گفتگوی اختصاصی راه شلمچه با پزشک انتقال خون در مازندران:

مشارکت مردم در دوره کرونا برای اهداء خون بسیارمهم، اثرگذار و بی خطر است

این تصور غلطی است که مردم فکر کنند با حضور و مشارکت در اهداء خون امکان آلودگی شان وجود دارد، چرا که سازمان انتقال خون مازندران کلیه پروتکل های بهداشتی را رعایت می کند هر چند مراجعه در فصل کشاورزی با کاهش همراه است اما ما سعی بر آن داریم با فراخوان مستمر، لااقل بتوانیم نیازهای روزمره سازمان انتقال خون را برآورده کنیم.

به گزارش راه شلمچه، خون سالم، نجات دهنده زندگی است؛ همه روزه، در سراسر جهان بسياری از افراد به خون و فرآورده های خونی نياز دارند، به طوري که از هر سه نفر مردم دنيا، يک نفر در طول زندگی احتياج به تزريق خون و فرآورده های خونی پيدا می کند.


بارزترين مثال از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظير تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی. همچنين خانم های باردار در حين زايمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نيازمند به خون می باشند؛ از طرفی بيماران مبتلا به سرطان که تحت شيمی درمانی يا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند. بسياری از ديگر بيماران، مانند بيماران تالاسمي و هموفيلي نيز ناگزيرند برای بهره مندی از يك زندگی نسبتاً طبيعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون يا فرآورده هاي خون دريافت نمايند. بر این اساس در این گزارش با یکی از پزشکان انتقال خون در مازندران به گفتگو نشستیم که قطعاً مطالعه آن برای شما مخاطب گرانمایه خالی از لطف نخواهد بود.


سلام آقای دکتر لطفاً ضمن معرفی خودتان بفرمائید وضعیت فعلی بانک خون در مازندران را چگونه ارزیابی می کنید؟

سلام؛ محمود پزشکی هستم پزشک انتقال خون شهرستان ساری؛ در پاسخ به این سوال شما باید به این موضوع توجه کنیم که وضعیت بانک خون مازندران با شرایط فعلی که مردم نسبت به پدیده کرونا ویروس و احتمال آلودگی واهمه دارند و سعی می کنند کمتر تردد داشته باشند، روند مطلوبی را طی نمی کند.


 ممکن است بیشتر توضیح بدهید؟

این تصور غلطی است که مردم فکر کنند با حضور و مشارکت در اهداء خون امکان آلودگی شان وجود دارد، چرا که سازمان انتقال خون مازندران کلیه پروتکل های بهداشتی را رعایت می کند هر چند مراجعه در فصل کشاورزی با کاهش همراه است اما ما سعی بر آن داریم با فراخوان مستمر، لااقل بتوانیم نیازهای روزمره سازمان انتقال خون را برآورده کنیم.


مشارکت ادارات در اهداء خون در دوران کرونا چطور بوده است؟

اکثر ادارات پیش از آغاز دوره شیوع کرونا با سازمان انتقال خون همکاری داشتند اما قطعاً در شرایط فعلی این مشارکت بیشتر می تواند بر روی فرآیند خدمات رسانی سازمان انتقال خون اثرگذار باشد.





اهداء خون در شرایط کرونایی چه تاثیری در سیستم ایمنی فرد اهدا کننده دارد؟ 

در بیان کلی هیچ تاثیری در سیستم ایمنی ندارد یعنی نه شرایط را بهتر و نه مشکلی برای فرد اهدا کننده ایجاد می کند اما قطعاً اهدا خون از نظر جسمی می تواند به روند خون سازی بدن فرد اهداء کننده کمک نماید البته باید توجه کنیم پلاسمای خون افرادی که دوره بیماری کرونا را به سلامت گذرانده اند می تواند در روند درمانی بسیاری از بیماران مفید واقع شود.


چه توصیه ای برای مردم جهت مشارکت در این اقدام انسان دوستانه دارید؟

اول باید توجه داشت نیاز به خون ، یک نیاز مستمر است؛ در استان مازندران متاسفانه بیماران تالاسمی زیادی وجود دارند و به واسطه موقعیت آب و هوا وگردشگر پذیر بودن این استان، افزایش سوانح رانندگی و متعاقباً نیاز به خون محتمل است بنابراین از مردم انتظار داریم مثل همیشه خادمان خود را در سازمان انتقال خون مازندران یاری کنند و بدانند که کوچکترین کمک آن ها در اهداء خون می تواند به نجات جان بسیاری از بیماران بیانجامد . 



 با توجه به اینکه سازمان عمران شهرداری ساری بالغ بر یک دهه در دوره های اهداء خون، مشارکت بالایی با سازمان انتقال خون مازندران داشته، چقدر به عنوان یک نهاد نمونه در این امر می تواند مطرح باشد؟

با صراحت اعلام می دارم سازمان عمران شهرداری ساری از زمان مدیریت مهندس طالبی در دهه گذشته تا زمان فعل که مهندس بربسته ریاست این سازمان را برعهده دارد، همواره از نهاد های فعال در زمینه اهداء خون کارکنان بوده و نیروهای این سازمان در این مسئله مهم همیشه پای کار بوده و هستند؛ بنده لازم می دانم از طریق این رسانه به سهم خود از مشارکت صورت گرفته و همّت همه مدیرانی که در فرآیند اهداء خون نگاهی دلسوزانه دارند و این رویکرد را در بین کارکنانشان ترویج  می کنند، قدردانی نمایم. 


گفتگو از سیده نسرین کاظمی نژاد خبرنگار راه شلمچه در مازندران

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار