چهار عمل اصلی دولت روحانی؛

سودها برای دولت، گرانی‌ها برای مردم +جدول

حسن روحانی روز چهارشنبه با انتقادات تند از اصلاحات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نمایندگان را به طور تلویحی متهم کرد که چهار عمل اصلی ریاضیات را که در کلاس دوم دبستان آموزش داده می‌شود، بلد نیستند.

به گزارش راه شلمچه، انتقادات روحانی مربوط به این بود که وی معتقد است دولت به دنبال بهبود معیشت مردم از طریق کاهش نرخ ارز و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است اما کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نرخ ارز را بالا برده و وابستگی بودجه به نفت را هم بیشتر کرده است. 

از آنجا که محور انتقادات روحانی، معیشت مردم بوده، اکنون بر مبنای چهار عمل اصلی ریاضیات، نگاهی به وضعیت شاخص‌های اقتصادی و قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم در شرایط فعلی نسبت به پایان دولت دهم انداخته‌ایم که  عملکرد دولت روحانی را به خوبی نشان می‌دهد.

 

محاسبه میزان تغییر شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد در برخی شاخص‌ها افزایش‌های شدیدی رخ داده که به سود دولت بوده است، مثل افزایش چند برابری بودجه جاری نهاد ریاست جمهوری یا استقراض‌های دولت از بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی.

 

البته اکثر شاخص‌های قیمتی هم که صعودهای چند برابری داشته‌اند که به زیان جیب مردم بوده است، مثل افزایش چند برابری قیمت مواد خوراکی، خودرو، قیمت مسکن، ارز و سکه طلا.

 

برخی شاخص‌های کلان اقتصادی هم نزول‌های فاحشی کرده‌اند مثل جذب سرمایه‌گذاری خارجی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


 

 

 


منبع؛ مشرق

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار