بیژن مقدم خواهان اصلاح برخی روندهای هیئت نظارت بر مطبوعات شد

نامزد نمایندگی مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: تصمیم‌گیری‌ها در هیئت نظارت بر مطبوعات می‌بایست براساس یک اطلس رسانه‌ای و آمایش آن در کشور باشد تا هیئت بتواند نسبت به تأثیرات تصمیم‌گیری‌های خود آگاه شود.                

به گزارش راه شلمچه، بیژن مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در ارتباط با وظایف هیئت نظارت بر مطبوعات اظهار کرد: صدور مجوز و آغاز فعالیت رسانه‌ها و نظارت بر روند فعالیت رسانه‌ها دو وظیفه اصلی و قطعی هیئت نظارت است و در حوزه نظارت در صورتی‌که بر اساس قانون مطبوعات، رسانه‌ای تخلف آشکار داشته باشد بخشی از آن در هیئت نظارت مطرح و بخشی از آن هم می‌تواند به دادگاه ارجاع شود.

وی تصریح کرد: هیئت نظارت در حوزه نظارتی فعالیت خود می‌تواند حتی به لغو مجوزها نیز اقدام کند.

این نامزد نمایندگی مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات با بیان این‌که در ارتباط با عملکرد گذشته هیئت نظارت قضاوتی ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر خواست مطبوعات این است که در حوزه فعالیت‌های هیئت نظارت، سختگیری‌های بی‌مورد صورت نگرفته و اگر هم موارد خاصی مطرح بود از طریق دادگاه قابلیت پیگیری داشته باشد.

مقدم در خصوص اقداماتی که می‌توان در هیئت نظارت انجام داد و برخی روندها را اصلاح کرد، گفت: من بارها در ارتباط با نحوه رسیدگی به پرونده‌ رسانه‌ها عنوان کرده‌ام که اگر در شرایطی پرونده رسانه‌ای در هیئت نظارت مطرح شد که براساس نظر هیئت به لغو مجوز یا هر تصمیم دیگری منجر می‌شود می‌بایست خود مدیرمسئول آن رسانه هم بتواند در آن جلسات شرکت کرده و دفاع و توضیحات خود را ارائه دهد.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: حضور مدیرمسئول رسانه برای ارائه توضیحات در ارتباط با پرونده‌اش رسانه در قانون پیش‌بینی نشده است و هیئت نظارت هم عنوان می‌کند که ما ترکیب خود را داشته و به همین ترتیب عمل خواهیم کرد.

وی با اشاره به این‌که می‌بایست در تصمیم‌گیری‌ها باید یک اطلس رسانه‌ای پیش روی هیئت نظارت باشد، اظهار کرد: با در پیش گرفتن چنین نگاهی، زمانی که هیئت تصمیمی را اتخاذ می‌کند می‌تواند پیش‌بینی کند که در جغرافیای کشور چه اتفاقی رخ می‌دهد مثلاً زمانی در شهری ۱۰ روزنامه باشد و با لغو یک مجوز درخواست‌های فعالیت دیگری مطرح شود و یا تغییر وضعیت از هفته‌نامه به روزنامه یا ماهنامه به هفته‌نامه؛ بررسی‌ها و تصمیمات در هیئت نظارت می‌بایست بر اساس یک آمایش رسانه‌ای صورت پذیرد.

این نامزد نمایندگی مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات در خصوص قدرت رأی مدیران مسئول که به نماینده‌شان در هیئت نظارت می‌دهند نیز گفت: نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت به‌واسطه اعتمادی و قدرتی که برای او ایجاد شده می‌تواند پیگیر مطالبات صنفی و حرفه‌ای چه در حوزه یارانه‌ها، چه آگهی‌ها و احیاناً رانت‌ها و تبعیض‌ها باشد هر چند در نگاه اول جزو وظایف او نیست.

مقدم تصریح کرد: وظیفه نمایندگان در هیئت نظارت بر مطبوعات رفع موانع سیستمی است و نه موردی.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که از چه طریقی می‌توان شرایط را برای ارائه توضیحات مدیران مسئول رسانه‌ها در مواردی که پرونده آنها در هیئت نظارت در حال بررسی است هم عنوان کرد: مواردی وجود دارد که قانون در ارتباط با موضوعی حضور مدیرمسئول در هیئت نظارت را منع می‌کند اما در مواردی قانون این مورد را تصریح نمی‌کند و عنوان می‌کند که هیئت نظارت بر تخلفاتی با مواردی رسیدگی می‌کند.

این روزنامه‌نگار افزود: در صورتی‌که هیئت نظارت بپذیرد که یک نفر میهمان این جلسه باشد و تا قبل از رأی‌گیری آمده و نظر خود را ارائه کرده و سپس جلسه را ترک کند مخالفت با قانون نیست. نیازی نیست که در این مورد ما قانونی داشته باشیم و یا قانون‌گذاری جدیدی در ارتباط با آن انجام دهیم.

این فعال حوزه رسانه با بیان این‌که این مورد جزو اختیارات هیئت است و قانون هم منع صریحی در این خصوص ندارد، گفت: هیئت این اختیار را دارد تا به مدیران مسئول اجازه دهد زمانی‌که پرونده رسانه‌شان در هیئت مورد بررسی قرار می‌گیرد توضیحاتی را ارائه کرده و پس از خروج از جلسه، هیئت تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند. این مورد می‌تواند با تصمیم‌گیری و تدوین یک آئین‌نامه داخلی اصلاح شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار