خجسته باقر زاده:

غفلت دولت ها از فرهنگ و رسانه، خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد

عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما با انتقاد از بی توجهی مسئولان به مسائل فرهنگی و رسانه ای گفت: در همه دولت ها محاسبات و دیدگاه های غلط و مهمتر، جهت دهی مالی محدود به سمت فرهنگ و رسانه دوخته شده است، که این امر مغایرت با بیانیه گام‌ دوم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی راه شلمچه: "حسن خجسته باقر زاده"، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما سخنان خود را در خصوص بیانات رهبری و ذیل این موضوع اینگونه شروع کرد: چهل و دو سال از انقلاب گذشته و تمام نهاد و ارگان‌ها نیاز به اصلاح و بازسازی ساختاری دارند، برخی سعی کرده‌اند محقق شود آن‌هم در حد تغییرات چند مدیریت و سیاست، که تا حدودی موفق بوده و در بخشی هم با شکست مواجه شدند و برخی دیگر نه تحولی در آن‌ها ایجاد شده و نه خواسته‌اند که بشود. به عبارت دیگر باید گفت نگاه و دیدگاه غالب بر کشور بخاطر مسائل تحریم و سایر موارد ذیل آن، بحث اقتصادی و توجه به اقتصاد بوده است و کمتر به فرهنگ و رسانه توجه شده و دغدغه داشته‌ایم! این مشکل بزرگی است و در تمام دولت‌ها این بوده و حتی در دولت جدید هم تاکید بر اقتصاد است، البته که مسئله کمی نیست اما باید دولت جدید از فرهنگ و رسانه هم غافل نشود.

وی افزود: مشکل دیگر در این غفلت، تفکر ضررده در پرداخت بودجه به حوزه فرهنگی رسانه‌ای‌ست، چون سازمان برنامه و بودجه از قدیم دیدگاهش این بوده در حوزه صنعت سوددهی هست پس باید بودجه‌های مهم به این حوزه برود و چون حوزه فرهنگ به نظرشان ضررده است و نمی‌دانند که فرهنگ در دراز مدت نتیجه و سود دارد برای همین محاسبات و دیدگاه غلط، جهت‌دهی مالی به سمت فرهنگ و رسانه از سمت دولت‌ها کم بوده و هست.

خجسته در ادامه افزود: تمام سازمان‌های فرهنگی رسانه‌ای در چرخه عمر خود دارای سه مرحله حیات هستند، مرحله اول تولد، مرحله دوم رشد و مرحله سوم سازگاری با محیط و شرایط موجود که همگی در مرحله سوم و موضوع سازگاری دچار سختی و بحران می‌شوند، چون نیروی انسانی و مدیریتی که در یک سازمان به مدت بیست سال حضور دارند، اگر قرار باشد مجموعه و ساختار متحول شود، در مقابل تغییرات مقاومت خواهند کرد، چون به سازوکارها عادت کرده‌اند و اگر قرار بر تحول باشد واکنش منفی یا سختی به آن نشان خواهند داد. و این مقاومت تعمدی هم نیست، چون گمان می‌کنند مسیری که این سال‌ها طی شده درست‌تر و بهتر است و تن به ریسک تحول نمی‌دهند. بنابراین تمام سازمان‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور الان در مرحله سازگاری به سر می‌برند و باید حتی به سختی تن به تحول و اصلاح بدهند و این میسر نمی‌شود مگر مدیریت کلان آن متحول شود و آنقدر تلاش صورت بگیرد که کل مجموعه موجود اصلاح و تحول را به‌راحتی بپذیرد.

وی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب هم اشاره به این ماجرا شده که تحولات باید بر اساس اصل سازگاری با جهان و هضم آن و گذشتن و دگرگونی نسبت به آن پیش برود و سر تا ذیل تمام مجموعه‌های فرهنگی رسانه‌ای از این قاعده تبعید کرده و همراه شوند و تقابل منفی نداشته باشند.

حسن خجسته تصریح کرد: همه سازمان‌های رسانه‌ای ما نیاز به یک بازنگری رفتاری دارند، یک مثال بزنم، در زمان اوباما قرار شد قانونی تصویب و برنامه‌ای عملیاتی شود که ایران از آمریکای جنوبی اخراج شود، هیچ سازمان رسانه‌ای در کشور این موضوع را پیگیری نکرد، شاید وزارت خارجه در جای خودش اقدامی کرده بود که به نظرم در غفلت مطلق بود، اما مجموعه رسانه‌ای کشور هیچ طرح و برنامه‌ای در این جهت نداشت و پیگیر بودجه و عملیاتی کردن تولیدات محتوا ذیل این ماجرا نشد. در صورتی که اگر پیگیر بودیم سطحی از برنامه آمریکا را می‌فهمیدیم و مردم را بر اساس آن متوجه می‌ساختیم اما چون نظام تولید محتوای رسانه‌ای ما هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته و فرایند عملکردی‌شان خیلی عقب‌تر از شرایط موجود جهانی و جهش علمی و تکنولوژی‌ست، برای همین به مرور کم اثر و حذف خواهند شد.

وی در خاتمه گفت: تحول ساده نیست و بسیار سخت است، باید نقاط ضعف و نقص در سازمان کشف و از همان نقطه تحول و بازسازی عملیاتی شود. اگر ایجاد نشده به سبب عدم فهم و کشف این نقاط است و این نقاط شناخته نمی‌شود مگر با مدیریت و تجربه‌ای از درون که هوشمند و متعهد باشد و به رفع و حذف نقاط آلوده و مضر بپردازد. فهم و شناخت این نقاط و ترمیم و اصلاح آن موجب پوست اندازی به مرور در سازمان شده و تحول اصلی بر اساس بازسازی انقلابی رخ خواهد داد وگرنه سازوکار رسانه‌ای روز به روز کسل‌تر، بی‌اثرتر و ناکارآمدتر خواهد شد و باید مردم را نیز به‌دور از افراط و تفریط در این تحولات مؤثر کرد تا نتیجه اجتماعی آن مبرهن شود.


انتهای پیام//

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار