چرا افکار عمومی در انتخابات دوم اسفند به اصلاح‌طلبان پشت کردند؟

انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم روز جمعه دوم اسفند ماه برگزار و در حوزه انتخابیه تهران و بسیاری دیگر از حوزه‌های انتخابیه، فهرست اصولگرایان پیروز میدان شد.
به گزارش راه شلمچه، در تهران، اصلاح‌طلبان با چهار لیست رسمی وارد عرصه شدند که در هر چهار فهرست آنها، مجید انصاری سرلیست بود. حضور مجید انصاری در روز آخر ثبت‌نام مجلس این گمانه‌زنی را در اذهان پیش آورد که او قرار است در نبود محمدرضا عارف، خلأ سرلیست نداشتن آن‌ها را پر کند و مانند مجلس هشتم در صدر فهرستی بنشیند که شانس کمی برای پیروزی دارد.

انصاری در صحبت‌هایش در نشست حزب ندای ایرانیان تا حدودی بر این نقش خود صحه گذاشت و گفت: «دوستان از بنده درخواست کردند و بنده به رغم اینکه ترجیح می‌دادم نیایم ولی بالاخره با مصلحت‌اندیشی بزرگان اصلاحات در انتخابات ثبت‌نام کردم، اما پس از اینکه مهلت ثبت‌نام‌ها تمام شد متوجه شدم از آن جمع ۱۱۰ نفری که به آن‌ها فراخوان زده شده بود تنها پنج نفر از جمله بنده در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند که به غیر از بنده نیز آن چهار نفر از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شدند.»

از نمایندگی مجلس تا ریاست زندان!
«تسنیم» در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت: مجید انصاری حیات سیاسی خود را از مجلس اول آغاز کرد، زمانی که تنها ۲۶ سال داشت از حوزه انتخابیه زرند وارد مجلس شد. برادر بزرگ‌تر وی محمدعلی انصاری از افراد مؤثر در دفتر امام در دهه ۶۰ بود و همچنان نیز مسئولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را به عهده دارد. حمید انصاری برادر کوچک‌تر او نیز از مسئولان دفتر امام و قائم‌مقام فعلی این مؤسسه است.
مجید انصاری بر‌خلاف برادر ارشدش در اوایل دهه ۶۰ شخصیت شناخته‌شده‌ای نبود. او در مجلس سوم نیز دوباره به‌نمایندگی از مردم زرند وارد پارلمان شد، اما در مقطع بین مجلس اول تا سوم که کمتر از آن سخن گفته می‌شود، ریاست وی بر سازمان زندان‌های کل کشور بود. بهمن ماه سال ۱۳۶۴ قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان‌ها به «سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور» در ۱۰ ماده و دو تبصره از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت.

پس از تصویب و ابلاغ این قانون، هسته اولیه سازمان زندان‌ها از ابتدای سال ۱۳۶۵ بنیانگذاری و مجید انصاری به عنوان اولین رئیس این سازمان منصوب شد. در مدت کوتاه مدیریت وی به عنوان رئیس سازمان، تشکیلات اولیه سازمان طراحی و در سطح استان‌ها نیز ادارات کل زندان‌ها عهده‌دار سرپرستی زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و تمامی مراکز اقدامات تأمینی استان شد.
انصاری با پیروزی در انتخابات مجلس سوم، سازمان زندان‌ها را به مقصد مجلس ترک کرد و اسماعیل شوشتری (وزیر دادگستری دولت هاشمی و خاتمی) بر صندلی وی تکیه زد. طلیعه شکل‌گیری مجلس سوم آغاز علنی شدن شکاف دو جریان چپ و راست در بدنه نیرو‌های انقلابی بود و مجمع روحانیون مبارز به رهبری مهدی کروبی از جامعه روحانیت مبارز انشعاب کرد و برای مجلس سوم لیستی مستقل ارائه داد.

مجید انصاری نیز به همراه برخی روحانیون چپ‌گرای دهه ۶۰ همچون جلالی خمینی، سیدمحمود دعایی، سیدسراج‌الدین موسوی، مهدی کروبی، امام جمارانی، حسن صانعی، موسوی‌لاری، سیدمحمد خاتمی و... از جمله افرادی بود که فروردین ۶۷ در نامه‌ای تشکیل مجمع روحانیون مبارز را به اطلاع امام خمینی رساندند. در دهه ۶۰ آوازه مجید انصاری تنها در حد همان نمایندگی مجلس و ریاست سازمان زندان‌ها بود. با ارتحال امام خمینی (ره)، مجمع روحانیون مبارز در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ و دوران ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی از جمله منتقدان سیاست‌های وی به شمار می‌رفت و روزنامه سلام، ارگان مجمع روحانیون نوک حملات خود را متوجه کابینه هاشمی‌رفسنجانی ساخته بود.

عدم پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس چهارم موجب شد تا مجمع روحانیون و معدود تشکل‌های اصلاح‌طلب آن زمان مانند مجاهدین انقلاب و تحکیم وحدت در حاشیه سیاست قرار بگیرند، با این حال به رغم عدم موفقیت آن‌ها در نهاد‌های انتخابی، بسیاری از آن‌ها از سوی رهبر انقلاب در مسئولیت‌های مختلف قرار گرفتند. ششم مرداد ماه ۱۳۷۱ انصاری طی حکمی از سوی رهبر انقلاب جزو اعضای شورای سیاستگذاری صدا و سیما شد. انصاری سال ۸۰ در دوره سوم مجمع تشخیص مصلحت نیز از سوی رهبر انقلاب به عضویت این نهاد درآمد که تاکنون نیز ادامه دارد.
مجمع روحانیون در انتخابات مجلس پنجم موفقیتی نسبی کسب کرد و توانستند اقلیتی قوی را در این دوره مجلس تشکیل دهند و مجید انصاری نیز در این انتخابات از حوزه تهران وارد مجلس شد و بعد از عبدالله نوری، ریاست فراکسیون خط امام را به عهده گرفت.

با پیروزی سیدمحمد خاتمی و جریان چپ دهه ۶۰ که از آن به بعد به جریان دوم خرداد و جناح اصلاح‌طلب شناخته می‌شدند، توانستند مجلس ششم را به تصرف خود درآورند و مجید انصاری به مجلس ششم راه یافت. تندروی‌های جریان حزب مشارکت در مجلس ششم موجب شد تا برخی چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس هفتم ردصلاحیت شوند و به این بهانه اقدام به تحصن در مجلس و تحریم انتخابات کردند. با چراغ سبز خاتمی، سایر تشکل‌های اصلاح‌طلب از جمله مجمع روحانیون در انتخابات مجلس هفتم لیستی دادند که نفر دوم آن مجید انصاری بود، اما موفقیتی کسب نکردند. با پایان دولت خاتمی، اصلاح‌طلبان برای کسب کرسی‌های مجلس هشتم دورخیز کردند. در این دوره انتخابات، اصلاح‌طلبان با لیست «یاران خاتمی» پا به عرصه گذاشتند و قرار بود محمدرضا عارف کنار نام افرادی همچون اسحاق جهانگیری، مجید انصاری و الیاس حضرتی سرلیست اصلاح‌طلبان باشد، اما عارف قبل از شروع تبلیغات بدون ذکر دلیل استعفا کرد و مجید انصاری جای وی نشست. عارف در زمان انتخابات مجلس هشتم و در حالی که قرار بود سرلیست اصلاح‌طلبان باشد از شرکت در انتخابات انصراف داد.
در غیاب عارف اصلاح‌طلبان انتخابات تهران را ۲۹ به یک باختند و تنها علیرضا محجوب توانست در دور دوم انتخابات وارد مجلس شود.

در انتخابات سال ۸۸ نیز مجید انصاری در ستاد میرحسین موسوی مشغول فعالیت شد و به نفع او سخنرانی‌های زیادی داشت. بعد از انتخابات نیز در تظاهرات ۲۵ خرداد هواداران موسوی حاضر شد و سخنرانی کرد که صحبت‌های وی و تهییج تظاهرات‌کنندگان بازتاب فراوانی داشت.
انصاری جزو هیئت سه‌نفره‌ای بود که ۳۰ بهمن سال ۹۱ همراه دو چهره سرشناس جریان اصلاحات (اسحاق جهانگیری و موسوی‌لاری) با رهبر انقلاب دیدار کردند. جهانگیری در برنامه «شناسنامه» درباره آن دیدار می‌گوید، آیت‌الله خامنه‌ای در ملاقات با او و دو چهره اصلاح‌طلب دیگر (موسوی‌لاری و مجید انصاری) تأکید کردند: «کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند از خودتان دور کنید.» در واقع همان تأکید سال ۷۹ و دغدغه رهبر انقلاب نسبت به اصلاح‌طلبان بار دیگر تکرار می‌شد.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲، انصاری راهی پاستور شد تا مانند مسئولیت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور که یک‌بار در سال آخر دولت خاتمی عهده‌دار شده بود، آن را به عهده بگیرد. وی در انتخابات مجلس دهم که اصلاح‌طلبان در تهران پیروز شدند، کاندیدا نشد و تصمیم گرفت همچنان در دولت بماند، اما با شکل‌گیری مجلس دهم، روحانی حسینعلی امیری را جایگزین انصاری کرد و انصاری هم به جای امین‌زاده به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری رفت.
به‌رغم حمایت اصلاح‌طلبان از دولت دوم روحانی، او در این دولت سهم کمتری را به اصلاح‌طلبان داد و از جمله اصلاح‌طلبان سرشناسی که در این دولت محذوف شدند، انصاری بود.

مجلس یازدهم و تکرار سناریوی قربانی‌شدن
با ثبت‌نام وی در انتخابات مجلس یازدهم، برخی تحلیلگران از احتمال قربانی شدن او به جای عارف سخن می‌گفتند. انصاری در گفتگو با تسنیم درباره اینکه او را «قربانی عارف» می‌دانند، گفت: این حرف نادرست است و نباید این‌گونه القا کرد.
با اعلام نتایج انتخابات، انصاری بین کاندیدا‌های تهران در رتبه ۳۶ قرار گرفت و حتی نتوانست بالای ۱۰۰ هزار رأی کسب کند، با این نتیجه، می‌توان تحلیل کارشناسان را درباره سرنوشت انصاری درست ارزیابی کرد، او مانند مجلس هشتم، در جایگاهی نشست که عارف حاضر به قرار گرفتن در آن کرسی نبود و شاید می‌دانست نتیجه انتخابات مجلس هشتم به نفع اصلاح‌طلبان نخواهد بود و جای خود را به انصاری داد. در انتخابات دوم اسفند نیز انصاری قربانی سیاست خاتمی شد که به او چراغ سبز نشان داد تا در انتخابات ثبت نام کند؛ چراغ سبزی که یک بار در انتخابات مجلس هشتم هم تکرار شد و نتیجه آن شکست انصاری و مصون ماندن شخصیت‌هایی همچون عارف بود.

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار