هیجان در نودمین دربی پایتخت!

پرسپولیسی‌ها در چهار دربی اخیر فقط یک باخت داشته‌اند و البته اگر بازی سه بر صفر را هم حساب کنیم آمار آنها بهتر هم می‌شود.

به گزارش راه شلمچه، باز هم روزهای لیگ گذشت و نوبت به دربی رسید. یک بازی خاص با شرایط خاص و قوانین خاص. این جا کسی برنده است که نقاط قوت بیشتری دارد و از این نقاط قوت به بهترین نحو برای ضربه زدن به نقاط ضعف حریف استفاده می‌کند. شاگردان یحیی و فرهاد در این دربی چه نقاط قوتی دارند؟

 

پرسپولیس

 

1-‌ روحیه: اگرچه کالدرون در حالی پرسپولیس را ترک کرد که بردهای متوالی به دست آورده بود اما پرسپولیس آن تیم مطمئن همیشگی به نظر نمی‌رسید. با آمدن یحیی گل‌محمدی گویا همه چیز به شرایط عادی برگشته است. پرسپولیس به ترکیب ثابت همیشگی خود بازگشته و هیچ خبری از تصمیمات عجیب و غریب و چرخش‌های ناگهانی نیست. دو برد مقابل تیم‌های بالانشین ثبت شده و حالا اعتماد به نفس این ترکیب ثابت هم در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد. هفت برد پی در پی در لیگ برتر و تیم یکدست یحیی نشان داده که خیلی جایی برای نگرانی نیست. اگرچه مصدومیت شجاع خلیل‌زاده می‌توانست کمی سرخ‌ها را از نظر روحی به هم بریزد اما حضور کنعانی‌زادگان خیال آنها را با وجود این بی‌احتیاطی مدافع تیمشان راحت نگه می‌دارد. گویا در اردوی پرسپولیس همه چیز برای یک دوئل جذاب و مقتدرانه آماده است.

 

2ـ دربی‌بازها: پرسپولیسی‌ها در چهار دربی اخیر فقط یک باخت داشته‌اند و البته اگر بازی سه بر صفر را هم حساب کنیم آمار آنها بهتر هم می‌شود. در این چند فصل این قانون نانوشته که گفته می‌شد تیم‌های قویتر دربی را نمی‌برند در زمین اجرا نشد و پرسپولیس که در لیگ،تیم برتر بود در دربی هم توانست برنده میدان شود. این نتایج اعتماد به نفس آنها را برای این بازی بیشتر کرده است. همچنین بازیکنان دربی‌باز در ترکیب پرسپولیس بیشتر دیده می‌شوند. تقریبا تمام بازیکنان پرسپولیس به جز اوساگونا که احتمال حضورش در ترکیب اصلی وجود دارد چندین دربی را تجربه کرده و در این زمینه حرفه‌ای هستند. 

 

3ـ خط دفاع و دروازه‌بان: پرسپولیس بعد از چند هفته تزلزل به اقتدار دفاعی همیشگی‌اش بازگشت. آنها در هفته هجدهم با 7 گل خورده بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند. اتفاقی که در سال‌های اخیر اصلا با آن بیگانه نیستند و در اکثر مواقع این عنوان را در اختیار داشته‌اند. حضور بیرانوند اعتماد به نفس آنها را چندین برابر می‌کند. آپشنی که شاید قرمزهای پایتخت برای آخرین بار باشد در این بازی حساس می‌توانند از آن بهره ببرند. آنها در خط دفاعی هم یک وزنه روحی و فنی به نام سیدجلال را دارند. اگرچه او به تازگی شمع 38 سالگی را فوت کرده اما آثار این بالارفتن سن برخلاف شمع‌های کیک تولدش در بازی‌اش هیچ نمودی نداشته است. نبودن دیاباته اعتماد به نفس دفاعی پرسپولیس را بیشتر از همیشه می‌کند.

 

استقلال

 

1-‌ خط حمله: 13 بازی پی در پی گل‌زدن به هر تیمی می‌تواند اعتماد به نفس کافی برای یک بازی حساس را بدهد. اعتماد به نفسی که حالا مهاجمان استقلال به خوبی از آن برخوردارند. شاید اگر این بازی نیم‌فصل اول برگزار می‌شد غیبت دیاباته می‌توانست ضربه شدیدی را به تیم وارد کند اما حالا و با حضور ارسلان مطهری این ضربه به حداقل رسیده است. ارسلان مطهری در همین مدت کوتاه جای خود را هم در تیم و هم در میان هواداران باز کرده و همه آبی‌ها در پاسخ به سوال این که با جای خالی دیاباته چه می‌کنید یک جواب مشترک به نام «ارسلان» دارند. استقلالی‌ها در این فصل بهترین آمار را در تعداد شوت، گل و تبدیل شوت به گل ثبت کرده و حسابی برای خط دفاعی حریف سنتی‌شان خط و نشان کشیده‌اند. 

 

نیمکت: اگر قرار بود نیمکت دو تیم را در بازی برابر هر حریف دیگری مقایسه کنیم پرسپولیس به برتری قاطعانه‌ای دست پیدا می‌کرد. یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی دو بازیکن هم‌دوره هستند اما در دنیای مربی‌گری در دو دنیای متفاوت قرار دارند. یحیی در عین جوانی به یک مربی باتجربه و موفق و با کارنامه خوب تبدیل شده و فرهاد مجیدی با استقلال اولین گام‌ها را برمی‌دارد. اما وقتی پای دربی در میان باشد می‌توان از نیمکت استقلال به عنوان نقطه برتری این تیم نام برد. استقلالی‌ها از فرهاد مجیدی در دربی خاطرات خوبی دارند. اگرچه در آن زمان شماره 7 در میدان مسابقه ستاره آبی‌ها بود اما همین خاطرات به همراه دو برد مقتدرانه که اخیرا در آسیا به دست آمده اعتماد به نفس این مربی را بیشتر کرده است. بردن در دو بازی در سطح آسیایی می‌تواند دوپینگ روحی خوبی برای آبی‌ها در آستانه این بازی حساس باشد. نکته قوت دیگر نیمکت استقلال این است که هواداران می‌دانند که برای فرهاد به اندازه سکوها برد در دربی مهم است و همانطور که در بازی با نفت مسجدسلیمان هم نشان داد بردن در این بازی اولویت اولش است. برخلاف یحیی که باید به موقعیت تیمش در صدر و فاصله با رقبا و مسائل دیگر فکر کند و شاید این مساله ریسک‌پذیری او در این بازی حساس را کمتر کند. 

 

هافبک‌ها: نبض دربی در میانه میدان می‌تپد، جایی که هافبک‌های دو تیم حکمرانی می‌کنند. در این آیتم شاید کمی کفه ترازو به نفع آبی‌ها سنگین‌تر باشد. در این نبرد نقش علی کریمی و احمد نورالهی به عنوان ستاره‌هایی‌ که این فصل برای تیم‌هایشان درخشیده‌اند و عملکردی حیاتی در میانه میدان دارند از بقیه هافبک‌‌ها بیشتر است و در روز دربی وسط زمین را به کانون بازی تبدیل خواهند کرد. براساس آمار متریکا نورالهی به صورت میانگین در هر بازی 4.5 نبرد موفق داشته؛ این در حالی  است که علی کریمی با آماری حدود دو برابر نزدیک به 7.5 نبرد موفق در هر بازی دارد. همچنین علی کریمی در دقت پاس عملکردی بهتر از نورالهی داشته است. نورالهی 3 گل زده و 2 پاس گل داده اما کریمی با 3 گل زده و 4 پاس گل در این زمینه هم بهتر عمل کرده است.


منبع؛ نود

 


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار