شوک به عربستان!

گروه«الویه الوعد الحق» مسؤولیت حمله «پهپادی» به عربستان را برعهده گرفت.

به گزارش راه شلمچه، حمله پهپادی روز شنبه به ریاض از سوی گروه‌ «تیپ‌های وعده حق» نشان داد سعودی‌ها از این پس علاوه بر اینکه باید به فکر آسیب دیدن از مرزهای شرقی و جنوبی باشند، همچنین باید بیش از پیش نگران تحولاتی باشند که در مناطق شمالی و شرقی رقم خواهد خورد. روند چند سال اخیر در نظم امنیتی منطقه این واقعیت را نمایان می‌کند که نیروهای مقاومت در عرصه نبرد میدانی در زمین، دریا و هوا دست برتر را در اختیار دارند. عربستان سعودی در یک دهه گذشته با اعمال اقدامات تنش‌آفرین و خصمانه در قبال کشورها و دولت‌های منطقه سیاست تضعیف کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده بود. این اقدامات در قالب تشکیل ائتلاف نظامی علیه یمن، تحریم قطر و دامن زدن به تروریسم و تقویت داعش در کشورهای منطقه رقم خورده است. مقاومت قطر منجر به شکست سیاست تحریمی عربستان شد و نبردهای پیروزمندانه نیروهای مقاومت یمن در زمین، دریا و هوا با ائتلاف سعودی نیز آنها را به فکر خروج آبرومندانه از یمن انداخته است. اکنون نیز واکنش گروه‌های مقاومت عراق به نقش سعودی در انفجارهای پنجشنبه بغداد نشان داد سعودی‌ها از این پس نخواهند توانست مانند قبل در قبال اقدامات خود در پشتیبانی از تروریست‌ها در عراق آزادانه عمل کنند و حتما باید در این باره منتظر ضربات مهلک مقاومت عراق باشند.  

 

* گروه «تیپ‌های وعده حق» مسؤولیت حمله به ریاض را بر عهده گرفت

به گزارش «وطن امروز»، یک روز پس از آنکه رسانه‌ها از حمله هوایی به پایتخت عربستان و وقوع 6 انفجار در آسمان ریاض خبر دادند، گروه «ألویه الوعد الحق» (تیپ‌های وعده حق) رسما مسؤولیت حمله «پهپادی» به عربستان را بر عهده گرفت. این گروه بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حمله شنبه به ریاض کار آن بوده و «در انتقام خون شهدا» رقم خورده است. این گروه کاخ «یمامه» محل اقامت شاه و ولیعهد عربستان سعودی را هدف مورد نظر خود در حمله به ریاض عنوان کرده است. از آنجا که گروه «تیپ‌های وعده حق» در بیانیه منتشره، خود را فرزندان «شبه‌جزیره عرب» معرفی کرده است، به نظر می‌رسد خاستگاه این گروه مناطق جنوبی عراق یا شمال عربستان است. 

 

* بیانیه تیپ‌های وعده حق

بر این اساس در بیانیه الویه الوعد الحق (تیپ‌های وعده حق) که در کانال تلگرامی آن منتشر شده، آمده است: «پس از زیاده‌‌‌خواهی و اصرار اعراب خلیج [فارس] بر جنایت در حق ملت‌های منطقه و ادامه حمایت‌های آنها از باندهای تبهکار داعش و گروهک‌های تکفیری که دستان‌شان به خون بی‌گناهان آغشته شده، ما فرزندان شبه‌جزیره عرب به وعده خود عمل کرده و پهپادهای رعب و وحشت را به پادشاهی آل‌سعود فرستادیم و دژهای آنها در کاخ یمامه و اهداف دیگر را در ریاض هدف قرار دادیم». این گروه مقاومت در ادامه تأکید کرد عملیات پهپادی علیه عربستان سعودی آغازی است برای کشاندن معادله بازدارنده به داخل «شیخکده» عربستان سعودی. این گروه تأکید کرد این عملیات تلافی‌جویانه در انتقام خون شهدا بوده است و در صورت تکرار اینگونه حملات تروریستی از سوی بن‌سلمان و بن‌زاید، ولیعهدهای سعودی و ابوظبی، حملات بعدی به «لانه‌های شر» در دوبی کشانده خواهد شد. 

 

* حمله به ریاض در تلافی انفجارهای تروریستی بغداد

با توجه به تحولات یک هفته گذشته به نظر می‌رسد حمله پهپادی به ریاض با هدف انتقام خون شهدای حملات تروریستی بغداد بوده است.

پنجشنبه هفته قبل وقوع 2 انفجار تروریستی در میدان الطیران و بازار باب‌الشرقی بغداد در میان تجمع شهروندان عراقی منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 130 نفر شد. یک روز پس از این انفجارها گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای مسؤولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت. این انفجارها که از سوی 2 تروریست انتحاری رقم خورد، لقب مرگبارترین حمله تروریستی در بغداد طی ۳ سال گذشته را به خود اختصاص داد. هر چند مقامات دولتی عراق گزارشی درباره هویت ۲ تروریست انتحاری ارائه نکردند اما برخی جریانات سیاسی و مقامات پارلمانی درباره نقش آل‌سعود و شیخ‌‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس در این حمله تروریستی نکاتی را مطرح کردند. ائتلاف دولت قانون عراق در همین راستا به استناد اطلاعات اولیه به دست آمده از دستگاه‌های امنیتی عراق، عاملان اجرای ۲ عملیات تروریستی در مرکز بغداد را شهروندان سعودی دانست. دفتر سیاسی عصائب اهل‌الحق عراق نیز رد پای آل‌سعود و آل‌نهیان در ۲ انفجار بغداد را آشکار عنوان کرد. حزب‌الله عراق هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: بن‌سلمان، ولیعهد سعودی تصمیم خود مبنی بر از سرگیری حمایت از اجرای عملیات‌های تروریستی در خاک عراق را عملی کرده است. علاوه بر این طی سال‌های گذشته و از زمان حضور داعش در عراق، به کرات موارد عینی از حمایت عربستان از داعش در عراق مشاهده شده بود اما پس از انفجار روز پنجشنبه، گروه‌های مقاومت عراق صراحتا بر لزوم پاسخگویی متناسب به این اقدام تروریستی به حامیان آن تاکید کردند. روز گذشته «نصر الشَمَّری» سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی النجبا در گفت‌وگو با شبکه الاتجاه عراق اعلام کرد امنیت کشور و حفظ جان شهروندان عراقی خط قرمز ما است. گروه‌های مقاومت اسلامی جنگ را به زمین کسانی می‌برند که می‌خواهند عراق را به آتش بکشند. 

 

* راهبرد رسانه‌ای سعودی و اتهام‌زنی به مقاومت یمن

گروه تیپ‌های وعده حق در حالی مسؤولیت حمله هوایی روز شنبه به ریاض را پذیرفت که روز شنبه ساعتی پس از رسانه‌ای شدن آن، رسانه‌های سعودی مسؤولیت این حمله را متوجه گروه‌های مقاومت یمن و به شکل مشخص انصارالله یمن دانستند. ائتلاف سعودی در این باره مدعی شد یک هدف موشکی را در آسمان ریاض رهگیری و منهدم کرده است. از طرفی، خبرگزاری رویترز با اعلام خبر شنیده شدن صدای چندین انفجار نوشت: صبح شنبه دست‌‌کم صدای 6 انفجار در آسمان ریاض شنیده شد و آثاری از انفجار در آسمان ریاض به همراه دود مشاهده شد. تلویزیون عربستان سعودی نیز مدعی شده بود یک موشک انصارالله یمن که به سمت ریاض شلیک شده از سوی پدافند عربستان رهگیری شده است. منابع سعودی همچنین گزارش دادند در پی اعلام خبر رهگیری موشک، چند هواپیمای هندی مسیر خود را به سمت فرودگاه دمام (شرق عربستان سعودی) تغییر دادند و فعالیت فرودگاه ریاض به حالت تعلیق درآمد. در همین ارتباط روزنامه ۲۶ سپتامبر یمن در گزارشی دلیل این اتهام‌زنی را نگرانی سعودی‌ها از تصمیم دولت بایدن در بررسی وضعیت انصارالله و احتمال لغو مصوبه دولت ترامپ مبنی بر قرار دادن نام انصارالله در لیست «گروه‌های تروریستی خارجی» عنوان کرد. 

 

* تکذیب ادعای سعودی‌ها از سوی مقاومت یمن

ساعاتی پس از انتشار ادعای سعودی‌ها، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن تکذیب اخبار حمله مقاومت یمن به ریاض اعلام کرد نیروهای این کشور طی 24 ساعت گذشته (شنبه) هیچ حمله‌ای علیه کشورهای متجاوز نداشته‌اند. سریع در عین حال تأکید کرد تا زمانی که تجاوزها علیه یمن و محاصره این کشور ادامه داشته باشد، واکنش به متجاوزان حق طبیعی و مشروع یمن خواهد بود. سریع در ادامه همچنین تأکید کرد نیروهای مسلح یمن پس از انجام هر گونه عملیات هجومی، با غرور و افتخار آن را اعلام می‌کنند. اشاره این فرمانده مقاومت به سابقه موفق و چندین باره هدف قرار گرفتن ریاض از سوی موشک‌های مقاومت یمن بود که در سال‌های گذشته بویژه در 3 سال اخیر عملیات‌های موشکی موفقی در هدف قرار دادن مواضع سعودی در ریاض داشته است. آغاز این حملات با حمله موشکی سال 96 به وزارت دفاع عربستان در ریاض بود و جدیدترین مورد آن که از سوی مقاومت نیز تایید شد، مربوط به اواخر شهریورماه امسال بود که به گفته سخنگوی ارتش یمن، نیروی هوایی و موشکی این کشور در یک عملیات نظامی مشترک با استفاده از موشک بالستیک «ذوالفقار» و به وسیله ۴ پهپاد «صماد ۳» به یک هدف مهم در پایتخت دشمن حمله کردند.

***

[فالح الفیاض: حشد‌الشعبی  باز هم برای دفاع از عراق شهید داد]

«فالح الفیاض» رئیس سازمان حشدالشعبی دیروز (یکشنبه) در مراسم یادبود سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش که در دانشگاه المستنصریه بغداد برگزار شد، سخنرانی کرد. وی در این مراسم گفت: ما در حشدالشعبی در هر خطری کنار شما هستیم. دیشب حشدالشعبی چند شهید دیگر تقدیم کرد تا تروریست‌ها نتوانند بار دیگر شهرهای ما را هدف قرار دهند. حشدالشعبی تبدیل به یک امت صادقه شده و بیانگر احساسات حقیقی عراق است. رئیس سازمان حشدالشعبی ادامه داد: شب گذشته در جریان درگیری شدید عناصر تروریستی داعش با نیروهای حشدالشعبی در استان صلاح‌الدین دست‌کم ۱۱ نیروی این سازمان به شهادت رسیدند و ۱۰ نفر زخمی شدند. رئیس سازمان حشدالشعبی تاکید کرد این سازمان در قبال مردم عراق تعصب و غیرت دارد و در هر عرصه‌ای برای خدمت به مردم وارد خواهد شد و این یک سرمایه برای کل ملت عراق است. اداره کل اطلاع‌رسانی سازمان حشدالشعبی عراق شنبه‌شب گزارش داد تیپ ۲۲ این سازمان (سپاه بدر) حمله سنگین عناصر داعش را در استان صلاح‌الدین دفع کرده و در این اثنا درگیری‌های خونینی رخ داده است. کانال خبری صابرین‌‌نیوز هم به نقل از منابع خود گزارش داد عناصر داعش در این منطقه به محاصره نیروهای حشد در‌آمده‌اند ولی بر اثر درگیری‌ها 11 نفر از جمله «ابو علیاء الحسناوی» فرمانده هنگ سوم به شهادت رسیدند. 


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار