فدراسیون فوتبال ایران چه خبر است؟!

«با رویه‌ای که فدراسیون در پیش گرفته، امکان ادامه همکاری وجود نداشت»، این جمله فصل مشترک حرف‌های کسانی است که از سمت خود در فدراسیون فوتبال طی چهار ماه گذشته یا استعفا داده‌اند یا برکنار شده‌اند.

به گزارش راه شلمچه، چهار ماه از روی کار آمدن شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در فدراسیون فوتبال می‌گذرد و طی این مدت چهار مدیر فدراسیون اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند شرایط موجود در فدراسیون را تحمل و رویه‌ای که در پیش گرفته شده را تاب بیاورند. چهار ماه و چهار مدیر، یعنی به طور متوسط هر ماه یک مدیر جالب نیست؟! جالب‌تر اینکه دو نفر از این مدیران از انتصاب‌های خود عزیزی‌خادم بوده‌اند. حال سؤال اینجاست که رئیس فدراسیون جدای از تمام حاشیه‌های مالی و دست‌درازی به بیت‌المال که طی چهار ماه گذشته انجام داده، چه رویه‌ای در پیش گرفته که مدیرانی که یا با او آمده‌اند یا قبل از آمدن او در فدراسیون فوتبال حضور داشته‌اند ماندن را تاب نمی‌آورند.
بدیهی است که هر مدیری تیم مدیریتی خاص خود را دارد و آدم‌های نزدیک به خودش را سر کار می‌آورد، اما این را هم نباید از یاد برد که هر کاری آدم خاص خودش را دارد و نباید به اسم رفاقت و باندبازی کار‌ها و امور یکی از مهم‌ترین فدراسیون‌های ورزشی کشور را به دست افراد نابلد و ناآگاه به امور سپرد.
علی جوادی مدیر روابط عمومی، احمدرضا براتی رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات، صفی‌الله فغانپور رئیس کمیته حقوقی و سعید دقیقی مشاور رئیس و مسئول امور عمرانی، مدیرانی هستند که طی چهار ماه گذشته عطای کار با فدراسیون عزیز‌خادم را به لقایش بخشیده‌اند.
فدراسیون رویه درستی ندارد
علی جوادی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، رفت. درست بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، در پیامی هم که منتشر کرد، نوشت: «آنچه صلاح فوتبال بود گفتم، چون دلم بیش از هر چیز برای ایران می‌سوزد. برخلاف خیلی‌ها به فکر منافع خودم نبودم و مصلحت فوتبال اهمیت ویژه‌ای برایم داشت. زمان بهترین قاضی است. برای تیم ملی و فوتبال کشورم بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.»
احمدرضا براتی هم با همین ادبیات حرف از خداحافظی زد. رویه موجود در فدراسیون و اتفاقات رخ داده در مدت زمان حضور عزیزی‌خادم این عضو هیئت رئیسه فدراسیون را مجبور به تنظیم استعفانامه خود کرد.
این فدراسیون جای فوتبالی‌ها نیست
سعید دقیقی علت اصلی مشکلات به وجود آمده را نزدیکی به یکی از کاندیدا‌های رقیب عزیزی‌خادم در جریان انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال عنوان می‌کند. دقیقی به تسنیم می‌گوید: «در این مدت کنار کادر جدید مدیریت فدراسیون باقی ماندم تا پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانم و با تکمیل کارم در نهایت کناره‌گیری کنم، چون فضای حاکم بر فدراسیون فعلی فضای استفاده از نیرو‌های غیرمتخصص، عدم توجه به شایسته‌سالاری و گزینش نیرو‌ها بر مبنای ارتباطات و وابستگی‌های مختلف است.»
دقیقی با اشاره به اینکه برای حفظ شأن و جایگاه فوتبال از سمتش استعفا داده است، ادامه می‌دهد: «ما آمدیم، چون تصور می‌کردیم در قبال فوتبال کشور باید احساس مسئولیت کنیم، وگرنه به دنبال نفع مالی یا رسیدن به شهرت و قدرت نبودیم و نیستیم. امروز به این نتیجه رسیده‌ام که امکان کمک کردن به فدراسیون در این مقطع و با این شرایط با حضور افراد غیرمرتبط و بی‌تجربه در این حوزه فراهم نیست. جای تأسف است که بی‌اخلاقی‌هایی در مورد من انجام شد و دروغ‌هایی منتشر، اما من و تمام فوتبالی‌ها خواسته‌ای جز موفقیت فوتبال کشور نداریم. تصور این بود که فوتبال متعلق به فوتبالی‌هاست که ظاهراً در این دوره اینطور نیست.»
گفتند پاپیچ فدراسیون می‌شوی
در این میان، اما داستان صفی‌الله فغانپور با بقیه قدری متفاوت است. فغانپور از سمتش در کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال برکنار شد، آن هم به این دلیل که انتقاد‌هایی به برخی انتسابات و برخی تصمیم‌گیری‌ها داشت. او می‌گوید: «بعد از عید امسال من چند کار انجام دادم که هر یک می‌توانست باعث جدایی‌ام از فدراسیون شود. یکی بحث بدهی ۱۰ هزار فرانکی فدراسیون فوتبال در پرونده جهانبخش بود که نامه زدم و گفتم حق و حقوق فدراسیون فوتبال باید احیا شود و کسی که مقصر شد باید آن را پرداخت کند. یک نامه دیگر هم در خصوص نگهداری چمن بود که نامه و قراردادی آوردند و گفتند امضا کنید. نامه دادم به رئیس فدراسیون، چون احساس می‌کردم رئیس جدید فدراسیون دنبال سالم‌سازی است و اینکه می‌خواهد صرفه‌جویی کند. ماهانه برای نگهداری چمن یک و دو کمپ، ۶۷ میلیون تومان باید به پیمانکار بدهیم. نامه دادم که چرا باید همچین چیزی باشد. بررسی کردم، دیدم از طرف پیمانکار دو کارمند می‌آیند و آبیاری می‌کنند و دو نفر هم تأسیساتی هستند. می‌توان چهار کارمند استخدام کرد و این ۶۷ میلیون را الکی به پیمانکار نداد. ممکن است این موضوع برای بعضی‌ها ناخوشایند بوده باشد.»
رئیس سابق کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال ادامه می‌دهد: «یک نامه دیگر هم به آقای قنبرزاده دادم و به ایشان گفتم شما دو مشکل دارید و نمی‌توانید سرپرست دبیرکل باشید. یکی اینکه زبان انگلیسی بلد نیستید، چون روزانه باید با فیفا وای‌اف‌سی مکاتبه داشته باشید، اگر زبان انگلیسی بلد نباشی مجبور می‌شوی به اطرافیانت باج بدهی؛ بنابراین براساس بند‌های جدید اساسنامه فدراسیون نمی‌توانی باشی. دوم اینکه شما دو شغله هستید، او گفت در حال درست کردن حق مأموریتم هستم. گفتم قبل از اینکه بیایی باید کارهایت را درست کنی، چون الان غیرقانونی است. من آدمی بودم که شفاف و واضح همه را می‌گفتم. گفتم آقای قنبرزاده به این دو علت شما نمی‌توانید سرپرست دبیرکل باشید. وقتی این دو نامه را زدیم این آقایان گفتند خب دیگر این آدم، آدمی است که پاپیچ ما هم می‌شود.»

با این رویه به نظر می‌رسد چندان نمی‌توان به آینده فدراسیون فوتبال امیدوار بود. فدراسیونی که با وعده‌های عزیزی‌خادم قرار بود درست شود. قرار بود اشتباهات گذشته اصلاح شود، اما طی چهار ماه گذشته کوچک‌ترین قدمی برداشته نشده و باید اذعان کرد که متأسفانه فدراسیون در حال حاضر پشت موفقیت تیم ملی در صعود از مرحله اول رقابت‌های انتخابی جام جهانی پنهان شده و هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. استعفا‌های صورت گرفته تنها بخشی از این جریان است و باید منتظر اتفاقات آینده نیز باشیم.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار