ظریف: برجام آن‌قدر محکم بود که آمریکا اصلا نتوانست از آن سوء­استفاده کند!

اگر نام و شرح ابتدای این مطلب را برداریم مخاطب گمان می‌کند در حال خواندن یک متن طنز است که بر مبنای کنایه نوشته شده خاصه آنجا که وزیرخارجه مدعی شده: «برجام آن‌قدر محکم نوشته شده که امکان سوءاستفاده از آن بسیار کم است!!!

به گزارش راه شلمچه، «محمدجواد ظریف» در مصاحبه با روزنامه همشهری ارگان شهرداری تهران (که بیش از سه سال است به طور کامل در اختیار اصلاح‌طلبان است) گفت که «سیاست جمهوری اسلامی در رابطه با برجام خیلی ارتباطی با دولت‌ها ندارد و این سیاستی است که در سطح نظام اتخاذ شده است و من تقاضایم از همه دوستان هردو جناح این است که موضوع برجام را موضوع انتخاباتی نکنند.»
به قول شاعر جانا سخن از زبان ما می‌گویی؟! آن کسانی که در سال 96 و حتی سال 92 با امید واهی دادن به مردم برجام را زمینه‌ساز رای آوری انتخاباتی کردند کدام گروه بودند؟! از قضا جریان منتقد دولت تدبیر و امید موضوع برجام و لطمات آن را به قدری با اهمیت می‌دانند که با منافع حال و آینده یک ملت گره خورده و کاستن آن به موضوعی برای انتخابات ظلم به نظام است.

چه کسانی از برجام استفاده انتخاباتی کردند؟
ظریف در ادامه افزوده است: «موضوع برجام موضوع معیشت مردم و شناسایی حقوق ایران است...باید همه بدانند برجام موضوعی است که در سطح رهبری پیگیری می‌شود و سیاست‌های ما در این زمینه در هر دولتی که باشد، تغییر نخواهد کرد. اما اینکه چرا آمریکا تعلل می‌کند، به‌دلیل شرایط ویژه داخلی آمریکاست... من احساس می‌کنم[!!] که برجام تصمیم کل نظام بوده و تصمیم یک دولت نبوده که دولت بعدی بخواهد با آن مخالفت کند؛ تصمیمی بوده که کل نظام گرفته است. گروهی از دوستان گفتند برجام یک جسد متعفن است، اما دیدند که نظام چنین حرفی نمی‌زند. البته هیچ‌کس نسبت به روش غرب خوشبین نبوده و خوش‌خیالی نداشته[!!] و کسانی که مذاکره کردند شاید بیش از همه، با بی‌اعتمادی مذاکره کردند. یک واژه را قرض بگیرم؛ با دلواپسی مذاکره کردند، ولی دلواپسی باید از طرف مقابل باشد نه از طرف خودی. ما در مقابل دیگران دلواپس منافع ملی هستیم[!!] و نه از بابت اینکه خودی‌ها درباره منافع ملی کوتاهی کنند.»
این نکته به قدر کافی توضیح داده شده است اما متاسفانه این طیف عادت به تکرار حرف‌های خود دارد. موافقت رهبرانقلاب و شورای عالی امنیت ملی و مجلس با شروطی اعلام شد. آقای ظریف بیاید و بگوید به کدام یک از آن شروط یا به چندتای آن شروط عمل شده که حالا مدعی موافقت همه ارکان نظام با برجام شده‌اند؟!

چه کسانی بهشت پس از برجام را ترسیم می‌کردند؟!
نکته قابل تامل آنجاست که ظریف در بخشی از مصاحبه با همشهری گفته است: «شما به برجام فقط از بعد معیشتی نگاه کردید و اقتصادی. برجام خاصیت‌های زیادی داشت... برجام در ۲هدف عمده یعنی پایان دادن به اجماع امنیتی علیه ایران از طریق پایان دادن به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران و شناسایی حقوق هسته‌ای ایران موفق بود... برجام توافقی بود که خواصش ادامه یافت؛ هم حقوق هسته‌ای و هم پایان دادن به امنیتی‌‌سازی‌ ایران. اما در حوزه اقتصادی آمریکا قلدری کرد... برجام آن‌قدر محکم نوشته شده که امکان سوءاستفاده از آن بسیار کم است[!!] آمریکا چه‌کار توانست بکند؟ اگر برجام ایرادی داشت آمریکا از برجام استفاده می‌کرد... لذا برجام توافقی است که با دقت مذاکره شده است. آمریکا هم سوءاستفاده‌ای که کرده، سوءاستفاده از برجام نبوده، بلکه سوءاستفاده‌اش از توان مالی‌اش در دنیا بوده که اتفاقا یک زنگ خطر برای همه دنیا بود.»

اگر نام و شرح ابتدای این مطلب را برداریم مخاطب گمان می‌کند در حال خواندن یک متن طنز است که بر مبنای کنایه نوشته شده خاصه آنجا که وزیرخارجه مدعی شده: «برجام آن‌قدر محکم نوشته شده که امکان سوءاستفاده از آن بسیار کم است[!!] آمریکا چه‌کار توانست بکند؟ اگر برجام ایرادی داشت آمریکا از برجام استفاده می‌کرد... لذا برجام توافقی است که با دقت مذاکره شده است. آمریکا هم سوءاستفاده‌ای که کرده، سوءاستفاده از برجام نبوده، بلکه سوءاستفاده‌اش از توان مالی‌اش در دنیا بوده....»

در حقیقت باید از ظریف پرسید آمریکا پس از برجام و بنا بر آن قرارداد چه کاری نتوانست بکند؟! هر آنچه تحریم بود که به کار گرفته شد، تمام تلاش‌ها برای محروم کردن ایران از حقوق قانونی اش و حتی حقوق حداقلی که در برجام آمده بود صورت گرفت و حالا وزیرخارجه می‌گوید آمریکا نتوانست از برجام سوءاستفاده کند! چه سوءاستفاده‌ای بهتر از اینکه چند سال پیشرفت برنامه هسته‌ای کشور متوقف شد، دولت تدبیر و امید تمام تخم مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت و هفت سال و‌اندی است که در پی کیمیایی به نام برجام از کار جهادی برای مردم و نظارت بر بازار‌گریزان است.

به گزارش کیهان، وزیرخارجه گویا در موقع مذاکره با بخشی از آمریکا منهای قدرت اقتصادی آن مذاکره می‌کرده لذا آن موقع حواسش به این نکته نبوده که آمریکا وقتی می‌خواهد عهدشکنی کند حتما با اتکا به قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی-دیپلماتیک و یا قدرتی که از پس اتحاد با برخی کشورهای دیگر به دست می‌آید چنین کاری را انجام می‌دهد. از کسی که ناخدای کشتی دیپلماسی ایران در دولت تدبیر و امید بوده چنین تصوری از آمریکا و تفکیک میان اجزای هویتی یک رژیم سلطه‌جو واقعا بعید بود.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار