استاد نصراللهی؛

پوشش درخور تحسین اما ...

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در یادداشتی به چند نکته مهم در خصوص زلزله ۵/۱ ریشتری بامداد نوزدهم اردیبهشت ۹۹ دماوند اشاره کرد.

به گزارش راه شلمچه، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه نوشت:

 ۱. عملکرد شبکه‌خبر و رادیوپیام در پوشش اخبارزلزله درخور قدردانی و گامی رو به جلو است؛ پوشش ویژه این رویداد از ساعت حدود ۲.۱۵دقیقه  در شبکه خبر و ارتباط تلفنی و تصویری متعدد با خبرنگاران و مسئولان از جمله این اقدامات قابل انتظار است.


۲. راهبرد شبکه خبر در پوشش اخبار زلزله فعال اما رویکرد آن همانند قبل کمی و رویدادی بود؛ باوجود بسیج خبرنگاران شبکه خبر و ارتباط زنده تلفنی و تصویری با آنان، غلبه رویکرد کمی و  آمادگی محتوایی ناکافی در گزارش بحران مشهود بود؛ استفاده از واژه هایی مثل" هنوز به پمب بنزین حمله نشده است"، اگر چه سهوی بود اما از نکات قابل ذکر است.

۳. شروع زیر نویس شبکه خبر از حدود ۱.۴ دقیقه باتاخیر اما ارتباط با مسئولان از حدود ساعت ۱ بامداد خیلی سریع ( آقایان دکتر مرادی، سلیمی، مهماندار، کولیوند، نجار و... ) بود. باوجوداین ادعای آقای سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات در ساعت حدود ۱ بامداد مبنی اعزام تیم‌های ارزیاب فقط چند دقیقه بعد از زلزله و هماهنگی با این تیم‌ها در این مدت کم ، شایسته پیگیری و درخور تامل است.


۴. استفاده از کارشناسان مرتبط و مطمئن در ارتباطات تلفنی و تصویری در مواقع بحران ضروری است اما شبکه‌خبر تا ساعت  نوشتن این یادداشت فقط با سه روانشناس و کارشناس مذهبی  ( دکتر حاجی‌آبادی در ساعت ۲.۳۶ دقیقه ، دکتر قیصری در ساعت ۳.۴۳دقیقه  و آقای شهاب مرادی در ساعت ۳.۵۵ دقیقه ) ارتباط تلفنی داشت .


۵. مردم در کنار نیازخبری به اطلاعات‌آموزشی در زمان بحران نیاز دارند. باوجود اینکه رسانه‌های حرفه ای از قبل بسته‌های آموزشی تصویری و  گرافیکی  و ... را آماده  و در این مواقع انتشار می‌دهند اما شبکه‌خبر از این ظرفیت استفاده نکرده است. در مقابل در فضای مجازی به این نیاز به وفور پاسخ داده شده است .


۶. پخش زنده تصاویر نخستین جلسه مدیریت بحران دماوند در ساعت ۳.۷ دقیقه مهم  اما  به نظر می رسد نخستین ارتباط با خبرنگار در ساعت ۳.۳۷ باتاخیر بوده است.


۷. اگر چه آقای نجار غائب بزرگ بحران‌کرونا بوده است اما سایت سازمان مدیریت بحران بر خلاف بحران گذشته به خبر مرتبط ( مصاحبه با نجار، دستور وزیر کشور به استاندار تهران ،  احتمال وقوع پس لرزه های دیگر) را منتشر کرده است که با توجه به انتقادهای قبلی‌ام به این سازمان ، قدم درخور قدردانی است .


۸. با توجه به اهمیت فضای‌مجازی و تغییر مصرف‌رسانه‌ای مردم، حضور فعال متولیان بحران از جمله  صدا و سیما و  سازمان مدیریت بحران کشور  ضروری است .

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار