ظهور یک میانجی جدید میان تهران و واشنگتن

اکوایران: یک رسانه منطقه‌ای مدعی شد ایران و آمریکا از عربستان سعودی برای مبادله پیام و کاهش تنش‌ها در غزه استفاده می‌کنند.      

به گزارش راه شلمچه، یک رسانه منطقه‌ای مدعی شد ایران و آمریکا از عربستان سعودی برای مبادله پیام و کاهش تنش‌ها در غزه استفاده می‌کنند. 

به نوشت میدل‌ایست آی،  9 ماه پس از این‌که تهران و ریاض روابط را از سر گرفتند، اکنون  در کنار عمان، قطر و سوئیس، مقامات سعودی نقشی کلیدی به عنوان میانجی دارند.

سه منبع ایرانی به میدل‌ایست آی گفته‌اند با گذشت نه ماه از زمانی که ریاض و تهران خصومت را کنار گذشتند، عربستان سعودی نقش جدیدی را به عنوان یک واسطه بین ایران و ایالات متحده بر عهده گرفته است. به گفته آن‌ها، مقامات بلندپایه ریاض در انتقال پیام‌ها بین این دو کشور و کاهش تنش‌ها بر سر جنگ اسرائیل در غزه مؤثر بوده‌اند.

این روند در نوامبر آغاز شد، زمانی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست اضطراری سران در ریاض درباره جنگ غزه با حضور رهبران سازمان همکاری اسلامی و کشورهای اتحادیه عرب شرکت کرد. یک منبع آگاه ایرانی به میدل‌ایست آی گفته که امیرعبداللهیان پیامی را به همراه داشت تا مقامات سعودی به واشنگتن بدهد. این منبع گفت که سعودی‌ها سپس این پیام را به مقامات ارشد در واشنگتن رساندند.

یک منبع ایرانی دیگر به میدل‌ایست آی گفته که عربستان سعودی به عنوان میانجی میان دو طرف -در کنار عمان، قطر و سوئیس- ظاهر شده است. به نوشته میدل‌ایست آی، از زمان 7 اکتبر و آغاز جنگ غزه، این چهار کشور به طور مکرر به عنوان میانجی کار کرده‌اند.

ایران مهم‌ترین حامی گروه فلسطینی حماس است و از زمان شروع جنگ غزه، گروه‌های دیگر مرتبط با ایران مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن نیز در حال مبارزه با اسرائیل و حمله علیه اهداف مرتبط با اسرائیل و آمریکا هیتند.

به گفته منبع مذکور، ارتباطات ایران و آمریکا در درجه اول بر کاهش تنش‌ها و پرهیز از تشدید تشنجات در منطقه متمرکز بوده است. این منبع گفت که تهران به آمریکا هشدار داده که اگر جنگ اسرائیل در غزه که تاکنون 24000 کشته برجای گذاشته، ادامه یابد، تنش‌های منطقه‌ای به سطح غیرقابل کنترلی می‌رسد.

یکی از این منابع به میدل‌ایست آی گفته که پس از افزایش تنش‌های ناشی از ترور فرماندهان ارشد «محور مقاومت» توسط اسرائیل، ریاض نقش فعالانه‌تری را بر عهده گرفته است. به ادعای این رسانه، پس از ترور سید رضی موسوی در سوریه توسط اسرائیل در 25 دسامبر، یک هیئت سعودی با پیامی از واشنگتن به تهران سفر کرد که در آن گفته شده بود آمریکا می‌خواهد درگیری در غزه را مهار کند.

به ادعای یکی از این منابع، آمریکا پیشنهاد کرده که حمایتش را کابینه راست‌گرای اسرائیل بردارد، مشروط به این که ایران برای از بین بردن تلاش‌ها برای ایجاد روابط کامل بین اسرائیل و عربستان سعودی دست بردارد -روندی که با شروع جنگ غزه متوقف شد.

در 8 ژانویه، حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه، تائید کرد که ایران پیام آمریکا از «یکی از کشورهای خلیج فارس» دریافت کرده است. به گفته اکبری، این کشور با ارسال پیامی از سوی آمریکایی‌ها به ایران، به جای پرداختن به جنگ غزه، طرحی برای حل مناقشات برای کل منطقه ارائه کرد. میدل‌ایست آی ادعا کرده  که این کشور خلیج، عربستان سعودی بوده است.

یکی دیگر از منابع ایرانی به میدل‌ایست آی گفته که واشنگتن از کانال‌های سعودی استفاده کرد تا به تهران اطلاع دهد که در شرف حمله به نیروهای یمن است. در این پیام از ایران خواسته شده بود که گروه‌های نزدیک به خود را در جریان حمله آمریکا مهار کند. هم‌چنین این پیام ارسال شده که حملات به یمن در ابتدا خیلی قوی نخواهد بود، اما اگر پاسخ بزرگی در کار باشدد، واکنش شدید ایالات متحده به دنبال خواهد داشت. 

نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در 12 ژانویه اولین دور حملات هوایی را علیه یمن انجام دادند. در آن روز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در جریان بازدید از یک کافی‌شاپ در آلن‌تاون، پنسیلوانیا، گفت: «من قبلاً این پیام را به ایران رسانده‌ام». 

یک دیپلمات سابق ایرانی به میدل‌ایست آی گفته: «این ارتباط مستمر بین واشنگتن و تهران نشان دهنده تمایل هر دو طرف برای کاهش تنش‌ها و اجتناب از یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر است». این دیپلمات سابق اذعان کرد، با این حال، تفاهم غیررسمی بین ایران و آمریکا برای تحت کنترل نگه داشتن اوضاع با افزایش حملات به اهداف آمریکایی در عراق به آزمون گذاشته می‌شود.

سال گذشته، ایران و ایالات متحده به توافقی دست یافتند که تنش ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد. این دیپلمات سابق هشدار داد که اگر توافق یا تفاهم جدیدی بین ایران و آمریکا حاصل نشود، ممکن است در کنار جنگ غزه و دیگر درگیری‌ها در منطقه، یک بحران هسته‌ای احتمالی رخ دهد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار