مدیر جدید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) کیست؟

رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت الاسلام حاج شیخ محمود رجبی را به عنوان مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تعیین کردند.            

به گزارش راه شلمچه، حجت الاسلام محمود رجبى در سال 1330 هجرى شمسى در شهيديه جاسب به دنيا آمد. پدرش مرحوم غلامحسين رجبى که در شغل كشاورزى و آهنگرى روزگار مى‏گذراند، و به اهل بیت (علیهم السلام) عشق می‌ورزید در ایام ولادت و شهادت به برگزاری مراسم اهتمام داشت و به روحانيت شيعه و راه مقدس آن اعتقاد و علاقه وافرى داشت و در اثر بصیرت و تبعیت از روحانیت در اعتراضات علیه رژیم منحوس پهلوی در دوران خفقان شاه برحسب وظیفه در حد توان فعال بود.  او دو سال پس از تولد فرزندش به همراه خانواده به قم آمد.

محمود رجبى در سال 1343 وارد حوزه علميه قم شد و تحصيلات علوم دينى را در مدرسه علميه آيت‏‌الله العظمى گلپايگانى(ره) آغاز كرد و كتب دوره مقدمات و سطح را نزد استادان برجسته آن روزگار به پايان برد. سپس در سال 1350 به درس خارج فقه و اصول استادان برجسته حوزه علميه قم راه يافت و سالها از محضر آنان بهره برد. او در طى اين سالها از تحصيل تفسير، علوم عقلى و شركت در دروس اخلاق نيز بازنماند و در اولين دوره آموزشى ويژه مؤسسه در راه حق كه تحت اشراف علمى حضرت آيت‌‏الله مصباح يزدى اداره می‌شد شركت نمود. وى همچنين با تأسيس دفتر همكارى حوزه و دانشگاه نيز در گروه علوم اجتماعى اين دفتر به تحقيق، ارائه كنفرانس و بازسازى علوم انسانى در قلمرو جامعه‏‌شناسى پرداخت.

حجت الاسلام محمود رجبى به محضر استادان فراوانى راه يافت. وی پس از اتمام دروس سطح اول، دروس سطوح عالی حوزه را نزد استادان برجسته حوزه علمیه قم از جمله حضرات آیات محمد مؤمن قمی (مدظله)، سید حسن طاهری خرم‌آبادی، حاج حسن آقا تهرانی، محمدتقی ستوده، مصلحی اراکی و حسین شب‌زنده‌دار فرا گرفت.

وى با پايان يافتن دورة سطح، به درس خارج آیت الله العظمی محمدتقی بهجت(ره)، آيت‌‏الله حاج شيخ كاظم تبريزى(ره)، آيت‏‌الله حاج شيخ مرتضى حائرى(ره)، آيت‌‏الله العظمى وحيد خراسانى، آيت‌‏الله محمد شاه‌آبادى(ره) رفت و سالها از محضر ايشان بهره برد. و تفسیر موضوعی را از محضر آیت‌الله مصباح فرا گرفت. مباحث کلام اسلامی را نزد آيت‌‏الله صلواتى و آيت‌‏الله حسينى كاشانى آموخت. او در طى اين سالها از درس اخلاق حضرات آيات علی مشكينى و محمدتقی مصباح يزدى و حسین مظاهری بهره برد.

وی با استادان و فضلاى بسيارى رابطه دوستى داشت كه از آن جمله، حجج اسلام آقايان سيد محمد غروى، على مؤمن، مهدى شب‌‏زنده‌‏دار، علیرضا اسلامیان، محمود عبداللهی و محمود محمدى عراقى را می‌توان نام برد.

حجت الاسلام رجبى در سالهاى زندگانى خود تا به امروز، خدمات علمى و فرهنگى بسيارى از خود برجاى نهاده است. او علاوه بر بارها تدريس متون درسی فقه و اصول در حوزه با تدریس تفسیر و علوم قرآن، جامعه شناسی اسلامی و نظام تفکر دینی در مراکز آموزش عالی حوزه و دانشگاه برای طلاب، دانشجویان، دبیران و اساتید دانشگاه، شاگردان فراوانى را تربيت كرده است. او با توجه به رشته تحصيلى خود در مؤسسه در راه حق (جامعه‏شناسى) و مطالعات و تحقيقات فراوان در علوم قرآنى و تفسير، سالها به تدريس در آن دو مؤسسه و نيز دانشگاه‏های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، آزاد و مركز تربیت معلم آموزش و پرورش در رشته‏هاى جامعه‏‌شناسى، علوم قرآنى و تفسير اشتغال داشته است.

بخشى از فعاليتهاى علمى و فرهنگى وى تهيه متون و منابع درسى در دو رشته «تفسير و علوم قرآن» و «جامعه‏شناسى» است او از اين رهگذر كتابهاى متعددى را تأليف كرده كه از آن جمله مى‏توان از كتابهاى «روش تفسير قرآن»، «شناخت قرآن»، «اعجاز قرآن»، «انسان‏شناسى» منطق فهم قرآن، چند درس درباره ایدئولوژی اسلامی، چند درس پیرامون شناخت قرآن یاد کرد. همچنین می‌توان از کتاب «قرآن‏شناسى» - كه حاصل تلاش ايشان در تحقيق و تدوين درسهاى استاد مصباح يزدى مى‏باشد - را نام برد او همچنين كتابهاى «درآمدى به جامعه‏شناسى اسلامى»، «تاريخچه جامعه‏شناسى»، «مبانى جامعه‏شناسى» و «تاريخ تفكرات اجتماعى» را در قلمرو علوم اجتماعى به رشته تحرير درآورده است. ايشان در زمينه ترجمه نيز كتاب «عوامل ضعف المسلمين» نوشته سمیح عاطف الزين را به فارسى ترجمه كرده است. و کتابهای روش تفسیر و انسان شناسی ایشان به زبانهای عربی وارد و ترجمه شده است.

این استاد برجسته حوزه نزدیک به 30 مقاله علمی در مجلات علمی – پژوهشی وعلمی ترویجی و کنفرانسهای ملی و بین‌‌المللی ارائه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمين محمود رجبى از مؤسسان دفتر همكارى حوزه و دانشگاه و مسؤول گروه علوم اجتماعى اين دفتر است، وى همچنين ضمن عضويت در شوراى عالى بررسى متون درسى دانشگاه‏ها، معاونت پژوهشى مؤسسه آموزشى پژوهشى امام خمينى(ره) را نيز بر عهده داشت. وی در طی سالهای تحقیق و تدریس خود به عنوان مدیر گروه علمی برتر، پژوهشگر برتر استان، استاد نمونه و پژوهشگر نمونه انتخاب شدند. مبارزه با اندیشه‌های التقاطی و الحادی گروهک منافقین و کمونیست‌ها در سالهای 1358 تا 1361 و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بخشی دیگر از فعالیت‌استاد محمود رجبی است.

او از اعضاى جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عضو هیات امنای دانشگاه قم و قائم مقام آیت الله مصباح (مدظله العالی) در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار