ادعای عضو شورای شهر تهران؛

ماهی یک ایستگاه مترو در تهران افتتاح می‌شود!

رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شهری شورای شهر تهران ادعا کرد ماهیانه یک ایستگاه مترو در تهران افتتاح شود.
به گزارش راه شلمچه، در چهارمین روز از دیماه 1398 به دلیل آلودگی پایدار هوای تهران گروه سیاسی رادیو تهران برنامه ویژه‌ای را با حضور حسین رضا شهیدی زاده مدیر عامل سازمان کنترل کیفیت شهر تهران به صورت حضوری، زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شهری شورای شهر تهران و همچنین مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به صورت تلفنی بود تهیه کرد.

 در این برنامه شهیدزاده علت عمده آلودگی هوا را ناوگان حمل و نقل شهر تهران دانست که سهم 60  درصدی  تولید آلاینده های هوای تهران را دارد و گفت: کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین با وجود استفاده از سوخت گازوئیل مقام اول در تشدید آلودگی را دارند. سرویس ها، مینی بوس ها، اتوبوس‌های شرکت واحد رتبه بعدی این بحران شهری را بر عهده دارند.
 
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره بر افزایش آلاینده ها طی یک هفته گذشته عنوان کرد: برای مدیریت آلودگی هوا نمی توان به برنامه های کوتاه مدت اکتفا کرد و پرداختن به صورت مسئله یکی از مهمترین بخش های رفع آلودگی هواست.

وی از همکاری مستقیم با ناجا برای برخورد با خودروهای متخلف خبرداد و گفت: در حیطه کنترل ماشین هایی با سوخت گازوییلی به صورت جدی برنامه ریزی شده و در نقاط مختلف شهر تهران نیروهایی مستقر شده است تا وضعیت خودروها کنترل و در صورت مشاهده مواردی همچون نیاز به معاینه فنی ، مشکلات فنی و دود زا بودن وسیله تا رفع مسائل موجود از فعالیت آن خودرو جلوگیری شود.

سال 98 روزهای آلوده کمتری داشته ایم
شهید زاده مقایسه میزان آلاینده ها با سال قبل را اشتباه دانست و افزود: در 9 ماهه سال 98 از بهار تا انتهای پاییز، روزهای ناسالم شهر تهران 40 روزاست درحالیکه به دلیل شرایط اقلیمی در سال 97 ما 27 روز آلوده داشتیم و سال 96 هم 52 روز آلاینده ها در سطح بالایی بودند. بنابراین به جهت مقایسه میزان روزهای آلوده سال 98 وضعیت مناسب تری نسبت به سال 96 داشته است.
وی برای توسعه حمل ونقل عمومی هم عنوان کرد: شهرداری برای حمل و نقل عمومی در سال جاری  2 میلیارد تومن هزینه کرده است و با پیگیری هایی که با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته از انعقاد یک تفاهم نامه با آنها خبر داد که براساس آن 170 میلیارد تومان برای بازسازی 1000 دستگاه اتوبوس و 153 هزار میلیارد تومان برای موتور سیکلت تسهیلات دریافت خواهد شد که در نهایت منتهی به رفع آلودگی هوا شود.
 
رییس کمیسیون سلامت محیط زیست شهرداری تهران هم در این برنامه بحث توجه به حمل و نقل عمومی شهری به ویژه ریلی را یکی از راهکارهای رفع آلودگی دانست و گفت: با تعطیلی مدارس و حتی تعطیلی کل شهر مشکل آلودگی حل نخواهد شد و همت تمام نهادها را می طلبد.
این مقام مسئول در مورد مغایرت های صورت گرفته با بحث رفع آلودگی هوا به منابع ثابت و متحرک اشاره کرد و تصریح کرد: منابع ثابت آلودگی سهم 30 درصدی در آلودگی هوا دارند که نیروگاهها، پالایشگاه ها، کارخانجات صنعتی از نمونه های تاثیر گذار آلودگی هستند و برای تخلف در بخش منابع ثابت درشرایطی که  آلودگی هوا به حداکثر رسیده، کارخانه سیمان 190 روز از سوخت مازوت استفاده کرده و این به معنی تشدید آلودگی هوا و تعارض عملکرد برای کاهش آلودگی هواست.
صدراعظم نوری در بحث منابع متحرک هم یادآور شد: خودرو ها و کامیون ها را نمی توان در تشدید آلودگی ها نادیده گرفت. خودروهایی که نقش موثری برای ورود آنها در شهر صورت نمی گیرد یکی از موثرترین عوامل آلودگی اند.
این عضو پارلمان شهری تهران درباره رصد ورود خودرو در تهران هم عنوان کرد: شهرداری تهران 33 دوربین در سطح تهران نصب کرده؛ درحالیکه 12 دوربین هنوز کد جریمه ای برایشان در نظر گرفته نشده و از سویی در محدوده طرح ترافیک 109 دوربین نصب شده که 89 عدد از آنها تست شده ولی راهنمایی و رانندگی کدی به شهرداری تهران برای جریمه نداده است. بنابراین خودررویی که جریمه نشود و اخطار نگیرد به راحتی به شهر وارد شده و باعث افزایش آلاینده ها در شهر تهران خواهد شد.  
نوری از طرح کنترل ترافیک و محدوده کنترل به‌عنوان عوامل بازدارنده در حیطه تشدید آلودگی یاد کرد و قانونی که روی زمین مانده
افزود: طبق قانون هوای پاک خودرو سازان موظف هستند در سال 99، خودرو را براساس استاندارد یورو پنج تولید کنند، در حالیکه خودرو سازان  و وزارت صمت در حال حاضر درخواست  مهلت یکساله برای تولید خودرو با استاندارد یورو چهار را دارند.
رییس کمیسیون سلامت محیط زیست شهرداری گفت: البته سوخت وضعیت بهتری پیا کرده ولی نمونه های سوختی که در فصل های بهار و تابستان گرفته شده نشان می دهد جایگاههای سوخت بنزین و گازوئیل  دارای گوگرد بالای 50 بی پی ام بوده است و اینها از موارد مهمیست که اگر رفع نشود، آلودگی همچنان ادامه دارد.

هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می شود
صدراعظم نوری در پایان موضوع حمل و نقل ریلی شهری را پیش کشید و از افتتاح ماهیانه یک ایستگاه مترو در تهران را سخن گفت.
وی در این باره اظهار کرد: مهمترین اعتبارات شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد و شهرداری هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می کند و افتتاح هر ایستگاه یعنی حمل و نقل بیشتر، هوای پاکتر و روانتر و مسافر پذیری بیشتر است که منابع آن بخشی از طرف دولت و مردم باید تامین شود و شهرداری سهم خودش را به موقع پرداخت کرده است.

آلودگی یک مسئله میان بخشی است
جمالی ن‍ژاد معاون عمرانی وزیر کشور هم در بحث روز با اشاره به معضل الودگی هوا گفت: بحث آلودگی هوا یک مشکل در کشورهای مختلف است و مختص کشور ایران نیست که باید به علت های آن پرداخت و معلول ها را در نظر گرفت . برنامه های میان و بلند مدت از مواردی هست که در حیطه معاونت عمرانی وزارت کشور به آن توجه شده است.
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هه به اصلاح نظام ساختاری کشور اشاره کرده و تصریح کرد: به عوض سرریز جمعیت به تهران و کلان شهرها باید جمعیت ها را به روستاها هدایت کرد و با رسیدگی به روستاها و شهرهای کوچک توجه کرد.
معاون عمرانی وزیر کشور در مورد اختصاص اعتبار به شهرها گفت: تمرکز را روی شهرهای کوچک گذاشته ایم و اعتبارات از این شهرها عبور خواهد کرد که توجه به روستاها موجب  ثبات جمعیت  وکاهش مسائل بسیاریست که آلودگی یکی ازآنهاست.
 جمالی ن‍ژاد به فعالیت های دولت در بحث حمل و نقل ریلی پرداخت و ادامه داد: در بحث حمل و نقل ریلی از 8500 میلیارد تومن اوراق مشارکت در اختیار عزیزانی قرار می دیم که در حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی و تاکسی را توسعه بدهند.
معاون وزیر کشور از سررسید این اوراق در سال 98 خبر داد و یادآور شد: از این اوراق 600 میلیارد تومان را به شهر تبریز، 600 میلیارد تومان سهم مشهد و 600 میلیارد تومان شیراز و به همین صورت برای شهرهای دیگر ادامه دارد.

تصمیمات عملیاتی
وی از برگزاری جلسه‌ای میان مقامات بلند پایه دولت در این زمینه خبر داد و افزود: در جلسه ای که در حضور معاون اول رییس جمهور  جهانگیری برگزار شد، تصمیمات خوبی در حوزه حمل و نقل گرفته شده و مقرر شد تا مصوبات هوای پاک اجرایی شده و ورود خودروهای اسقاطی و مستهلک ممنوع بشود. در همین جلسه تصمیمات عملیاتی در بحث نوسازی و بازسازی ناوگان ها منتهی به تسهیلاتی شد.
 
جمالی ن‍ژاد درباره ناوگان فرسوده هم اظهار کرد: باتوجه به استهلاک 70 درصدی خودروها و ضرورت رسیدگی به بحث حمل ونقل با هماهنگی بانک مرکزی مقرر شد در سه مرحله سه هزار میلیارد تسهیلات،برای خرید اتوبوس دریافت شود.برای بازسازی اتوبوس ها ی فرسوده مقرر شد 2000 میلیارد به صاحبان خوردو ارائه شود که از این مقوله به صاحب هر خودروی فرسوده بین 200 تا 400 میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی ارائه شود.
در عین حال برای سال آینده قرار بر این هست که اوراق مشارکت را برای حمل ونقل ریلی و ناوگان اتوبوسرانی داشته باشیم که تا حد محدودی می توان ناوگان حمل و نقل را پویا و آلودگی ها را کنترل کرد.
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار