چند می‌گیری تیمت(استقلال-پرسپولیس) را بفروشی؟!

از مردم خواسته شد تا تیم موردعلاقه خود را (استقلال- پرسپولیس) با پول معامله کنند و پاسخ مردم را بخوانید!

به گزارش راه شلمچه، دربی در فصلِ جدید مسابقات لیگ‌برتر، خیلی زودتر از آن چه فکرش را می‌کردیم از راه رسید. در سال‌های گذشته معمولا دربی در هفته‌های میانی یا انتهایی فصل برگزار می شد اما امسال دربی در هفته‌ چهارم برگزار می‌شود و کل کل‌های هواداران دو تیم هم خیلی زودتر از آن چه گمان می‌کردیم، آغاز شده است. ما در این گزارش، دربی و تعصب به تیم مورد علاقه را با یکی از اساسی‌ترین ارکان زندگی یعنی پول و اقتصاد مخلوط کردیم و دنبال این جواب بودیم که هواداران دو تیم چقدر بگیرند، راضی به باخت تیم محبوب‌شان می‌شوند؟ اصلا امکان این معامله وجود دارد؟ خود شما چقدر می‌گیرید تا تیم محبوب‌تان ببازد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، راهی چند پارک، مغازه، موسسه و اداره شدیم تا نظر مردم را در این باره بدانیم.

 

با یک میلیارد هم راضی به باخت پرسپولیس نمی‌شوم!

نام: محمدجواد

شغل: فنی

طرفدار چه تیمی: پرسپولیس

جوانی 18ساله با ظاهری اسپرت که مشغول قدم زدن در پارک است، اولین فردی ا‌ست که با او گفت‌وگو می‌کنیم. جدای از شغل فنی، در زمان‌های فراغت با خودرویش کار می‌کند و ماهی چهار میلیون تومان درآمد دارد و تاکید می کند که به شدت پرسپولیسی است و گاهی کل‌کل‌هایش در جمع دوستان کار را به جای باریک می‌رساند! از او می‌پرسم :آیا در ازای دریافت 50 میلیون تومان حاضر است از باخت پرسپولیس در دربی خوشحال شود؟ قویا می‌گوید: «نه». مبلغ را به 500 میلیون می‌رسانم و می‌گوید با این‌که بسیار به دردش می‌خورد اما بازهم پرسپولیس مهم‌تر است! وقتی می‌گویم یک میلیارد بگیر و باخت را بپذیر و چند روز بعد هم باخت را فراموش می‌کنی، تاکید دارد که شاید بگیرم ولی باخت پرسپولیس را هیچ‌گاه فراموش نخواهم کرد‍!

 

 

عشق و تعصبم را نمی‌فروشم!

نام: علی

شغل: متصدی کافی‌شاپ

طرفدار چه تیمی؟ پرسپولیس

20 ساله  است ودر جواب  پیشنهاد ما می گوید به این مبالغ نیاز دارد اما عشق، فروشی نیست و عاشق پرسپولیس است. می‌گوید ؛عمری برای پرسپولیس با همه کل‌کل داشته است و برای معمولی‌ترین بازی‌های پرسپولیس هم دچار تپش قلب می‌شود.

 

بیکارم ولی با 5 میلیارد هم راضی به باخت قرمزها نیستم!

نام: علی

شغل: دانشجو

طرفدار چه تیمی: پرسپولیس

کنار دریاچه یکی از پارک‌های شهر، دو جوان در آرامش به حرکت قایق‌ها چشم دوخته‌اند که به سراغ‌شان می‌رویم و گفت‌وگوی فوتبالی ما با آن ها که تقریبا هم دو آتیشه هستند، آغاز می‌شود. علی اهل همدان است و در در دانشگاه کاشان، مهندسی برق و الکترونیک می‌خواند. مشغول به کار نیست و عاشق پرسپولیس است و با 300 میلیون هم حاضر نیست هواداران پرسپولیس را ناراحت ببیند. اما وقتی یک میلیارد را مطرح می کنیم، مردد می شود و به فکر فرو می‌رود. دوستش هم تاکید دارد که این عدد را بگیرد و با باخت پرسپولیس کنار بیاید اما وقتی بحث پنج میلیارد و باخت 6 بر صفر پرسپولیس می‌شود، ابدا راضی نمی‌شود نماد تیمش در کری‌های دربی از بین برود و می‌گوید در این مورد حاضر به مذاکره نیست.

 

با 500 میلیون هم به باخت استقلال راضی نمی‌شوم!

نام: احمد

شغل:   آزاد

طرفدار چه تیمی: استقلال

احمد دانشجوی کارشناسی است و با لحن و چهره‌ای جدی می‌گوید به پدیده و استقلال علاقه دارد و همیشه عاشق رنگ آبی بوده و از کودکی حس می‌کرده که استقلال تیم با شخصیت‌تری است. احمد ماهانه دو ونیم میلیون درآمد دارد و با 100 میلیون حاضر است تیمش دربی را 4 بر صفر شکست بخورد و می‌گوید که شرایط اقتصادی به شکلی نیست که آدم از 100 میلیون پول بگذرد اما وقتی مبلغ 500 میلیون می‌شود در صورتی که استقلال دربی را 6 بر صفر ببازد، او قاطعانه «نه» می‌گوید و اصلا راضی نمی‌شود برای پول، هواداران میلیونی استقلال متحمل این نتیجه شوند.

 

با مبالغ 9 رقمی هم تیمم را نمی‌فروشم!

نام: ساغر

شغل: دانشجو

طرفدار چه تیمی؟ پرسپولیس

خانم‌ها خیلی مایل به صحبت درباره دربی نبودند و خیلی‌هایشان هم به ظاهر دلِ خوشی از فوتبال نداشتند اما در یک مغازه پوشاک، دختری جوان و به شدت فوتبالی با ما همکلام شد. دانشجوست و می گوید: تابستان را در مغازه پوشاک زنانه یکی از آشنایان مشغول به کار است، درباره فوتبال و علاقه‌اش به پرسپولیس با هیجان صحبت می‌کند و داشتن پدر و برادری پرسپولیسی را دلیل عشقش به این تیم می‌داند و می  گوید تمام بازی های پرسپولیس را تماشا می کند وقتی صحبت از معامله و باخت پرسپولیس می‌شود با ناراحتی می گوید؛ اصلا تحمل باخت پرسپولیس را ندارد. حتی وقتی مبلغ هشت یا 9 رقمی هم می‌شود قبول نمی‌کند و می‌گوید: پرسپولیس فروشی نیست.

 

یک میلیارد را برای یک باخت معمولی قبول می‌کنم!

نام: حیدر و علی

شغل: محصل

طرفدار چه تیمی:    استقلال و پرسپولیس

حیدر سال آخر دبیرستان است و استقلالیِ با تعصب. کمی از خاطرات دربی و علاقه‌اش به استقلال می‌گوید. هرچه هم ما عدد می‌دهیم حاضر به معامله نیست. البته  وقتی به میلیارد می‌رسیم، وسوسه می‌شود اما یک میلیارد را برای یک باخت معمولی طلب می‌کند. هنگام صحبت با حیدر، علی واکنش‌های خیلی جالبی داشت. پرسپولیسی بودن علی باعث شد با او نیز گفت‌وگو کنم و این‌چنین هم کری می‌‌خواند: «پرسپولیس با عدد شیش خاطره دارد. بازی با صنعت نفت آبادان هم که بازی ماقبل دربی بود در روز بیست و ششمِ ششمین ماه سال برگزار شد و برای پرسپولیس بازیکن شماره شش گل زد و شش روز هم تا دربی مانده بود و البته شش روز تا پاییز» بعد از گفتن این جمله‌ نفس‌گیر، مشخص شد با هواداران متعصبی روبه رو هستیم و زمان معامله فرا رسید. علی به سرعت گفت: یک میلیارد را قبول می‌کند و تاکید هم داشت هرکس بگوید این مبلغ را قبول نمی‌کند ادا درآورده است و امکان ندارد شخصی این پول را قبول نکند.

 

معتقدیم هواداری آری؛ تعصب نه!

نام: حمید

شغل: آزاد

طرفدار چه تیمی؟ پرسپولیس

باخانواده‌ای اهل قم آشنا  و با جوانی از این جمع مشغول گفت‌وگو شدیم. حمید درآمدی معمولی دارد و پرسپولیسی است   و تمام مبالغ را قبول می‌کند و شرایط اقتصادی را دلیل این تصمیم اش می‌داند و می‌گوید هواداری تا جایی خوب است که انسان را به اشتباه بزرگ نیندازد. پدر خانواده هم در ادامه به گفت‌وگو اضافه می‌شود. او بازنشسته‌ بانک و درآمد ماهانه اش هفت تا هشت میلیون و پرسپولیسی است. همان ابتدا با او مطرح کردیم که آیا با دریافت 500 میلیون حاضر به باخت 6 بر صفر پرسپولیس می‌شود؟ و ایشان هم بدون مکث گفتند: بله! من مادی هستم و پول را قبول می‌کنم. این‌بار ترک عادت کردیم و مبلغ را کم کردیم و به 100 میلیون رساندیم اما گفتند: این مبلغ برای خراب کردن نماد شش، کم است! 

 

با 5 میلیون راضی‌ام به 5 هیچ باختن!

نام: مرضیه

شغل: فروشنده

طرفدار چه تیمی؟ استقلال

در مغازه زیورآلات و با خانمی که به عنوان فروشنده در این مکان مشغول به کار است و ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان درآمد داردگفت و گو می کنیم. 26ساله است و بازیکنانی چون نیکبخت‌واحدی، نوازی و فرزاد مجیدی دلیل علاقه‌اش به استقلال بوده‌اند، وقتی صحبت از معامله و باخت تیمش می‌شود با ناراحتی قبول می‌کند، می‌گوید هزینه‌های زندگی چنان بالاست که وقتی رویای به دست آوردن چنین پولی تبدیل به واقعیت شود نمی‌توان از آن گذشت و با پنج میلیون تومان راضی می‌شود تیم محبوبش در دربی 5 بر صفر بازنده باشد!

 

وقت‌ تان را با دیدن دربی هدر ندهید!

نام: محمد

شغل:    آزاد

طرفدار چه تیمی؟ هیچ‌کدام

در طول این گزارش با چندین نفر رو‌به‌رو شدیم فوتبالی نبودند محمد 18 ساله یکی از آن‌ها بود. ‌ از او می‌پرسم: تابه حال دربی را دیده؟ که می‌گوید: در تمام عمرش فقط چند بازی فوتبال دیده که آن‌هم بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی بوده است! طبیعتا نیازی هم نبود که با او درباره معامله پول با تعصب به یک تیم، حرف بزنیم!

 

 

دست کم باید 100 میلیون بگیریم تا به باخت راضی شویم!

نام: عباس و سامان

شغل: مدیران یک آموزشگاه زبان

طرفدار چه تیمی؟ پرسپولیس و استقلال

در ادامه با مدیران یک آموزشگاه زبان دیدار کردیم که به شدت با هم کل‌کل داشتند. عباس حدود چهار میلیون درآمد ماهانه دارد و دارای مدرک دکترای آموزش زبان است. وقتی با پیشنهاد ما روبه‌رو می‌شود، می‌گوید اگر نتیجه قابل جبران باشد، پول را قبول می‌کند اما نتیجه سنگین را هرگز. مبلغ 500 میلیون، عباس را برای باخت 4 بر 2 پرسپولیس وسوسه کرد اما دیگر حاضر به معامله نشد و ما هم به سراغ همکار استقلالی‌اش رفتیم. سامان 35 سال سن و دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان است. از شرایط فعلی استقلال گلایه دارد و از مساوی در دربی خوشحال می‌شود. می‌گوید: شرایط خوب این سال‌های پرسپولیس باعث شده است پرسپولیسی‌ها بعد از چند سال سکوت، دوباره کل‌کل کنند و قبل از این، رقیب‌شان خیلی حرفی برای گفتن نداشته  است سامان که حدود چهار میلیون درآمد ماهانه دارد در مقابل پیشنهاد 100 میلیونی  مارا  قبول می‌کند و تاکید دارد اگر پول در مقابل همکارش (عباس) قرار گیرد، حاضر به باخت پرسپولیس خواهد شد اما عباس قویا تکذیب می‌کند. صحبت در ادامه به سمت جام‌های قهرمانی آسیا و ستاره زدن روی پیراهن و کری‌های همیشگی می‌رود که تعطیلی یک کلاس از آموزشگاه، باعثِ نیمه کاره رها شدنِ بحث ما می‌شود.

 

 

 

عاشقتم برای همیشه

چرا عشق هوادار به یک تیم را نمی‌توان با هیچ پولی قابل مقایسه دانست؟

سیدمصطفی صابری | روزنامه‌نگار

در زندگی اجتماعی، آدم‌ها را با برچسب‌های مختلفی می‌شناسیم که برگرفته از تحصیلات، محل زندگی، علایق و ... آن هاست، مثل مهندس، مشهدی، پرسپولیسی، کتاب باز، استقلالی، فیلم بین و ... . گاهی ما دوست داریم با خواندن یک کتاب یا تماشای یک فیلم یا ابراز علاقه به یک هنرمند، افزایش معلومات و تجربه‌ها و ... این هویت را دقیق‌تر برای دیگران تعریف کنیم تا در دسته مشخصی از آدم‌ها قرار بگیریم و یکی از این انتخاب‌ها که شاید جزو جالب‌ترین انتخاب‌ها هم باشد تیم مورد علاقه یک نفر است. 

حتما شما هم آدم‌هایی را می‌شناسید که برای تعریف شخصیت خود به کلیشه‌های دم دستی رو می‌آورند تا خودشان را خاص جلوه بدهند. مثلاً می‌گویند: «فیلم‌های ایرانی ارزش تماشا ندارد، فیلم فقط هالیوودی! یا فوتبال ایرانی که ارزش وقت گذاشتن ندارد فوتبال فقط لالیگا!» این دست آدم‌ها می‌خواهند یک هویت از خودشان تعریف کنند ورای رفتار متداول آدم‌های پیرامون‌شان تا خاص باشند. البته هر کسی چنین ا ظهارنظری داشته باشد الزاماً اهل نمایش نیست اما عده‌ای هستند که خیلی راحت‌تر خودشان را تعریف می‌کنند؛ با عناوینی به ظاهر ساده اما پرچالش. مثل رفیقتم، داداشتم، بچه محلیم و ... می‌توان ادعا کرد اهل تماشای سریال ایرانی نیستیم و در عمل تکرار «ستایش» را هم از دست ندهیم اما به همین راحتی نمی‌شود از رفاقت گفت و جور دیگر عمل کرد چون تظاهر به رفاقت و ... راحت لو می‌رود. بسیاری از این عناوین چنان مسئولیتی بر عهده فرد می‌گذارند که رفتار او را جهت می‌دهد و یکی از واقعی‌ترین‌هایش پرسپولیسی یا استقلالی بودن است. چیزی که درون آدم در زمان نامشخصی که برای بیشتر ما کودکی بوده است اتفاق می‌افتد و به راحتی عوض نمی‌شود. فرد می‌تواند بگوید من با 50 میلیون تیمم را عوض می‌کنم اما اتفاقی که در قلب آن فرد می‌افتد با ادعایش فرق دارد. با هیچ قیمتی نمی‌توان واقعاً درون قلب یک آدم را تغییر داد. عشق و علاقه می‌تواند جلوه‌های متنوعی داشته باشد، ما یک تیم را انتخاب می‌کنیم تا بخشی از هویت و شخصیت خود را تعریف کنیم. تا در زندگی اجتماعی خود یک سرمایه غیر مادی مشترک با میلیون‌ها نفر دیگر داشته باشیم. تا با هر ضربان قلب بازیکنان داخل زمین، ما هم استرس و هیجان را تجربه کنیم، از روزمرگی فرار کنیم و به دامن نشاط برویم. برای همین است اگر قلبت به یک تیم گره خورد حتی اگر نتیجه نگیرد، دوستش داری. حتی اگر ببازد و طعنه بشنوی دوستش داری. تو بخشی از آن تیم هستی، مثل یک خانواده بزرگ، قرار نیست مثل بازیکنان به بهانه حرفه‌ای بودن فوتبال عشقت را به پول بفروشی. حتی اگر بگویی بابت پول هم خوشحال می‌شوی تیم محبوبت ببازد، دروغ گفته‌ای چون ناراحتی باخت بر شادی پول غلبه می‌کند اما چنین علاقه‌ای باید بخشی از تعریف شخصیت و هویت فرد باشد نه تمام آن. وقتی این احساس تبدیل به همه چیز می‌شود با نتیجه نگرفتن تیم تبدیل به خشم می‌شود سر همکار، دوست، خانواده، حتی تیم خودی و حریف.


منبع؛ روزنامه خراسان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار