هوش هیجانی در ماجرای برق و واکسن ارمنستان

حقیقت چیست؟ ارمنستان تنها نیم درصد برای مردمش واکسن زده است. یعنی حدود ۶۰ هزار دوز. ایران تا الان حدود ۷ میلیون دوز واکسن زده است و تا آخر تیر ۵ میلیون دیگر هم تزریق می‌شود. ان‌شاءالله مقایسه فرمودید. اما ماجرا چیست؟

به گزارش راه شلمچه، هوش هیجانی از اصول اولیه رسانه است تا با یک خبر حوادثی منفعل نشود و گرفتار گرداب تعمیم شتابزده نشوید. این متن صرفاً از جهت سواد رسانه‌ای و سواد زندگی است و کارکرد دیگری ندارد.
هوش هیجانی چیست؟ دو مدل هوش داریم. هوش منطقی و هوش هیجانی. ۲۰ درصد توفیق ما از هوش منطقی است و ۸۰ درصد از هیجانی. این هوش را نشناسید قادر نخواهید بود بر خود و دیگران مسلط شوید و هرکس بهتر و بیشتر تحریک‌تان کرد، مسلط‌تر بر شماست.
هوش هیجانی عامل تشخیص احساسات و هیجانات خود و دیگران است تا از طریق آن بتوانید بر خود و دیگران مسلط شوید. هوش هیجانی را کنترل نکنید، کنترلتان را از دست می‌دهید و بر زمین و زمان ناسزا می‌گویید و هیچ استدلالی نمی‌شنوید و دیگران با کمترین تحریک خبری مسخ‌تان می‌کنند تا آنجا که ممکن است پاشنه کفش بکشید و به خیابان بروید، آستین بالا بزنید و سنگ هم بزنید.
حالا برویم سراغ واکسن ارمنستانی؛ با اخبار ارمنستان احساس حقارت کردید؟ حکومت را به خاطر بی‌اعتنایی به مردم طعنه زدید؟ با عکس فلان بازیگر در ارمنستان حسرت زننده خوردید؟
هوش هیجانی پایین باعث می‌شود این اخبار را با کمترین هزینه به خوردمان دهند و بدتر اینکه هر آن از حقیقت دورتر می‌شویم و به خودمان می‌آییم می‌بینیم سر سفره رسانه‌های قارونی و فرعونی نشستیم.

حقیقت چیست؟ ارمنستان تنها نیم درصد برای مردمش واکسن زده است. یعنی حدود ۶۰ هزار دوز. ایران تا الان حدود ۷ میلیون دوز واکسن زده است و تا آخر تیر ۵ میلیون دیگر هم تزریق می‌شود. ان‌شاءالله مقایسه فرمودید. اما ماجرا چیست؟ واکسن‌های ارمنستانی روی دستشان باد کرده و لذا سفر توریست هم برایشان آورده ارزی دارد و هم واکسن‌ها را آب می‌کنند. آیا ایران نمی‌توانست واکسن پولی بزند؟ ایران با درصدی از هزینه سفر افراد به ارمنستان می‌توانست واکسن پولی تزریق کند. اما نکرد تا طبقانی نشود و البته دست‌مریزاد.

برویم سراغ برق. برق خانه‌تان رفت، عصبانی شدید. حق هم دارید. ضرر و زیان قطعی برق فراتر از عصبانیت است. اما به خاطر این عصبانیت حق داریم حقیقت را نبینیم؟ حق داریم ناحقیقیت را از رسانه‌های بالذات کذاب بشنویم؟ حقیقت برق چیست؟ برق رفت. چرا؟ دلایل کوتاه مدت و بلندمدت دارد. کوتاه مدت این است که چند نیروگاه از مدار خارج شدند. چرا؟ خشکسالی. مصرف برق هم ۱۳ درصد رشد داشته است. برای اینکه معنادار شود خوب است بدانید که همین نرخ در سال گذشته یک درصد بوده است. گرما و کم‌آبی در نیم قرن بی‌سابقه بوده است.

باز هم دولت مقصر است؛ اما... دلیل بلند مدت این است که دولت نیروگاه نساخته است. در بی‌تدبیری دولت که تردید نیست، اما فرض کنید نام روحانی روی این دولت نباشد تا روی فهم حقیقت سایه نیندازد. توجه کنید که به خاطر تحریم‌ها، دولت برای حقوق کارمندش هم پول چاپ کرده است. پول عمرانی بماند. با این حال مقصر است، چون می‌توانسته تعرفه‌ها را پلکانی کند تا هزینه عیاشی پولدار‌ها را مردم ندهند. حالا، اما تلاش کردید بین برق‌رفتگی هوش هیجانی‌تان را دقیق کنید تا جای هر عامل را به اندازه خودش ببیند؟

اگر بعد از قطعی برق هم از دولت مطالبه و هم تلاش کردید در مصرف‌تان صرفه‌جویی کنید یعنی هوشیاری هیجانی. صرفه‌جویی نکنیم، دولت مجبور می‌شود برق صنایع را بگیرد و به پایتخت‌نشین‌ها بدهد که نتیجه نهایی‌اش گرانی تولید و بیکاری کارگر است. راضی‌ایم؟

به گزارش فارس، خلاصه اگر با فیلم‌های مصداقی و موردی رسانه‌های سعودی و انگلیسی عنان از کف دادید و ۴۰ سال انقلاب اسلامی را بی‌کفایت در تأمین آب و برق دانستید، یعنی باید دنبال مهارت‌های تقویت هوش هیجانی باشید. برای تقویت هوش هیجانی، خودشناسی و دشمن‌شناسی را از یاد نبرید.

اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار