شناسایی محققان بر میزان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف

محققان به این نتیجه رسیده‌اند ویروس کرونا در هوا باقی نمی‌ماند و در صورتی می‌تواند آلوده‌کننده باشد که بر سطح جامدی منتقل شود.

به گزارش راه شلمچه، محققان بریتانیایی دریافته‌اند که اگر فردی عطسه یا سرفه کرد، ویروس کرونا پس از خروج از بدن فرد می‌تواند در حالت قطرات ریز تا سه ساعت در محیط دوام بیاورد.

 در مورد دستگیره‌ها نیز باید گفت دستگیره‌های مسی سریع‌تر از هر سطح دیگری ویروس کرونا را از کار می‌اندازند. محققان دریافته‌اند که کرونا روی فلز مسی نهایتا چهار ساعت دوام می‌آورد. کرونا روی پلاستیک و استیل بیشتر از هر سطح دیگری قابلیت انتقال خود را حفظ می‌کند. یعنی ۲ تا سه روز این ویروس همچنان روی سطح پلاستیکی «زنده» باقی می‌ماند. 

بنابر تحقیقات متفاوتی که تا کنون انجام شده است، ویروس کرونا می تواند تا بیست و چهار ساعت روی گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش آن‌ها دوام بیاورد. پژوهش‌های دیگر این عدد را تا ۹۶ ساعت هم برآورد می کنند.

 آزمایش‌ها نشان داده است که الکل ۶۲ تا ۷۱ درصد، مواد ضدعفونی کننده خانگی حاوی کمتر از ۰.۱ درصد هیپوکلریت سدیم یا حاوی ۰.۵ درصد ماده سفیدکننده پروکسید هیدروژن می‌توانند در عرض کمتر از یک دقیقه ویروس کرونا را از بین ببرند.

بر اساس آزمایش‌های اخیر یک انستیتوی آمریکایی، ویروس کرونا سه ساعت بعد از پخش از طریق قطرات بسیار ریز ("هواپخش" یا Aerosol)، همچنان زنده است. به عبارت ساده‌تر، ذرات بسیار کوچکی که با عطسه یا سرفه از دهان و دماغ خارج می‌شود و حامل ویروس است، می‌تواند به مدت سه ساعت ناقل بیماری باشد.

اما ویروس در هوا باقی نمی‌ماند و در صورتی می‌تواند آلوده‌کننده باشد که بر سطح جامدی منتقل شود: مطابق آزمایش‌ها ویروس کرونا روی سطوح مسی به مدت ۴ ساعت، روی مقوا ٢۴ ساعت، و روی پلاستیک یا فولاد ضدزنگ (Stainless steel) دو تا سه روز باقی می‌ماند. بدین ترتیب روشن است که ضدعفونی کردن سطوحی مثل دستگیرۀ در، دکمه‌های آسانسور و یا میز کار ضروری است.

دورۀ نهفتگی ویروس کرونای جدید که معمولاً ١۴ روز در نظر گرفته می‌شود، در عمل و در اکثر موارد، بین ۶ تا ١٢ روز بوده است. یعنی نخستین علائم بیماری، شش الی دوازده روز بعد از ورود ویروس به بدن پدیدار می‌شود.

در این شرایط، حفظ فاصله و کاستن از تماس‌ها همچنان بهترین راه مقابله با بیماری است. آخرین آمار نشان می‌دهد که در ایتالیا، اقدامات سختگیرانه و انزوای کامل برخی مناطق نتیجه‌بخش بوده است. در حالی که شاخص گسترش بیماری در این کشور، در روز شنبۀ گذشته (١۴ مارس/٢۴ اسفند) ١٩درصد بوده، چهار روز بعد به ١٣درصد کاهش یافته است. در کشورهایی مثل فرانسه که اقدامات جدی از دو روز قبل شروع شده (منع رفت و آمد و...)، حدود دو هفته وقت لازم است تا تأثیرات مثبت آن معلوم گردد. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار