فاطمه محمدبیگی:

نگذارد سیاست‌های جمعیت، معطل مسئولانی شود که اعتقادی به جوانی جمعیت ندارند

نماینده مردم قزوین در خطبه‌های پیش از نمازجمعه تهران با بیان اینکه بحران جمعیت می‌تواند صندوق‌های بازنشستگی را با ورشکستگی روبه رو کند، گفت: ایران تنها کشوری است که با سرعت سه برابری به سمت سیاه‌چاله جمعیتی حرکت می‌کند. 

به گزارش راه شلمچه، سخنران پیش از خطبه‌های امروز(22 اردیبهشت 1402) فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین و رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس بود.

فاطمه محمدبیگی گفت: امروز فعالیت در حوزه جمعیت برای تربیت یاران امام زمان(ع) در عصر ظهور یک محبت الهی است. امروز پیش از زمان‌های دیگر نیاز به مطالعه در عرصه افزایش جمعیت و هدفمند کردن آن احساس می‌شود. دشمن با به راه انداختن جنگ ترکیبی ازجمله جنگ جمعیتی در طول سه چهار دهه گذشته با قوانینی به نام تنظیم خانواده و شعار فرزند کمتر زندگی بهتر تلاش کرده جمعیت ملل شرقی و مسلمان را کاهش دهد.

محمدبیگی افزود: این شعارها و سیاست‌ها بلایی سر جوامع مسلمان آورد که کاهش نیروی کار و پیری جمعیت به جد احساس می‌شود. کشور عزیز ما باید ۱۰۵ میلیون جمعیت داشته باشد ولی به واسطه سیاست‌های اشتباه ۸۵ میلیون جمعیت کشور است. برای حل این مشکل صرفاً با ابراز نگرانی‌ و شعار خانواده‌محوری نمی‌توان عمل کرد، بلکه باید به فرآیندهای حکمرانی جمعیت و خانواده ورود کرد.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم در ابتدای کار و به منظور جوانی جمعیت، کمیسیون مشترکی را تحت عنوان جوانی جمعیت تشکیل داد، گفت: در آبان ۹۹ اقدام به قانونگذاری در عرصه جمعیت و تغییر ریل سیاست‌های جمعیتی کردیم. مجلس موفق شد در طول این مدت قانون ۷۳ ماده‌ای جوانی جمعیت را در آبان ماه ۱۴۰۰ به دولت ابلاغ کند. از این ۷۳ ماده که بیش از ۲۳۶ تکلیف قانونی دارد، موادی اجرا شد و مادی اجرایی نشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اهتمام شخص رئیس جمهور و وزرا برای تشکیل ستاد ملی جمعیت نتیجه داد و در فروردین ۱۴۰۱ دبیرخانه ستاد ملی جمعیت تشکیل شد، اظهار کرد: در طی این مدت اهم مواد قانون جوانی جمعیت که اجرا شده شامل این مواد است. حدود ۴۱۱ هزار نفر واجد شرایط دریافت خودروی مادران بودند که ۱۹۳ هزار نفرشان موفق به دریافت خودرو شدند اما مابقی در صف دریافت خودرو هستند. همچنین ۸۷ هزار نفر برای دریافت تسهیلات مسکن نام‌نویسی کرده‌اند اما درصد واگذاری فقط کمتر از ۱۰ مورد بوده است. از وزیر محترم راه و شهرسازی می‌خواهیم که تأمین مسکن خانواده‌های سه فرزندی را در دستورکار خود قرار دهد. از سوی دیگر در افزایش حق عائله‌مندی که قرار بود حق عائله دوبرابر و حق اولاد سه برابر شود از آبان ماه ۱۴۰۱ این ماده به شکل نیمه اجرا شد اما در قانون ۱۴۰۲ طعم اجرای آن هنوز برای مردم چشیده نشده است. حمایت از مادران دانشجو و شاغل در این قانون دیده شده ولی اجرای آن باید بیشتر و عملیاتی‌تر شود.

وی با بیان اینکه مقابله با سقط جنین در مواد ۷۳ گانه قانون مذکر در نظر گرفته شده است، افزود: امروز متأسفانه براثر فرهنگ اومانیستی و فردگرایی و خودمحوری و ترس از مسئولیت پدری و مادری ما شاهد ترس از فرزندآوری در خانواده‌ها هستیم و باید در این زمینه آیات و روایاتی که وجود دارند برای مردم بیان شوند تا مبادا از ترس رزق و روزی فرزندانشان را سقط کنند. امروزه آمار سقط به صورت فزاینده وجود دارد و باید با این رویه مقابله شود. آیین‌نامه‌ای در این زمینه از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده که امیدواریم به درستی اجرایی شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: از یک و نیم میلیون تولد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۷۲ هزار تولد در سال ۱۴۰۱ رسیدیم، یعنی ۳,۷ درصد کاهش را داشتیم و این نشان می‌دهد مشوق‌های جمعیتی و قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باید بیش از پیش اجرا شود و دولت محترم اهتمام خودش را برای اجرای این قانون با جدیت بیشتر نشان دهد.

محمدبیگی اعلام کرد: البته این خبر خوش را بدهم میزان تولد فرزندان سوم، دو و نیم درصد و فرزند چهارم تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده که نشان از تاثیر گفتمان جمعیت در جامعه دارد ولی ترس از فرزند اول و دوم نشان می‌دهد باید تسهیلات ازدواج برای جوانان را افزایش داد.

وی با بیان اینکه بحران جمعیت می‌تواند صندوق‌های بازنشستگی را با ورشکستگی روبه رو کند، گفت: این بحران نظام تأمین اجتماعی کشور را دچار فروپاشی خواهد کرد و تنها کشوری هستیم که با سرعت سه برابری به سمت سیاه‌چاله جمعیتی حرکت می‌کنیم.

فاطمه محمدبیگی در پایان تأکید کرد: امروز نهضت و جهاد ازدواج و فرزندآوری وظایف همه خانواده‌هاست. از شخص رئیس جمهور خواهشمندم مدیرانی که توان اجرای قانون جوانی جمعیت را ندارند برکنار کند و نگذارد سیاست‌های جمعیت معطل مسئولانی شود که اعتقادی به جوانی جمعیت ندارند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار