می‌خواهند ایران هم پیاز‌خور اروپا شود، هم شلاق و زندان امریکا را بکشد!

ظریف در آخرین اظهارنظر درباره توافق هسته‌ای تأکید کرد که اروپایی‌ها توان یا عزم سیاسی لازم را برای اجرای این توافق ندارند.
به گزارش راه شلمچه، اگر این سخنان محمدجواد ظریف را در کنار سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بگذاریم که اجرای ساز و کار مالی اروپا و ایران موسوم به «اینستکس» به زمان زیادی نیاز دارد، برای چندمین بار روشن می‌شود که اروپا در کنار امریکا قرار دارد، همین مقام اروپایی گفته است که طرح اخیر فرانسوی‌ها می‌تواند متمم برجام باشد. به این ترتیب باید مذاکره با اروپایی‌ها را همان مذاکره با ترامپ دانست. هدف این مذاکره بازگرداندن بخشی از تعلیق تحریم‌ها خواهد بود که در برجام به ایران به عنوان امتیاز فروخته شد، اما این بار نه فقط در برابر اجرای تعهدات کامل برجامی بلکه در مقابل اعمال محدودیت‌های بیشتری بر اقتصاد ایران و مذاکره درباره توان موشکی و محدودیت مادام‌العمر هسته‌ای ایران. به زعم خودشان ایران هم پیاز‌خور اروپا شود، هم شلاق و زندان امریکا را بکشد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با خبرگزاری برناما در مالزی گفت: ایران بر سر نقش خود ذیل برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره نخواهد کرد، اما آماده است بر سر پیدا کردن راه‌های مختلف برای اجرای تعهدات برجامی با دیگر طرفین به گفتگو بپردازد. ظریف با تأکید بر اینکه طرفین اروپایی باید به این توافق پایبند بمانند، تصریح کرد که ایران به همان مقداری که دیگر طرف‌ها به توافق هسته‌ای پایبند باشند، از برجام پیروی خواهد کرد. وی در ادامه افزود: اگر اروپایی‌ها می‌خواهند برای اجرای تعهدات برجامی‌شان با امریکا تعامل کنند، این مسئله به خودشان مرتبط است و ایران نقشی در این زمینه نخواهد داشت. وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر اینکه بر سر برجام به دقت مذاکره شده است و امکان مذاکره مجدد بر سر این توافق وجود ندارد، گفت: ما بیش از دو سال با امریکا به طور گسترده‌ای، مذاکره کردیم و به نتیجه‌ای ۱۵۹ صفحه‌ای دست یافتیم. برجام یک توافق جدی است که تمام جوانب مسائل هسته‌ای ایران و تحریم‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی را شامل می‌شود. ظریف با تأکید بر اینکه روسیه و چین به اکثر مفاد این توافق پایبندند، اظهار کرد که اروپایی‌ها توان یا عزم سیاسی لازم را برای اجرای این توافق ندارند.
 

این دیپلمات ارشد با اشاره به دلایل ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای که شامل «برنامه موشکی ایران» و «نقش جمهوری اسلامی در منطقه» می‌شد، تصریح کرد: این مسائل ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارند. ما به این توافق رسیده بودیم که که برای دستیابی به یک توافق جامع بر سر مسئله هسته‌ای، باید تنها به جوانب هسته‌ای مسائل محدود شویم. اگر پیشرفت‌هایی در اعمال توافق هسته‌ای حاصل می‌شد، می‌توانستیم با خیالی راحت‌تر به باقی مسائل رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد:، اما امریکا شکست خورده است. این کشور مشروط بر مفادی که در توافق هسته‌ای درج نشده، از برجام پیروی نمی‌کند.

ظریف همچنین با بیان اینکه ترامپ به دلایل شخصی از توافق هسته‌ای خارج شده است، توضیح داد: ترامپ از میراث اوباما خوشش نمی‌آید. او تنها به دلایل شخصی و نه دال بر دلایلی استوار از توافق هسته‌ای خارج شد. وزیر خارجه کشورمان در این مصاحبه تأکید کرد: امریکا اگر بخواهد مذاکره کند باید به توافق هسته‌ای احترام بگذارد و بلیت بازگشت به برجام را بخرد.

«اینستکس» زمان زیادی می‌برد 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر اینکه معاملات «اینستکس» هنوز نهایی نشده است، گفت که اجرای این ساز و کار به زمان زیادی نیاز دارد. «فدریکا موگرینی» از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «هلسینکی» در یک کنفرانس خبری در خصوص اجرای «اینستکس» گفت: «اولین معاملات اینستکس هنوز به اتمام نرسیده است و زمان بسیار زیادی می‌برد.»

موگرینی بار دیگر بر حفظ و اجرای کامل برجام تأکید کرد و گفت: «موضع شفاف و قاطع اتحادیه اروپا بر حمایت از حفظ و اجرای توافق هسته‌ای ایران است و تمامی اقدامات ممکن را برای عدم اشاعه هسته‌ای به کار می‌گیریم.» وی در بخش بعدی به منطقه خلیج فارس و تنش‌ها در این منطقه اشاره کرد و گفت: «پیام اصلی و مهم اتحادیه اروپا در این خصوص، لزوم کاهش تنش‌ها و دوری از تنش‌ها و باز نگه داشتن کانال گفتگو‌ها است. موضع ما بر پایه احترام بر نظم و قوانین بین‌المللی و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز است.»

با همه این‌ها موگرینی که تنها بازمانده وزیران اروپایی مذاکره‌کننده بر سر برجام بوده، امکان متمم‌زدن به برجام را رد نکرده و گفته است: «طرح فرانسه می‌تواند مکمل وظیفه محوری ما در خصوص ضمانت اجرای توافق هسته‌ای باشد.»

پیش از این «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس واشنگتن‌پست جزئیاتی از طرح فرانسه منتشر کرده و نوشته بود: ماکرون از آوریل ۲۰۱۸ در تلاش است ایران و امریکا را به مذاکره بر سر یک توافق هسته‌ای جدید فرا بخواند. ماکرون در آن زمان هنگام سفر به واشنگتن، چهار ملاک را به عنوان خصیصه‌های توافق جدید ذکر کرد. او به دنبال آن است که برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را در چارچوب توافق جدید بگنجاند. برخی منابع دیگر نیز گفته‌اند در مرحله اول این طرح اجازه فروش محدود نفت به ایران داده می‌شود، به این صورت که به‌ازای اجازه به ایران برای فروش نفت به‌مدت محدود، ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد، نقش خود را در منطقه کاهش دهد و مذاکرات را آغاز کند. یک منبع دیپلماتیک نیز به رویترز گفته که پس از سفر وزیر خارجه ایران به محل برگزاری نشست گروه ۷ در فرانسه، ایران به عنوان حسن‌نیت کشور‌های غربی، خواستار صادرات حداقل ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز شده و در صورت موفق آمیز بودن مذاکرات ایران با نمایندگان کشور‌های اروپایی، صادرات نفت ایران افزایش می‌یابد.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار