شیردل؛

نبرد با بوروکراسی در وزارتخانه ها و سازمان ها دولتی

در راستای حذف تشریفات و بوروکراسی زائد اداری باید به سرفصل های مهم زیر توجه کرد و با ارائه راهکارهای عملیاتی و موثر، زمینه مناسب را در این خصوص فراهم کرد.

راه شلمچه- محمدجواد شیردل؛ اگر بخواهیم دولتی با کارایی بهتر و هزینه ای کمتر ایجاد کنیم باید تشریفات بیهوده اداری را حذف و پشت سر بگذاریم تا زمانی که سازمان ها، ارگان ها و نهادهای دولتی و مردمی در خدمت رسانی به مردم با مقررات طاقت فرسا و بوروکراسی زاید اداری سروکار دارند فرآیند انجام فعالیت ها و کیفیت خدمت کارایی لازم را نخواهد داشت.
 تا وقتی که ساختارهای سازمانی ما بصورت سلسله مراتب طویل و بلند چیده شده باشند ارتباط مدیران با ارباب رجوع و ملت سخت بوده و فاصله ایجاد خواهد کرد این فاصله و عدم ارتباط باعث عدم کنترل و نظارت صحیح و عدم شفافیت در فرآیند ارائه خدمات و کالا به مردم گردیده و نتیجتاً نارضایتی و ناراحتی مردم را به دنبال خواهد داشت تا زمانی که تشریفات اداری در هماهنگی و پیگیری کارها حذف یا محدود نگردد فعالیت های جاری به درستی و با کیفیت مطلوب پیش نخواهد رفت.
 تا وقتی که جلسات طولانی دورهمی، تلفن ها و مکالمات بی ارتباط با مسائل کاری حذف نشود و فرهنگ بیکاری پنهان و ناهنجاری های سازمانی در پاسخگویی مانند ادبیات و محاورات"بگید جلسه ام" "مکتوب کنید تا رسیدگی شود" "الان وقت ندارم" و ... اصلاح نشود سیستم های خدمت رسانی به مردم کارامدی لازم را نخواهد داشت.

 لذا در راستای حذف تشریفات و بوروکراسی زائد اداری باید به سرفصل های مهم زیر توجه کرد و با ارائه راهکارهای عملیاتی و موثر، زمینه مناسب را در این خصوص فراهم کرد.

  1. تنظیم موثر فرآیند بودجه: یکی از مشکلات اصلی بوروکراسی طولانی در فرآیند تصویب، تامین و تخصیص بودجه سازمان ها و دستگاه هاست.
  2. حذف مقررات، آیین نامه ها و بخش نامه های دست و پاگیر و طاقت فرسا
  3. تمرکز زدایی در سیاست های استخدامی
  4. اصلاح ساختارسلسله مراتبی و هرمی و حذف سطوح اضافی
  5. تنظیم موثر نظام تامین و خریدها 


اگر خوشت اومد لایک کن
17
آخرین اخبار