فقیهی که علم و عمل را به‌هم گره زد!

95 سال پیش در چنین روزی ،حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد باقر موحد ابطحی اصفهانی اعلی الله مقامه الشریف، از فقیهان و محدثان و عالمان سخت کوش و پر تلاش حوزه علمیه قم که آثار و مآثر بسیار و مفاخر جاودان از خود به یادگار نهاد دیده به جهان گشود.

به گزارش راه شلمچه،آن فقیه متتبع و متعبد در شب دوم رمضان المبارک 1346 قمری برابر با (16 اسفند 1306 ش)، در اصفهان، در خانواده علم و فضیلت به دنیا آمد.

پدرش آیت الله حاج سید مرتضی موسوی ابطحی از بزرگان و حکمای شهیر عصر و مادرش صبیه محترمه آیت الله شهید حاج سید محمد تقی موسوی احمد آبادی اصفهانی، صاحب (مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم علیه السلام) بود.

کتاب نفیس گنجینه ی دانشمندان در جلد 8، صفحه 245 در بیان خاندان معظم موحد ابطحی می نویسد: «این شجره طیبه، نسبشان به حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام می رسد و از سادات جلیل القدر موسوی محسوب می شوند. که عبارتند از: (سید محمّد باقر) بن سید مرتضی بن سید علی بن سید محمّد علی بن  سید محمّد حسین بن سید میر محمّد تقی که از اجلّه سادات موسوی در اصفهان بودند».

جد ّمادری مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی قدس سره، عالم متقی آيت‌الله شهید، سيد محمّد تقي موسوي اصفهاني اعلی الله مقامه الشریف، معروف به «فقيه احمدآبادي»مؤلف کتاب گرانسنگ "مکیال المکارم"، می باشد که در سال 1301 قمری در اصفهان، در خانواده‌اي اهل علم و فضيلت كه نسل ‌اندرنسل از عالمان دين بودند، به دنيا آمد و در سال 1348 قمری، در 25 رمضان 1392 قمری، در سن 47 سالگي به توطئه ی يكي از سران فرقه ی ضاله ی بهاييت و یهودیان اصفهان با خوراندن سم به ایشان به شهادت رسيد.

علامه موحد ابطحی قدس سره، مقدمات و دروس سطح را در حوزه علميه اصفهان، نزد پدرش و استاداني همچون حضرات آيات: حاج‌آقا رحيم ارباب و شيخ محمود مفيد آموخت. سپس در 17 سالگي، براي ادامه تحصيل به قم رفت و در مدرسه حجتيه اقامت گزيد. در قم، از محضر آيات عظام: سيد حسين بروجردي، سيد محمد حجت كوه‌كمره‌اي، حاج سید محمد رضا موسوی گلپایگانی و امام خميني بهره گرفت و با اينكه 20 سال بيشتر نداشت، به دليل ايرادهاي علمي و نقدهايي كه در كلاس درس بيان مي‌كرد، توجه استادان را به خويش جلب كرد.

وی براي فراگيري دانش بيشتر، در سال 1370 هـ .ق رهسپار نجف اشرف گرديد و پس از مدتی به قم بازگشت.وي پس از بازگشت به قم، در رشته‌هاي گوناگون علوم اسلامي به‌ويژه حديث و رجال به تحصيل و پژوهش پرداخت و به درجه‌هاي عالي رسيد. آيت‌الله موحد در دوره سطح و خارج، شاگردان بسياري را پرورش داد. افزون بر آن، با بنيان نهادن مدرسه و مركز پژوهشي «الامام المهدي» در قم، به گردآوري اخبار و احاديث اهل بيت علیهم السلام همت گماشته كه ره آورد آن، انتشار ده‌ها كتاب ارزنده مانند الصحيفة السجادية الجامعة و صحيفة الامام الرضا علیه السلام است.

از فرازهاي شگفت در زندگي اين انديشمند وارسته، توسل به امام زمان علیه السلام است. ايشان به پشتوانه اين توسل‌ها، به كاميابي‌هاي بزرگي در امور فرهنگي و عمراني دست يافته است، كه از آن جمله به ساخت بيمارستان، درمانگاه، مساجد، مدارس و... مي‌توان اشاره كرد. آيت‌الله ابطحي که سرپرست مركز پژوهشي و مدرسه امام مهدي(عج)، قم بودند، قبل از درگذشت شان، با همكاري گروهي از پژوهشگران حوزه علميه قم، سرگرم گردآوري احاديث شيعه  بودند.

آیت الله ابطحی از جمله علمای برجسته جهان تشیع محسوب می شدند که درراه تبلیغ معارف اسلام  به ویژه آموزه های اهل بیت علیهم السلام اقدامات شایسته ای را در طول حیات خویش به ثبت رساندند، که مناظره با «بن باز»، امام جماعت وهابي مسجدالحرام در مكه، ساخت درمانگاه و بیمارستان وليّ‌عصر(عج)، اقليد امام زمان ، ساخت مساجد فراوان در اقليد امام زمان و چهاردانگه، ساخت هنرستان صنعتي اقليد امام زمان ، ایجاد كارگاه‌هاي قالي‌بافي و تأسیس کارخانه ولیعصر علیه السلام ، خریداری دستگاه ام آر آی، تأسیس خانه های بهداشت، پل سازی و راه سازی تأسیس تونل اباصالح المهدی علیه السلام، ساخت پايگاه بزرگ امام رضا علیه السلام، اصفهان، بازسازي امامزاده سيد محمد، اقليد امام زمان از جمله دهها خدمات شایسته آن مرحوم در مسیر خدمت به اسلام و مسلمی به شمار می رود که از ایشان به عنوان یک عالم عامل و یک روحانی کار آفرین یاد می شود.

 همچنین از ديگر فعاليت‌هاي ايشان، پيشنهاد نگارش كتاب گران‌سنگ تفسيرالميزان به علامه طباطبايي و پيشنهاد گردآوري همه روايات شيعه به آيت‌الله العظمی سيد حسين بروجردي است.

ایشان در طول حیات پر برکت خویش آثاری را نیز بر جای گذاشتند که کتاب المدخل الي تفسير الموضوعي للقرآن كريم، تفسير، عربي، 10 جلد، الصحيفة السجادية الجامعة، دعا، عربي؛ (اين كتاب دربردارنده 270 دعا و نيايش از امام سجاد علیه السلام است، در حالي كه صحيفه سجاديه كه از قبل موجود بودند، 54 دعا دارند)، جامع الاخبار و الآثار عن النبي و الائمه الاطهار، حديث، عربي، 2 جلد؛ (در اين كتاب، روايت‌هاي ائمه معصومين علیهم السلام در زمينه تفسير قرآن، گرد آمده است)، الصحيفة العلوية الجامعة، دعا، (700 دعا از امام علي علیه السلام)، صحيفه فاطمه زهرا و چهار فرزندش، دعا (دعاهاي فاطمه زهرا علیها السلام و فرزندانش: امام حسن، امام حسين، امام باقر و امام كاظم علیه السلام ،صحيفه امام صادق علیه السلام (دعا1000 دعا از امام صادق علیه السلام )الصحيفة الرضوية الجامعة، دعا (دعا و مناجات‌هاي امام رضا، امام جواد، امام هادي، امام عسكري و امام زمان علیه السلام)، الدرر اللاّمعة في احاديث الجامعة، حديث و رجال(اين كتاب، مقدمه‌اي بر كتاب جامع الاحاديث الشيعه نوشته آيت‌الله العظمي بروجردي است)، عوالم العلوم،فقه جامع الاحاديث، حديث (موضوع اين كتاب، تفسير، دلالت احاديث و بررسي تعارض و رفع آنها است)، معجم اسناد روايات، رجال و حديث از جمله آثار ایشان به زبان عربی است که در زبان فارسی نیز تألیفاتی از خود بر جای گذاشته اند.

فقیه جامع و چهره ی ماندگار روحانیت شیعه در عصر معاصر، مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی قدس سره الشریف از جمله نام آورانی بود که در طول زندگی خود علم و عمل را با هم عجین نموده و همین دو بال بود که او را به اوج رسانیده و به قله ی رفیع سعادت نائل آمد.

او به لطف الهی و با عنایت موالیان عظامش همانگونه که در مقام علمی به رتبه ی والای اجتهاد نائل آمده بود، در مقام علمی نیز به عنوان مدیری مدبر جامه ی خدمت بر تن نمود و علاوه بر رهبری امور دینی مردم، امر معاش و دنیای آنان را نیز سامان بخشید.

هجرت تبلیغی و خدمتی این فقیه و محدث و مفسر فرزانه ی بزرگ و سترگ بر ناحیه ی فارس و خدمات ماندگارشان در آباده و اقلید و سر حدّات چهاردانگه، قصه ای پر ماجرا و همراه با حکایت های جالب و شگفت است که بیان گوشه هایی از آندر مستند ها و نشریات و جرائد و در گتاب «در شعاع جانان» اثر محقق و نویسنده ی جوان شیعه حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی آمده است.

یکی از ماندگارترین آثار ایشان احیای طریق الرضا علیه السلام است که با احداث تونل عظیم اباصالح المهدی علیه السلام در گردنه ی تیمارگون در منطقه ی اقلید امام زمان علیه السلام به یمن قدوم پر برکت امام هشتم علیه السلام بدان همت نهادو در آستانه ی پنجمین سالگرد ارتحال مرحوم علامه موحد ابطحی قدس سره همایشی به همت دانشگاه آزاد و آستان قدس رضوی در دانشگاه آزاد اقلید امام زمان علیه السلام برگزار گردید.

همچنین از آنجایی که مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمّد  باقر موحد ابطحی قدس سره زحمات و خدمات گسترده ای در شهر اقلید امام زمان علیه السلام انجام داد و این شهر را مفتخر به پرچمداری مردمانش در نوکری امام زمان علیه السلام و مبارزه ی با بهائیت در سطح منطقه قرار داد، تنها شهری که افتخار آن دارد که نام شریف امام زمان علیه السلام را به همراه داشته باشد این شهر مذهبی بوده که در ورودی شهر اقلید نوشته شده : به شهر اقلید امام زمان خوش آمدید و اینها به برکت آیت الله العظمی ابطحی قدس سره است.

اگر خوشت اومد لایک کن
3
آخرین اخبار