مزایا و معایب «کلاب هاوس»

«بیژن مقدم» کارشناس و فعال رسانه‌ای با تشریح برخی مزایا و معایب "کلاب‌هاوس" تاکید کرد نباید شبکه‌های اجتماعی نوپدید را ترد یا نفی کرد بلکه باید به آنها زمان داد تا پتانسیل‌های خود را آشکار کنند و اگر مزایای آنها بر معایب چیره‌شد از آنها بهره برد 

به گزارش راه شلمچه، بیژن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره ماهیت، مزایا و محدودیت‌های شبکه‌ اجتماعی "کلاب هاوس" اظهار کرد: با گسترش فضای مجازی و استقبال مردم از شبکه‌های اجتماعی باید هر روز منتظر پدیده‌های جدید باشیم و کلاب هاوس هم در دسته همین پدیده‌های جدید محسوب می‌شود؛ این شبکه با سرعت زیادی در بین مردم مطرح شده است اما درباره پایداری آن نمی‌توان به این سرعت اظهارنظر کرد.

وی ادامه داد: درست است که سرعت معرفی این شبکه اجتماعی زیاد بود اما شاید با همین سرعت هم استقبال خود را از دست بدهد و دقیق نمی‌توان درباره پایداری آن اظهارنظر کرد.

مدیرمسئول سایت الف درباره ویژگی‌های این شبکه اجتماعی توضیح داد: کلاب هاوس مانند یک رادیوی تعاملی امکانی را فراهم می‌کند که افراد بدون نظارت و به‌صورت واضح با هم گفت‌وگو کنند که از این جهت امکان خوبی است اما مانند هر پدیده دیگری، یکسری مزایا دارد و یکسری معایب که در نهایت باید دید در طول زمان چه سرنوشتی در انتظار این نرم‌افزار خواهد بود.

وی افزود: البته هنوز محدودیت‌ها در این شبکه اجتماعی زیاد است؛ تا این محدودیت‌ها رفع نشود، کلاب هاوس فراگیر نخواهد شد به عنوان مثال در اتاق‌های گفتگوی این نرم‌افزار یک سقف حداکثری تا حدود 8 هزار نفر وجود دارد که بیش از آن امکان حضور افراد وجود ندارد همچنین نحوه عضوگیری در این نرم‌افزار به‌گونه‌ای است که حتماً باید برای افراد دعوتنامه ارسال شود و فعلاً تنها سیستم‌های عامل IOS امکان استفاده از آن را دارند؛ این موضوع تحلیلگران را به این فکر انداخته که شاید کلاب هاوس در راستای تأمین سیاست‌های اقتصادی شرکت اپل ایجاد شده باشد.

شاید کلاب هاوس در راستای تأمین سیاست‌های اقتصادی شرکت اپل ایجاد شده باشد

مقدم گفت: ویژگی‌های فعلی این اپلیکیشن بیشتر بر محدودیت‌ها متمرکز است و مانع از فراگیری آن شده همچنین سیاست برنامه‌ریزان آن عدم استفاده از متن، تصویر و ویدئو در مباحث بوده که نوعی محدودیت محتوایی هم ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: شبکه‌های مجازی، ذائقه مخاطبان را به سمتی برده‌اند که مخاطب امروز حوصله متون و مباحث طولانی و زیربنایی را ندارد، حال که سلیقه مخاطبان به این سمت رفته، نمی‌توان از آن انتظار داشت در اتاق‌های گفت‌وگویی که اغلب مباحث جدی در آن ممکن است ساعت‌ها به طول بینجامد، شرکت کنند.

مخاطب امروز با این حوصله اندک خود در مباحث مهم و طولانی مدت شرکت نخواهد کرد

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: مخاطب امروز با این حوصله اندک خود در مباحث مهم و طولانی‌مدت شرکت نخواهد کرد؛ بنابراین مخاطبان جدی مباحث که بخشی از آن خود رسانه‌ها خواهند بود مباحث مطرح شده در این بستر را دوباره و به صورت کوتاه‌تر بازخوانی خواهند کرد؛ سیاسیون هم استقبال خوبی از آن داشته‌اند و بعد از هر مبحثی این خبرنگاران هستند که گفت‌وگو‌ها را جمع‌آوری کرده و در قالب خبرهای کوتاه‌تر بیان می‌کنند، به تازگی هم این بستر بیشتر جایگاه اجتماعی و سیاسی پیدا کرده‌ است.

وی ادامه داد: تمام این ویژگی در حال حاضر کلاب هاوس را به یک بستر تعاملی، مخصوص جامعه نخبگانی تبدیل کرده‌ و هنوز به عموم مردم نرسیده است.

کلاب هاوس به یک بستر تعاملی، مخصوص جامعه نخبگانی تبدیل شده‌است

مقدم گفت: پیشنهاد من این است که از اینگونه فضاهای تعاملی نهراسیم و بگذاریم فضای گفتمانی در آنها شکل بگیرد؛ نباید جهتگیری‌های ما در راستای نفی یا ترد این فضا باشد چرا که این نوع نگاه دیگر فایده‌ای ندارد بلکه باید از اینگونه فضاها استقبال کرد و از آن بهره گرفت.

وی افزود: ایجاد چنین فضاهای گفتمانی، از منولوگ‌گویی‌های یکطرفه و نادرست جلوگیری می‌کند مثلا وقتی یک‌نفر در یک شبکه‌ اجتماعی به صورت مونولوگ متنی می‌نویسد و بیان می‌کند که "با قرار داد 25 ساله با چین، کشور را فروختند!" می‌شود از او پرسید که یک بند از این قرار داد را توضیح بدهد! فضا که مونولوگ باشد، او حرف غلط خودش را می‌زند و می‌رود، حال بیایید و زیر مطلب او کامنت بگذارید، این کامنت هم خود ماهیت مونولوگ دارد و گفتمانی در این بستر ایجاد نمی‌شود اما در فضای جدید این شبکه اجتماعی می‌توان به این ادعاهای واهی و بی‌بنیاد پاسخ صریح داد و مانع از ترویج شایعات و دروغ شد؛ فردی که ادعایی را مطرح می‌کند باید در همان فضا پاسخگوی ادعای خود باشد.

امکان رفع بحران هویت در فضای مجازی

این کارشناس رسانه متذکر شد: یکی دیگر از آسیب‌های موجود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، هویت‌های جعلی و حضور افراد بی‌شناسنامه در این فضا بوده است؛ در کلاب‌هاوس تلاش شده‌ تا حضور افراد با هویت مشخص مورد تأکید باشد و هر شخص، مسئولیت سخنانی که بیان می‌کند را بر عهده بگیرد؛ این خود برای فضای بی‌در و پیکری مانند فضای مجازی یک نکته مثبت تلقی می‌شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار