طرح شهید سلیمانی در کنار ایثارگری‌های کادر درمان به راحتی گذشت. با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو و البته آغاز چرخش ویروس جهش یافته انگلیسی، پیش‌بینی‌ها و هشدارهای مکرر کارشناسان و درخواست‌های وزارت بهداشت مبنی بر لزوم ممنوعیت سفرهای نوروزی از احتمال تشدید محدودیت‌های سختگیرانه از سوی ستاد کرونا حکایت می‌کرد اما در اقدامی عجیب و برخلاف نظر صریح وزارت بهداشت و کارشناسان، با اعلام ممنوعیت سفر به تنها 9 شهر قرمز و 31 شهر نارنجی و برداشتن محدودیت سفر به استان‌های شمالی عملاً مجوز سفرهای نوروزی از سوی ستاد کرونا صادر شد! 

متاسفانه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد افزایش سفرهای نوروزی در کنار اثرات تردد‌های پیش از نوروز در بازارها و مراکز خرید و دید و بازدیدهای نوروزی کار خود را کرد و با پایان تعطیلات کم کم روند موج چهارم کرونا نمایان شد که تا کنون ادامه دارد و همان‌طور که ذکر شد به این زودی‌ها نیز رفع نخواهد شد آن هم در شرایطی که تعداد فوتی‌های روزانه زیر 100 نفر در اواخر اسفند اکنون به بیش از 400 نفر و تعداد موارد جدید ابتلای روزانه از 6- 7 هزار نفر پیش از نوروز به بیش از 20 هزار و گاه بیش از 25 هزار نفر و تعداد شهرهای قرمز از 9 شهر در 25 اسفند به 257 شهر در حال حاضر رسیده است.

گفته بودم موج چهارم کرونا سهمگین است
در همین زمینه وزیر بهداشت که از صریح‌ترین مخالفان سفرهای نوروزی بود، دیروز با بیان اینکه یکی از سخت‌ترین دوران پاندمی کرونا را تجربه می‌کنیم، گفت: قبل از عید گفته بودم که باید منتظر یکی از سهمگین‌ترین امواج اپیدمی در صد سال اخیر باشیم. 

نمکی افزود: آن موجی که پیش‌بینی می‌کردیم، فرا رسید و البته عواملی در تسریع و شدت موج دخیل بودند که پرداختن به آن دردی از ما دوا نخواهد کرد.
توجیه، تناقض و موج ‌سازی برای پنهان کردن اشتباهات اما متاسفانه در شرایطی که تاثیر اشتباه و بی‌تدبیری ستاد ملی کرونا با محوریت دولت در موضوع آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی و بی‌توجهی به هشدارهای کارشناسی بر کسی پوشیده نیست، مدتی است که روندی اشتباه برای سرپوش گذاشتن به این بی‌تدبیری به چشم می‌خورد. 

رئیس‌جمهور کشورمان که مسئولیت ستاد ملی کرونا را بر عهده ‌دارد در حالی که خوشبینانه در سخنان 7 فروردین امسال از تمام شدن پیک کرونا در ایران و جهان خبر می‌داد، با نمایان شدن اثرات منفی سفرهای نوروزی بر افزایش تلفات کرونا، در سخنان روزهای بعد از ورود به موج جدید کرونا خبر داد. 

در روزهای بعد در شرایطی که همگان از آزاد بودن سفرهای نوروزی و نقش آن در موج چهارم کرونا انتقاد می‌کردند، آقای روحانی عواملی همچون ورود ویروس انگلیسی از عراق، ترددها و تجمعات شب عید در بازارها، دید و بازدیدهای نوروزی، عروسی‌های ماه رجب و شعبان و در نهایت سفرهای بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی را عامل موج چهارم کرونا دانست و البته در مورد سفرها گفت: از قبل اعلام کردیم سفر در مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است متاسفانه مراعات نشد؛ اما اگر در مناطق زرد و آبی هم سفر انجام می‌شد همه پروتکل‌ها باید مراعات می‌شد. 

آقای روحانی اما چند روز بعد اساساً نقش سفرهای نوروزی در افزایش شیوع کرونا را منکر شد و گفت: مگر کشورهای دیگر که درگیر موج کرونا هستند عید نوروز دارند؟!  این سخنان در حالی بود که اولا ایشان ظاهراً توجه نکرده‌اند که در ایام تعطیلات سال نو مسیحی و کریسمس برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا و... محدودیت و ممنوعیت‌های دوهفته‌ای سفر در نظر گرفتند. از سوی دیگر اگر سفر باعث شیوع کرونا و افزایش تلفات نمی‌شود پس چرا ایشان دستور بسته بودن مرز با عراق و تعطیلی سفر به این کشور را صادر کرده‌اند؟ 

اگر سفر باعث شیوع کرونا نیست چرا ایشان مدت‌هاست سفرهای استانی خود و حتی معمولی‌ترین برنامه‌های خود را تعطیل یا محدود کرده‌اند؟ اتفاق دیگر به راه افتادن موجی توسط برخی از مسئولان دولتی و برخی فعالان همسو در فضای مجازی است که تلاش می‌کنند علت افزایش تلفات را چیزی به غیر از بی‌تدبیری ستاد در باز گذاشتن سفرها معرفی کنند. 

در این میان موجی به راه افتاده است با محوریت اعتراض به کندی واردات واکسن و تاثیر آن در موج چهارم کرونا و البته ضعف وزیر بهداشت در این خصوص. در این زمینه باید گفت این پریدن به پله دوم، تاکتیکی قدیمی برای فرار از مسئولیت است. 

ثانیاً مگر نه اینکه واکسن برای پیشگیری یا کنترل مرگ و میر است، چرا مسئولان دولتی که محوریت ستاد کرونا را دارند از این موضوع سخن نمی‌گویند که بی‌تدبیری آنها و باز گذاشتن سفرها باعث این موج جدید شده است؟ چرا دست نشانده‌های مجازی به جای زدن هشتگ استعفا برای وزیر بهداشتی که پیش از این مخالفت کارشناسی خود با سفرهای نوروزی را اعلام کرده و شرایط کنونی نتیجه بی‌توجهی رئیس‌جمهور و ستاد کرونا به این هشدارهاست، فشار رسانه‌ای خود را به سمت بانیان اصلی این وضعیت روانه نمی‌کنند؟ 

درخصوص واکسن که تبدیل به اهرم فشار این جریان شده است باید گفت در کنار تلاش شبانه‌روزی و موفق برای تامین واکسن توسط دانشمندان داخلی، تلاش برای تامین واکسن مورد تایید خارجی از راه‌های مختلف از جمله سبد کوواکس بهداشت جهانی و رایزنی با کشورهای موفق تولید‌کننده ادامه دارد و تاکنون نیز مقادیری که امکان‌پذیر بوده وارد و تزریق به گروه‌های پرخطر آغاز شده است ضمن اینکه اساساً درصد تزریق واکسن در بسیاری از کشورها حتی درکشورهای تولید کننده واکسن نیز هنوز درصد بالایی نیست. 

لذا این فشار ظاهرا برای پنهان کردن بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در ستاد کرونا است و شاید هم تلاشی است برای به استعفا کشاندن وزیر بهداشت و معرفی وی به عنوان مقصر ماجرا و پنهان شدن مقصران اصلی در پشت یک قربانی.

رعایت حال مردم واجب است
از سوی دیگر برخی تنش‌ها و مواضعی که این روزها مسئولان ستاد کرونا و دولت و وزارت بهداشت در رد نظرات یکدیگر به صورت طعنه و کنایه بیان می‌کنند مطلوب نیست و باعث دلسردی و نگرانی مردم در این شرایط می‌شود که باید به شدت از آن پرهیز شود.
درخصوص تعطیلی اصناف و کسب وکارها نیز باید گفت آنطور که پیش‌بینی می‌شود این شرایط ادامه‌دار خواهد بود و اگر ‌اندکی تدبیر به خرج داده می‌شد اکنون هم موج کرونا این چنین سرکش و شعله‌ور نشده بود و این‌چنین هموطنانمان جان خود را از دست نمی‌دادند و هم شاهد رکود و خسارت به مشاغل و اصناف آن هم در این شرایط اقتصادی نبودیم. 


منبع؛ کیهان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار