نخست وزیر جدید انگلیس کیست؟

 خانم «مری الیزابت تراس» وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه (۱۴ شهریور ۱۴۰۱) به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد.            

به گزارش راه شلمچه، لیز تراس (Liz Truss)، وزیر امور خارجه دولت بوریس جانسون، با غلبه بر ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد و از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد. او پس از مارگاریت تاچر و ترزا می، سومین زنی است که به عنوان رهبر سیاسی بریتانیا انتخاب شده است. اما لیز تراس کیست؟


الیزابت مری تراس، سیاستمدار ۴۷ ساله راستگرای حزب محافظه کار در سال ۲۰۱۰ وارد پارلمان شد و تا سال ۲۰۱۴ در اولین پست خود در کابینه، به عنوان وزیر امور محیط زیست، غذا و امور روستایی دوران دیوید کامرون حضور داشت.

لیز تراس از آن زمان تحت نظر ترزا می و بوریس جانسون در مناصب مختلفی خدمت کرد و در سال ۲۰۲۱ نقش اصلی را در وزارت خارجه بریتانیا به دست گرفت.

اما او همیشه محافظه کار نبود. لیز تراس که توسط والدینی چپگرا، که استاد ریاضی و پرستار بودند، بزرگ شد در نوجوانی عضو لیبرال دموکرات میانه رو بود و در ۱۹ سالگی ازجمله کسانی بود که خواستار لغو سلطنت شد و در این باره سخنرانی کرد.

لیز تراس در سال ۱۹۷۵ در آکسفورد به دنیا آمد و در هفت سالگی نقش مارگارت تاچر را در انتخابات سراسری ساختگی مدرسه اش بازی کرد. برادرش در مصاحبه‌ای رادیویی گفته بود خانواده آنها به بازی های رومیزی علاقه مند بودند اما تراسِ جوان که از باخت متنفر بود اغلب هنگام بازی ناپدید می‌شد تا ریسک برنده نشدن برایش وجود نداشته باشد. 

او مدرک لیسانس خود را در رشته «فلسفه، سیاست و اقتصاد» از دانشگاه آکسفورد گرفت و در آن زمان رئیس کمیته حزب لیبرال دموکرات دانشگاه آکسفورد بود اما در سال ۱۹۹۶ به حزب محافظه کار پیوست.

لیز تراس در سال ۲۰۰ با همکار حسابدار خود، هیو اولری ازدواج کرد که این زوج دو فرزند دارند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار