شرح دعای مکارم الاخلاق از آیت‌الله محمدحسن انصاری

آنچه جامعه را به حرکت و بارآوری و استواری و عزّتمندی و متانت و وقار می رساند وحدت و همدلی است که الحمدلله بطور شایسته در کشور عزیز ما این نعمت برقرار است...


به گزارش راه شلمچه، آیت‌الله شیخ محمدحسن انصاری در کانال تلگرامی خود روزانه درس‌هایی با عنوان؛ اخلاق کریمانه می‌پردازد. خلاصه جلسه سیزدهم شرح دعای مکارم اخلاق آیت‌الله انصاری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 


امام سجاد علیه السلام به پیشگاه الهی عرض می کند :
( وَ ضَمِّ اَهلِ الفُرقُه )

امام (ع) در ادامه فراز قبلی درخواست می کند بار الها به من توفیق عنایت فرما تا آنان که به اختلافات و تفرُق گرفتارند به سمت اتحاد و همدلی سوق دهم .

اختلاف و تفرقه در جامعه منشاء فتنه و فساد است و انسان را به سمت گناهانی همچون بدگویی ، تحقیر ، غیبت ، تهمت ، و دیگر صفات رذیله می کشاند لذا امام(ع) برای حفظ عدل از خداوند توفیق پیوند دادن در جامعه را درخواست نموده است.

پروردگار متعال در چند جای قرآن به پیوند و دوری از تفرقه اشاره فرموده است .

وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرّقوا
《آل عمران》
ریسمان خدا را محکم در دست نگاه دارید و پراکنده نشوید .

امیر المومنین(ع) در ایّام زمامداری خود متاسفانه به این مصیبت در جامعه درگیر و مبتلا بود و هر زمانی این اختلافات در جامعه ای ظهور نماید آن جامعه پیشرفتی به خود نخواهد دید.

امیر المومنین علی(ع) در نهج البلاغه میفرماید :
از پراکندگی و تفرقه حذر نمایید زیرا که انسانی که از جماعت دوری کند طعمه ی شیطان خواهد شد همانطور که گوسفندِ جدا شده ی از گله طعمه گرگ می گردد.

حضرت در خطبه ۱۱۳ میفرماید :
عوامل تفرقه و جدایی در بین مردم  ناپاکیهای درونی و انگیزه های زشت می باشد ، همانا شما بر اساس دین خدا با یکدیگر برادر و پیوسته هستید و تنها ناپاکی های درونی و انگیزه های زشت باعث تفرقه و جدایی در میان شما گشته است.

می توان جلوه هایی از ناپاکی و انگیزه های زشت را خود پرستی و خود محوری دانست زیرا انسان خود پرست و خود محور کسی است که هوسهای او بتِ او و محور می باشد  و به جز سود و منافع شخصی به چیز دیگری نمی اندیشد و همه چیز را فدای مصالح مادی خود می نماید و این ریشه در خود پرستی ، تکبر ، عُجب ، حسادت  و یا ترس دارد .

برای نجات جامعه ای که دچار اختلافات گردیده اند باید ابتدا عقلهای خفته را بیدار کرد و راه صحیح را به آنها نشان داد تا بیشتر از اینکه هستند به باتلاق فرو نرفته و بتوانند با یک حرکت مثبتی خود و جامعه را از این  وضعیت اسفبار خارج نمایند . ومتاسفانه باید گفت چه خانواده هایی و چه اقوامی از قومهای مختلف کشور که گاهی بر اثر این اختلافات دچار از هم پاشیدگی و ضررهای غیر قابل جبران دچار می شوند و اینجاست که باید افراد دارای اعتبار وارد صحنه شده و این فتنه ها را با روشهای عقلایی مهار و کنترل نمایند و در اسلام  اجر عظیمی برای عاملین به این  امر مهم و مبارک در نظر گرفته شده است.

پیامبر اکرم ص می فرماید :
الجَماعَهُ رحمَه و الفُرقه عَذاب.

جماعت و همگرایی رحمت است و تفرقه و واگرایی عذاب و نقمت
《نهج الفصاحه》

در پایان عرض کنیم آنچه جامعه را به حرکت و بارآوری و استواری و عزّتمندی و متانت و وقار می رساند وحدت و همدلی است  که الحمدلله بطور شایسته در کشور عزیز ما این نعمت برقراره و اگر خدای نکرده جامعه ای از این نعمت همدلی محروم باشد و در  کشمکش و تفرقه به سر ببرد برکات از آنها گرفته خواهد شد .

[اللهم وفقنی لصالح الاعمال]
خدایا توفیق عمل صالح به ما عطا فرما

[اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا]

آمین، یا ربّ العالمین:
 

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار