26 نماینده مجلس ردصلاحیت شدند/ بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند که فقط ۲۶ نفر از آنها تایید صلاحیت نشدند که می توانند شکایت کنند تا شورای نگهبان صلاحیت آنان را بررسی کند.

به گزارش راه شلمچه، با پایان یافتن بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان به برنامه تلویزیونی «صف اول» در شبکه خبر سیما رفت تا ضمن ارائه گزارشی از بررسی صلاحیت‌ها، پاسخگوی سوالات رسانه ملی در این خصوص باشد.

وی ابتدا حمله تروریستی به مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان را محکوم کرد و سپس اظهار داشت: مهلت 50 روزه بررسی صلاحیت‌های انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات امروز (14 دی 1402) به پایان رسید.

دکتر طحان‌نظیف اعلام کرد: فهرست کامل نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی به وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور ارسال شده است. وزارت کشور در 2 روز آینده از طریق فرمانداری‌ها اسامی را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: پس از این، مهلت 30 روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها آغاز خواهد شد. افرادی که ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند از تاریخ 17 تا 19 دی فرصت دارند، شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه خاطرنشان کرد: یک میلیون و 750 هزار سند توسط کارشناسان و اعضای هیات‌های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مورد متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. سعی شد از افراد نیز دعوت شود و اگر ابهامی است، مطرح شود و به ‌جمع‌‌بندی رسید.

 

تاییدصلاحیت‌ها بیشتر شد

دکتر طحان‌نظیف در ادامه خبر داد: بیش از 21 هزار پرونده از واجدین شرایط در هیات‌های نظارت استانی مورد بررسی قرار گرفت که بیش از 52 درصد واجدین شرایط تایید صلاحیت شدند.

وی افزود: بر همین اساس بیش از 11 هزار نفر تایید صلاحیت شدند که این رقم نسبت به دوره قبل (تعداد افرادی که در هیات‌های نظارت استانی تایید صلاحیت شدند) دو برابر است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که 38 درصد از متقاضیان با عدم تایید روبرو شدند و تنها کمتر از 2 هزار نفر صلاحیت‌شان احراز نشد (عدم احراز شده‌ها) که کمتر از 10 درصد داوطلبان می‌باشد.

دکتر طحان‌نظیف گفت: بنابراین به ازای هر کرسی مجلس 38 نفر تایید صلاحیت شدند که در حوزه‌های انتخابیه به رقابت خواهند پرداخت.

عدم‌احرازها کاهش قابل توجهی پیدا کرد

سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم احراز صلاحیت‌ها هم بیان داشت: براساس قانون جدید انتخابات و راهبردهای اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، تعداد عدم احرازها در این دوره کاهش قابل توجهی نسبت به ادوار گذشته داشته است.

وی افزود: کمتر از 10 درصد متقاضیان با عدم احراز شدند. در این دوره باتوجه به اینکه زمان بیشتری در اختیار هیات‌های نظارت قرار داده شده بود، بررسی‌های بیشتری صورت گرفت. بیش از 4 هزار نفر دعوت شدند و اگر ابهام و نکته‌ای بود با افراد مطرح و دفاعیه آن‌ها دریافت شد. براساس قانون جدید انتخابات این بار شاهد تاییدهای بیشتر و عدم احرازهای کمتر بودیم.

 

 تاییدصلاحیت‌شده‌ها از اقشار مختلف هستند

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه تایید صلاحیت‌های این دوره، از اقشار مختلف مردم با تخصص‌های گوناگون هستند، گفت: در بین تایید شده‌ها از اقشار مختلف نظیر بیش از 800 نفر استاد دانشگاه، بیش از 150 نفر پزشک و از کادر درمان، بیش از یک هزار و 300 نفر از فرهنگیان و بیش از 250 نفر از وکلا و قضات و سایر اقشار مثل روحانیون و کارمندان و بسیاری از اقشار دیگر حضور دارند.

وی افزود: همچنین در بین تایید صلاحیت‌شده‌ها بیش از 400 نفر دهه هفتادی و 3 هزار و 700 نفر دهه شصتی هستند. بانوان تایید صلاحیت‌شده نیز بیش از 4 برابر تعداد کرسی‌های مجلس هستند. همچنین در رده‌های سنی دیگر نیز سایر افراد باتجربه و مجرب در بین تاییدصلاحیت‌شده‌ها هستند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه در این دوره از انتخابات از همه گروه‌ها و جریانات سیاسی حضور دارند، تاکید کرد: زمینه مشارکت و نقش‌آفرینی همه گروه‌ها و جریانات سیاسی در انتخابات پیش‌رو فراهم است.

 

عدم تایید صلاحیت‌ شده‌ها به سامانه داوطلب مراجعه کنند

وی همچنین اعلام کرد: افرادی که شکایت دارند می‌توانند از روز یکشنبه (17 دی 1402) به سامانه «داوطلب» مراجعه کنند و ارتباط ما با افراد رد صلاحیت‌شده یا عدم احراز صلاحیت‌شده از این طریق خواهد بود.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار