عملیاتی که سردار طوسی آسمانی شد

عملیات کربلای ۸ در زمان کوتاهی به چنان موفقیت‌های زیادی دست یافت که وزیر دفاع ارتش صدام را شکست داد.

به گزارش راه شلمچه، هجدهم فروردین سال 1366 در محور عملیاتی شلمچه و کانال ماهی عملیات کربلای 8 با رمز یا صاحب‌الزمان‌(عج) به مدت چهار روز به فرماندهی سپاه انجام شد.

عملیات کربلای ۸ در جنوبی‌ترین نقطه مرزی درگیر ایران با عراق صورت گرفت و قصد رزمندگان اسلام از این عملیات قطع کامل ارتش عراق از شهرهای جنوبی ایران بود.

یکی دیگر از برنامه‌ها و اهدافی که عملیات کربلای ۸ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دنبال می‌شد، قطع حملات ارتش بعثی صدام به تأسیسات و منابع اقتصادی کشور و برهم‌زدن امنیت خلیج فارس، انهدام ماشین جنگی و تحکیم مواضع به دست آمده در عملیات کربلای ۵ توسط رزمندگان اسلام بود.

مرکز مطالعات و تحقیق جنگ هم درباره آورده است: در این عملیات کوتاه اما مفید، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد داشتند که در چند عملیات‌ محدود، به‌ صورت‌ تدریجی خطوط منطقه‌ تحت تصرف خود را با رسیدن‌ به‌ کانال‌ زوجی در شلمچه اصلاح‌ و تکمیل‌ کنند اما با توجه‌ به‌ موانعی که‌ وجود داشت‌، عملیات‌ کربلای ‌۸ طرح‌ریزی‌ و در دو محور طراحی شد تا توسط دو قرارگاه‌ اجرا شود.

محسن رشید در گزارش کوتاهی در مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این عملیات نیروهای رزمنده سپاه اسلام توانستند، بیش از چهار هزار نفر از نیروهای ارتش بعثی صدام و تعدادی از فرماندهان ارتش عراق را به هلاکت برسانند. عدنان خیر‌الله، وزیر دفاع وقت عراق در همان زمان با گاردی از ریاست‌جمهوری صدام وارد منطقه شد و قصد پاتک علیه نیروهای ایران را داشت که با جنگ جانانه رزمندگان اسلام با هزار نفر کشته و  زخمی منطقه را ترک و مغلوب شد.

موزه دفاع مقدس بخشی از خسارت‌های این جنگ را اعلام کرده است. تیپ‌های ۶۸ و ۶۵ نیروهای مخصوص، تیپ‌های ۱۰۶، ۴۱۶، ۲۹، ۱۱۷ و ۷۳ از لشکر ۵ مکانیزه و تیپ‌های دو و پنج از گارد ریاست جمهوری عراق در این عملیات به‌کلی منهدم شد و مناطق تصرف شده به دست نیروهای صدام نیفتاد.

اعتراف‌ عراق‌ به‌ از دست‌ دادن‌ زمین‌هایی در نزدیکی بصره‌، در اطلاعیه‌ نظامی این‌ کشور منعکس‌ شده‌ است. همچنین‌ دعوت‌ ایران‌ از خبرنگاران‌ خارجی برای‌ بازدید از منطقه‌ آزادشده‌ در عملیات‌ نیز به‌ منزله‌ پیروزی‌ جدید ایران‌ مورد تأکید قرار گرفت.

فرماندهان شهید این عملیات محمدحسن قاسمی،‌ طوسی‌ مسئول‌ اطلاعات‌ و عملیات‌ لشکر ۲۵ کربلا و حبیب‌الله‌ کریمی‌ فرمانده‌ توپخانه ۶۳ خاتم‌الانبیاء(ص) بودند.

«محمدحسن طوسی» سال ۱۳۳۷ در روستای «طوسکلا» از توابع شهرستان «نکا» به دنیا آمد. 

شهید سردار طوسی نوزدهم فروردین‌ماه 1366 در سن 29 سالگی برای همیشه و بر اثر اصابت ترکش‌های گلوله «خمپاره 60 » عراق میهمان آسمان شد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار