هشدار احتمال تکرار سیل

چندین حوضه آبریز اصلی و درجه 2 کشور در این هفته و هفته آینده بارش‌های نرمال و حتی سیل‌آسا پیش‌‌رو دارند. میزان بارش در حوضه‌های خلیج‌فارس، دریای عمان، هیرمند و زاینده‌‌رود با شدت بیشتری همراه خواهد بود. 

به گزارش راه شلمچه، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد زمستان امسال پربارش و همراه با هشدارهای وقوع سیل است. اکنون فقط چند روز از وقوع سیلاب‌های ویرانگر در برخی مناطق کشور می‌گذرد و عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان همچنان در جریان است اما روز گذشته هشدارهایی مبنی بر بارش‌های سیل‌آسای جدید در چندین حوضه آبریز داده شد. 

هشداری که بر آگاهی و آمادگی مسؤولان استانی برای مقابله با بارش‌های سیل‌آسا که احتمال جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر همچنین بروز برخی مشکلات را در پی دارد تأکید می‌کند. 

بر اساس اعلام موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، این هفته و هفته منتهی به اول بهمن‌ماه برای تعدادی از حوضه‌های آبریز اصلی و درجه ۲ کشور بارش‌های ۲۰۰ میلیمتری پیش‌بینی شده است که در برخی از این حوضه‌ها وقوع احتمالی سیلاب را شاهد خواهیم بود. گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بـرای هفته جاری، وقوع بارش‌ها را در مناطق غرب، جنوب غرب و برخی منـاطق واقـع در نـوار شمالی کشور پیش‌بینی کرده است. 

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده بـرای هفتـه منتهی به اول بهمن، وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور بویژه مناطق واقع در نیمـه جنـوبی و شـرق کشـور مورد انتظار است به طوری که حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، جراحی- زهره، طشـک، بختگان، مهارلو، کویر ابرقو - سیرجان، کل- مهران، کـویر لـوت، هـامون - هیرمنـد و بنـدرعباس- سـدیج می‌تواند با خطر وقوع سیلاب همراه باشد. 

 

* وضعیت بارش‌ها در هفته منتهی به اول بهمن

وضعیت بارشی در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه نسبت به هفته جاری بهتر خواهد بود به طوری که در 2 حوضه اصلی آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان و فلات مرکزی بارش ۲۰۰ میلیمتری رخ خواهد داد. 

در حوضه‌های آبریز اصلی مرزی شرق و دریاچه ارومیه هم طی هفته منتهی به اول بهمن‌ماه بیشینه بارش‌ها به ترتیب ۱۴۸ و ۱۰۸ میلیمتر پیش‌بینی شده است. 

وضعیت بارش در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به اول بهمن اینگونه است که بیشینه بارش آن به ۸۸ میلیمتر می‌رسد در حالی که متوسط بارش آن ۲۱ میلیمتر خواهد بود. حوضه آبریز قره قوم هم بیشینه بارش ۸۵ میلیمتری با متوسط بارش ۱۸ میلیمتر را تجربه خواهد کرد. 

در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه 11 حوضه آبریز درجه ۲ کشور بارش ۲۰۰ میلیمتری را خواهند داشت و در محدوده‌های نه‌گانه مدیریت حوضه‌های آبریز هم ۴ محدوده کارون بزرگ، جراحی- زهره و حوضه‌های جنوبی، فلات مرکزی و شرقی و نیز زاینده‌رود بارش ۲۰۰ میلیمتری پیش‌بینی ‌شده است. 

 

* هیرمند در آستانه بارش 224 میلیمتری

حوضه آبریز فرامرزی هیرمند اگرچه این هفته بارش‌های چندان خوبی ندارد اما بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه احتمال بارش‌های 224 میلیمتری در این حوضه آبریز وجود دارد. 

ایرنا در این باره نوشت: حوضه آبریز هیرمند یکی از حوضه‌های آبریز فرامرزی کشورمان است که حوضه فرعی به شمار می‌رود و زیرمجموعه حوضه آبریز مرزی شرق بوده و مهم‌ترین رود آن، هیرمند است. مساحت این حوضه آبریز ۳۰۷ هزار و ۴۶۲ کیلومتر مربع است و ۱۹ زیرحوضه در آن قرار دارد. 

وضعیت بارشی این حوضه آبریز فرامرزی در هفته جاری بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ناچیز است. 

همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته منتهی به اول بهمن‌ماه وقوع بارش‌های قابـل توجه در بیشتر زیرحوضه‌های واقع در حوضه آبریز هیرمند مورد انتظار است. بر این اساس متوسط بارش پیش‌بینی‌شده برای حوضه آبریز فرامرزی هیرمند در هفته منتهی به اول بهمن‌ماه ۷۶ میلیمتر خواهد بود. بیشینه بارش این حوضه آبریز هم ۲۲۴ میلیمتر خواهد بود.

 

* بارش باران در ۱۶ استان از دیروز

بارش‌های خوب زمستانی در این هفته نیز ادامه خواهد داشت. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا روز گذشته از بارش باران و وزش باد شدید موقت در ۱۶ استان و کاهش دما تا۱۰درجه سانتیگراد در شمال و غرب کشور خبر داد. 

بنا به اعلام صادق ضیاییان، روز گذشته در استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، زنجان، نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل، نیمه‌شمالی و شرق خوزستان و برخی نقاط استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، همدان، قزوین، البرز، گیلان و تهران شاهد بارش باران، وزش باد موقت و البته رعد و برق در استان‌های جنوبی کشور بودیم. وی اظهار داشت: چهارشنبه ۲۲دی‌ماه (امروز) در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار پیش‌بینی می‌شود اما روز پنجشنبه با ورود سامانه بارشی جدید، در شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و برف را انتظار داریم. 

وی با اشاره به محدوده بارش‌های روز جمعه اظهار داشت: جمعه در اکثر مناطق نیمه غربی کشور بارش باران و برف و وزش باد شدید موقت رخ می‌دهد که شدت بارش‌ها در استان‌های کردستان، اردبیل، گیلان، غرب مازندران، جنوب آذربایجان غربی، ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی خواهد بود. 

* کاهش دما تا ۱۰ درجه

به گفته ضیاییان، شنبه ۲۵ دی‌ در بیشتر مناطق کشور ‌جز پاره‌ای از مناطق شمال غرب و جنوب شرق بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش‌ها در شمال شرق و جنوب کشور خواهد بود. 

وی با اشاره به کاهش دما و وزش باد در برخی مناطق کشور گفت: جمعه و شنبه (‌۲۴ و ۲۵ دی‌ماه) در شمال غرب، غرب و استان‌های ساحلی دریای خزر دما ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد و همچنین جمعه در جنوب شرق، جنوب غرب و بخش‌هایی از مرکز کشور و شنبه در نیمه شرقی و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد نسبتا شدید تا شدید رخ می‌دهد.


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار