علت اصرار کمیته اضطرار آلودگی هوا برتعطیل نشدن شهر تهران چیست؟

* سخنگوی اورژانس گفت: با تداوم آلودگی هوا مراجعه بیماران قلبی و تنفسی افزایش چشمگیری یافته و در یک روز 2500 نفر به اورژانس مراجعه کرده‌اند.

به گزارش را شلمچه، روز دوشنبه بار دیگر شدت آلودگی هوا  نفس تهرانی‌ها را سنگین کرد تا جایی که در میادین اصلی شهر آمبولانس‌های اورژانس برای کمک سیار به بیماران قلبی و تنفسی مستقر شد؛ این در حالی است که مسؤولان انتظار داشتند با تعطیلی مدارس تهران ترافیک و آلودگی در تهران تا حدودی کاهش یابد. کارشناسان اعتقاد دارند تعطیلی مدارس به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش آلودگی و کاهش خطرات ناشی از آن شود، چرا که همان عبور و مرور معمول روزانه در تهران منهای سرویس مدارس ادامه می‌یابد و کسی از تهران خارج نمی‌شود. قبلا با افزایش آلودگی ادارات هم همراه مدارس تعطیل می‌شد و مسافرت تهرانی‌ها موجب می‌شد آلودگی هوا بعد از تعطیلات بشدت کاهش یابد اما تعطیلی‌های بی‌شمار مدارس تهران به تنهایی نه‌تنها فایده‌ای ندارد بلکه مشاهدات عینی نشان می‌دهد آن را بیشتر هم کرده است.

حتی رئیس شورای شهر تهران هم اعتقاد دارد تعطیلی مدارس آلودگی را کم نمی‌کند. محسن هاشمی دیروز درباره تعطیلی مدارس گفت: با تعطیلی مدارس از میزان ذرات معلق کم نمی‌شود ولی سبب حفظ سلامت دانش‌آموزان خواهد شد، چرا که کودکان نسبت به آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند و صدمه زیادی می‌بینند.

وی بیان داشت: در جلسه شورا تا حدودی هم درباره آلودگی هوا صحبت شد ولی بحث جدی انجام نگرفت، البته باید توجه داشت که آلودگی هوا در 2 بخش منابع آلاینده و ذرات معلق مطرح است که نقش خودروهای شخصی در تولید ذرات معلق بسیار کمتر از صنایع آلاینده و پالایشگاه‌ها و کارخانه‌هاست.

پیروز حناچی، شهردار تهران هم اعتقاد دارد تعطیلی مدارس تاثیر زیادی بر کاهش آلودگی ندارد. 

شهردار تهران با بیان اینکه سرفاصله حرکت قطارها در این خط 10 دقیقه است و تلاش می‌کنیم این زمان را کاهش دهیم، درباره نقش تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: راه‌حل کوتاه‌مدت تعطیلی مدارس می‌تواند در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد اما نقش مصرف‌کنندگان کلان که سوخت مازوت و گازوئیل استفاده می‌کنند بیشتر است.

حناچی درباره جلسه شهرداری با جهانگیری و مشخص شدن سهم هر کدام از دستگاه‌ها در کاهش آلودگی هوا، گفت: درصدی برای آن تعیین نشده اما 14 دستگاه در این مسأله نقش دارند که در این بین نقش شهرداری تهران در آلودگی هوا از همه دستگاه‌ها کمتر است ولی تلاش می‌کنیم با افزایش ظرفیت مترو و اتوبوس اوضاع را بهتر کنیم. 

 

* اکسیژن‌درمانی سیار اکیپ‌های امدادی در 26 نقطه تهران

سخنگوی سازمان اورژانس کشور به تشدید آلودگی هوا در پایتخت اشاره کرد و گفت: 28 اکیپ امدادی گشت سیار در قالب اتوبوس اورژانس و موتورهای گشتی امداد در 26 نقطه تهران مستقر شده‌اند و به بیماران قلبی و تنفسی خدمات اورژانسی می‌رسانند.

مجتبی خالدی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه افزایش غلظت آلاینده‌ها در پی تشدید آلودگی هوا در تهران طی چند روز اخیر موجب شده مراجعه بیماران قلبی و تنفسی به مراکز درمانی و بیمارستانی افزایش یابد، گفت: فقط در یکم دی‌ماه حدود 2500 نفر از سراسر کشور به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند و این آمار همچنان در حال افزایش است.

وی به آمادگی نیروهای امدادی سازمان اورژانس کشور و حضور گسترده آنها در میادین اصلی پایتخت برای انتقال بیماران تنفسی و قلبی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اشاره کرد و افزود: خدمات اورژانس در قالب اکسیژن‌درمانی در این روزها به بیماران افزایش یافته است.  

سخنگوی سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: در نخستین روز زمستان و به ‌دنبال تشدید آلودگی هوا ۲ هزار و ۴۲۶ نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی به مراکز اورژانس استان‌های تهران،‌ اصفهان، البرز، مرکزی، قزوین، قم، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی مراجعه کردند. از این تعداد ۹۵۵ نفر به دلیل بیماری‌های تنفسی و هزار و ۴۷۱ نفر به دلیل بیماری‌های قلبی به این مراکز مراجعه کرده‌اند که استان تهران با هزار و ۲۰۹ مراجعه در صدر آمار قرار دارد. وی افزود: استان‌های آذربایجان‌غربی، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، البرز و مرکزی در رده‌های بعدی مراجعات بیماران قلبی و تنفسی قرار گرفته‌اند. در استان‌های آذربایجان‌غربی، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، البرز و مرکزی به ترتیب ۳۷۵، ۳۱۷، ۲۲۷، ۱۲۹ و ۷۱ نفر به بخش اورژانس مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. خالدی اضافه کرد: هر چه آلودگی هوا بیشتر می‌شود میزان مراجعه بیماران قلبی و تنفسی نیز به اورژانس خدمات درمانی پیش‌بیمارستانی بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: به هموطنان بویژه گروه‌های حساس توصیه می‌شود در صورت امکان از تردد غیرضروری خودداری کرده و در صورت تردد و حضور در اماکن عمومی از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.

 

* شاگرد اول تعطیلی مدارس هستیم!

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره تبعات تعطیلی مدارس بر روند آموزشی و افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: هر چند در زمان آلودگی هوا نباید دانش‌آموزان از خانه خارج شوند و از لحاظ بهداشتی باید به این نکته توجه شود اما تصمیم‌گیرندگان درباره تعطیلی مدارس باید فکری هم به حال افت  تحصیلی دانش‌آموزان بکنند.

میرحمایت میرزاده با بیان اینکه ایران در تعطیلی تقویم سالانه شاگرد اول دنیاست، افزود: از آنجایی که آموزش‌وپرورش اولویت نخست تصمیم‌گیران نیست، این وزارتخانه بالاترین تعطیلی‌های سال را به خود اختصاص داده که موجب شده تحصیل در ایران با افت شدید کیفیت همراه شود. عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: در وزارت آموزش و پرورش و مراکز علمی و دانشگاهی هم تعطیلات نوشته شده دیده می‌شود و هم نانوشته! و این حجم از تعطیلی باعث شده دانش‌آموزان و دانشجویان به جای تحصیل علم، به تعطیلی عادت کنند. وی بحران افت کیفیت تحصیل ناشی از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را بیشتر از آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت در کشور در حال افت است و به جای اینکه فکری به حال رشد کیفی آموزش و پرورش شود، تعطیلات در اولویت قرار دارد.

 

* انتقادات از شهرداری و دولت سیاسی نیست

عضو سابق شورای شهر تهران درباره وظیفه‌شناسی و عمل به تکلیف شورای شهری‌ها و مدیران شهری در حل مشکل آلودگی هوای تهران به «وطن‌امروز» گفت: اگرچه حل مشکل آلودگی هوای پایتخت و دیگر کلانشهرها نیازمند نگاه ملی و مدیریت یکپارچه است اما شهرداری به عنوان متولی اصلی توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی که سهم بسزایی در کاهش معضل آلودگی هوا دارد تا حدی مقصر است، زیرا در این چند سال نتوانسته است یک دستگاه اتوبوس نو بخرد یا در راستای توسعه و راه‌اندازی خطوط مترو بخوبی گام بردارد.

ابوالفضل قناعتی به واکنش برخی اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری در مقابل انتقادات مردم و رسانه‌ها بابت کم‌کاری آنها نسبت به کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: از آنجا که عملکرد هر سازمان، دستگاه و نهادی برای مردم و رسانه‌ها بخوبی شفاف و نمایان است، بنابراین نباید سازمان یا دستگاه دولتی که خروجی قابل‌توجهی در کارایی و مدیریت نسبت به کاهش آلودگی هوا یا توسعه حمل‌و‌نقل عمومی ندارد، از انتقادات مردمی و رسانه‌ها ناراحت شود یا این نوع انتقادات را سیاسی تلقی کند. وی اضافه کرد: در زمان مدیریت قالیباف در شهرداری تهران نیز هوا در زمستان‌ها آلوده می‌شد که وی برای حل این مشکل به تمام دستگاه‌های دولتی و سایر نهادها و سازمان‌ها پیشنهاد کرد شهرداری مشکل آلودگی هوا را حل کند، البته به شرطی که محوریت اصلی با شهرداری باشد و سایر ارگان‌ها نیز در این راه حامی شهرداری شوند. شهردار تهران قصد داشت با راهکارهایی نظیر خارج کردن موتوسیکلت‌های بنزین‌سوز و تبدیل آنها به موتورهای برقی همچنین خروج تدریجی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از داخل شهر در کنار تمرکز بر توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، اقداماتی را در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دهد که تا حدی نیز در این مسیر گام برداشت. این در حالی است که با مدیریت جدید شورای شهر و شهرداری تهران تاکنون اقدام قابل توجهی در این زمینه به چشم نمی‌خورد و حتی در اظهارنظرهای‌شان می‌گویند شهرداری مقصر آلودگی هوای تهران نیست.  این عضو سابق شورای شهر تهران افزود: البته دولت نیز توجهی به کاهش آلودگی هوا ندارد، چرا که سال‌هاست به تعهدات خود در قبال تامین منابع مالی حاصل از اجرای هدفمندی یارانه برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و ساخت خطوط قطار شهری عمل نمی‌کند. قناعتی با بیان اینکه حل مشکل آلودگی هوا نیازمند مدیریت یکپارچه است، افزود: همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط در کاهش آلودگی هوای تهران باید هم‌فکر و هم‌رای باشند و برای حل مشکل هوای آلوده تهران جزیره‌ای عمل نکنند.

 

* بازی با سلامت مردم

غیر از کارشناسان، اعضای شورای شهر هم از دولت و کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران خواسته‌اند تصمیم شجاعانه بگیرند و ادارات تهران را هم تعطیل کنند. لج‌بازی دولت و عدم تعطیلی شهر قطعا بازی با جان مردم تعبیر می‌شود. در روزهایی که شاخص آلودگی هوا به 200 می‌رسد و حتی شهردار پایتخت از تخلیه شهر سخن می‌گوید، عدم تعطیلی شهر چه معنایی جز لج‌بازی و به مخاطره انداختن سلامت مردم دارد؟ وقتی دولت و شهرداری تهران در توسعه حمل‌ونقل شهری ناتوانند، حداقل می‌توانند با تدبیر کوتاه‌مدت و تعطیلی ادارات کلانشهرها سلامت شهروندان را به خطر نیندازند.

خبرنگار*

***

[آلودگی‌ هوا زندگی بیماران را به مخاطره می‌اندازد]

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر علمی کنگره بین‌المللی کلینیکال انکولوژی درباره تاثیر آلودگی هوا بر بیماران سرطانی، قلبی و تنفسی گفت: آلودگی هوا تاثیر منفی بالایی بر کاهش سیستم ایمنی بدن دارد، بنابراین بیماران تنفسی و قلبی و افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص نظیر سرطان هستند باید مراقب سلامت خود باشند. دکتر منصور انصاری در گفت‌وگو با «وطن امروز»  با تاکید بر اینکه تنفس در روزهایی که هوا آلوده است موجب می‌شود ذرات معلق آلاینده وارد ریه شهروندان شود و باعث ایجاد زمینه بیماری و تشدید بیماری بیمارانی شود که در حال درمان هستند، گفت: افرادی که تحت درمان هستند سیستم ایمنی بدن آنها بشدت پایین است و این آلودگی به تضعیف بیشتر سیستم ایمنی آنها کمک می‌کند.  وی با بیان اینکه آلودگی هوا تاثیر منفی زیادی بر فرآیند درمان بیماران دارد، گفت: حتی افراد سالم نیز در زمان آلودگی هوا نباید از خانه خارج شوند، چرا که این آلودگی مضرات زیادی در میان‌مدت و بلند‌مدت برای سلامت شهروندان دارد.

***

[هوای تهران ناسالم برای همه]

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دیروز کیفیت هوا در 17 ایستگاه سنجش در وضعیت ناسالم قرار داشت.

 

 

در شرایطی که شاخص کیفیت هوا بین عدد ۱۵۱ تا ۲۰۰ باشد، به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه می‌شود از انجام فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. افراد دیگر نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. در شرایطی که شاخص کیفیت هوا بین عدد ۱۰۱ تا ۱۵۰ باشد، به مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه می‌شود فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.



منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار