مقاومت: نصف ارتش اسرائیل را نابود می‌کنیم

غزه پنج روز بعد از طوفان‌الاقصی همچنان مثل شیر می‌غرد، چه در شلیک موشک‌ها به تل‌آویو و عسقلان و چه در تهدیدی که علیه صهیونیست‌ها کرد: «وارد غزه شوید، نصف ارتش‌تان را نابود می‌کنیم».

به گزارش راه شلمچه، مقامات صهیونیستی ورود زمینی به غزه را تنها راه خلاصی از دست حماس می‌دانند، اما مقاومت فلسطین اعلام کرده در صورت ارتکاب چنین جنایتی، رژیم اشغالگر نیمی از ارتش خود را به مسلخ خواهد فرستاد، هشداری که به ظاهر ممکن است جنگ روانی از سوی فلسطینیان تصور شود، اما کارشناسان غربی هم تبعات این اقدام را برای صهیونیست‌ها فاجعه‌بار توصیف می‌کنند. 

به گزارش «جوان»، درحالی که ارتش صهیونیستی در واکنش به عملیات طوفان الاقصی، غزه را آماج حملات موشکی قرار داده، سران تل‌آویو به این راضی نشده و خود را برای ورود زمینی به این منطقه آماده می‌کنند؛ اقدامی که می‌تواند آتش جنگ را در سرزمین‌های اشغالی شعله‌ور کند. هرچند صهیونیست‌ها نگران هستند که با ورود زمینی به غزه، حزب‌الله لبنان جبهه دومی را علیه این رژیم باز کند، اما در خود غزه هم کار برای دشمن راحت نخواهد بود. 

یک منبع در مقاومت فلسطین روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه المیادین گفت: مقاومت همه امکانات لازم را برای این جنگ طولانی در اختیار دارد و رزمندگان ما همچنان در آمادگی کامل رزمی به سر می‌برند و در حال انجام مأموریت‌های تهاجمی در قلب شهرک‌های صهیونیست‌نشین هستند. منبع مذکور تأکید کرد: اگر دشمن صهیونیستی به فکر حمله زمینی به نوار غزه باشد نیمی از ارتش خود را قربانی خواهد کرد. به گفته این منبع مقاومت فلسطین، مقاومت همه تحرکات دشمن را زیر نظر دارد، حتی تحرکاتی که در داخل مواضع نظامی خودشان انجام می‌دهند. این منبع همچنین گفت: مقاومت بر اساس برنامه‌های عملیاتی از پیش آماده شده کار می‌کند و این امر با هماهنگی کامل با اتاق عملیات محور مقاومت در حال انجام است. با اینکه گروه‌های مقاومت غزه به لحاظ توان نظامی کلاسیک قابل قیاس با ارتش اسرائیل نیستند، اما ابزار‌هایی در اختیار دارند که می‌توانند ضربات مهلکی به دشمن وارد کنند. نفوذ به عمق سرزمین‌های اشغالی و تحمیل تلفات سنگین به صهیونیست‌ها در پنج روز گذشته همگی حکایت از این دارد که ورود زمینی به غزه تبعات سنگینی برای اشغالگران در پی خواهد داشت و یکی از دلایل اصلی تعلل مقامات تل‌آویو برای ورود به این منطقه هم ترس و نگرانی از پیامد‌های نظامی آن است. 

اسیران اسرائیلی

شاید هشدار‌های فلسطینیان با هدف بازدارندگی و جنگ روانی برای جلوگیری از ورود دشمن به خاک غزه باشد، اما کارشناسان نظامی و رسانه‌های غربی روی این مسئله متفق‌القول هستند که مداخله زمینی در غزه، برای اسرائیل بدون تبعات نخواهد بود. 

مجله فارن‌پالیسی دیروز در گزارشی از سختی‌ها و مشکلاتی که تل‌آویو در راستای تلاش برای مقابله با جنبش حماس با آن مواجه خواهد شد، نوشت: «به رغم اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ممکن است به آن اعتراف نکند، اما احتمالاً می‌داند که حماس در قالب اسرای اسرائیلی خود راه نجاتی دارد و تا زمانی که اسرائیلی‌ها در دستان حماس هستند، نتانیاهو برای مذاکره جهت آزادی آن‌ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.» این درحالی است که مقامات تل‌آ‌ویو از دولت مصر خواسته‌اند برای آزادی اسرا با رهبران حماس مذاکره کند. حماس روز سه‌شنبه تهدید کرد که اگر صهیونیست‌ها به غزه وارد شوند، تمام اسرا را اعدام خواهد کرد و همین مسئله دست نتانیاهو و دوستانش را برای اجرای عملیات زمینی بسته است. 

 متغیر تونل‌ها

فارن‌پالیسی در ادامه نوشت: «سرویس امنیتی اسرائیل بر این باور است که نابودی حماس نیازمند بیش از یک عملیات نظامی کوتاه مدت برای یک بار است و انجام یک حمله گسترده، چالش‌های متعددی را برای مقامات اسرائیلی به وجود می‌آورد.» اگرچه غزه منطقه کوچکی به شمار می‌رود، اما حماس و جهاد اسلامی در دو دهه گذشته تونل‌های زیادی را در این منطقه حفر کرده‌اند؛ ابتکاری که به نیرو‌های فلسطینی اجازه تغییر موقعیت خود به دور از خطرات حمله دشمن را می‌دهد. همچنین این تونل‌ها حکم زرادخانه مقاومت را هم دارند که مملو از تسلیحات و به گفته فلسطینی‌ها به اندازه‌ای است که بتوانند برای مدت طولانی به جنگ با دشمن ادامه دهند. کالین کلارک، مدیر تحقیقات اندیشکده «مرکز سوفان» مستقر در نیویورک درباره اهمیت این تونل‌ها گفت: «حماس موقعیت دقیق تونل‌های خود را از حفظ است. برخی از این تونل‌ها احتمالاً به تله‌های انفجاری تبدیل شده‌اند. آماده شدن برای جنگیدن در چنین زمینی به اطلاعات گسترده‌ای نیاز دارد که ممکن است اسرائیلی‌ها نداشته باشند.»

از سوی دیگر، الکساندر گرینبرگ از «مؤسسه راهبردی و امنیت اورشلیم» هم درباره پیامد‌های مداخله زمینی ارتش اسرائیل در غزه گفت: «با شروع جنگ شهری، آتش درگیری از همه جا سرازیر خواهد شد و نیرو‌های دو طرف را به جنگ تن به تن سوق خواهد داد و همین موضوع باعث کاهش میدان دید، افزایش خطر گرفتار شدن در کمین، عدم امکان تشخیص غیرنظامیان از سربازان و همچنین از حیز انتفاع افتادن خودرو‌های زرهی می‌شود.» اندرو گالر، افسر سابق ارتش بریتانیا معتقد است که نبرد شهری همچون یک میدان نبرد ۳۶۰درجه است، به طوری که از هر طرف مورد تهدید خواهید بود. عبور ایمن از ساختمان‌هایی که به طور بالقوه می‌توانند دارای تله‌های انفجاری باشند به معنای این است که پیشروی خانه به خانه مستلزم به کارگیری کارشناسان خنثی‌سازی بمب آن هم با وسایل دست‌و‌پا‌گیری مانند نردبان، طناب و مواد منفجره است، چه بسا این کار‌ها باید در تاریکی شب و زیر آتش گلوله انجام شود.» 

با این اوصاف، ورود ارتش اسرائیل به غزه آن هم با نیرو‌های سرخورده ذخیره که از دستورات کابینه تمرد می‌کنند، می‌تواند همان سناریویی را برای دشمن صهیونیستی رقم بزند که رهبران مقاومت آن را از هم اکنون پیش‌بینی کرده‌اند.

   

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار