چرا شهردار تهران مورد غضب روحانی قرار گرفت؟

 این خوی دیکتاتور ماآبانه رئیس‌جمهور احتمالا ریشه در رویکرد مرحوم هاشمی رفسنجانی دارد. رویکردی که بعد فوت وی به شاگردان مکتب او منتقل شده است

به گزارش راه شلمچه، اواخر خرداد ماه بود که اخباری مبنی بر ساخت ‌و‌ ساز غیر مجاز یک ساختمان توسط نهاد ریاست‌جمهوری در محله جماران منتشر شد. پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره ادامه‌ ساخت این ملک به دلیل عدم اخد پروانه ساختمانی و عدم رعایت محدودیت‌های ارتفاعی در ساخت ‌و‌ ساز توسط شهرداری متوقف شد.

 

گویا برخورد قانونی شهرداری و شورای شهر اصلاح‌طلب با اقدام خلاف قانون نهاد ریاست‌جمهوری به کام رئیس‌جمهور خوش نیامد است؛ برخورد گازانبری با حناچی توسط رئیس‎‌جمهور اولین ترکش‌های ایستادگی شهرداری در مقابل اقدامات خلاف قانون دولتی‌ها بود اما ماجرا به همین جا ختم نشد و مسئولان وزارت راه‌‌و‌شهرسازی به دستور شخص رئیس‌جمهور برای قانونی کردن ساخت این نیم‌ طبقه تخریب شده پیگیر لغو طرح تفصیلیِ ویژه محله جماران شدند. در صورتی که طرح تفصیلی ویژه محله جماران لغو شود در مدت زمان کوتاهی باید شاهد نابودی هویت تاریخی-فرهنگی این محله باشیم.

محدودیت ارتفاعی جماران با فشار شخص رییس‌جمهور در آستانه لغو قرار گرفت 

 روز گذشته محمد سالاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام تلاش‌های نهاد ریاست جمهوری برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران بعد از تخریب طبقه خلاف ملک این نهاد در این محله به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: متاسفانه مطلع شدیم علی رغم مخالفت صریح کارشناسان و اعضای کمیته‌های ذیل دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی و  اعضای شورای شهر و کمیسیون های تخصصی،‌ محدودیت ارتفاعی جماران به موجب فشار از سوی نهاد ریاست جمهوری و شخص رییس جمهور در آستانه لغو قرار دارد.

 

او ادامه داد: صورت جلسه‌ای که قرار بود به امضای معاونین وزرا، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای عالی شهرسازی و معماری برسد اما کنشگری جامعه مدنی و مدیریت شهری مانع امضا آن شد و در اصل نظرات فنی و کارشناسی مورد احترام قرار گرفتند اما متاسفانه بعد از فشارهای زیاد به امضای برخی وزرای عضو شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و ظاهرا در تاریخ 31 شهریورماه 99 توسط وزیر راه و شهرسازی به مشاور مربوطه طرح جهت بررسی ابلاغ شده است.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: طی این صورتجلسه، دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی موظف شده است تا مشاوری را برای بررسی طرح لغو محدودیت و ساخت و ساز تا چهار طبقه بالای همکف ( یعنی 5 طبقه) با سطح اشغال 60 درصد به کار گیرد و طرح تفصیلی محله جماران که از سال 80 به تصویب رسیده را لغو کند.

 

سالاری گفت: این دولت با داعیه و شعار التزام به حقوق شهروندی و دخالت صد در صدی نظرات کارشناسی در اقدامات و تصمیم گیری‌ها، روی کار آمده و رییس جمهور به طور مکرر این ادعاها را در صحبت‌هایش مطرح کرده است اما در ارتباط با محله جماران تمام رویکردهای کارشناسی را کنار گذاشت و با رویکردی آمرانه، تحکمی و نگاه از بالا به پایین و در شرایطی که کنشگران مدیریت شهری و رسانه‌ها با رویکرد حفاظت و صیانت از محله جماران با هویت تاریخی، فرهنگی و انقلابی، مخالف این اقدام بودند، به شورای عالی معماری و شهرسازی دستور داد تا با ساخت چهارطبقه بالای همکف موافقت کند و عملا مشاور بررسی کننده این طرح را مجاز دانسته تا نسبت به افزایش ارتفاع تا 5 طبقه اقدام کند.

 

ماجرای اختلاف شهرداری با نهاد ریاست بر سر ملک جماران چیست؟

براساس ضوابط طرح تفصیلیِ ویژهِ محله جماران که به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است، در مجاورت حسینیه جماران و محله جماران تعداد طبقات مجاز برای ساخت‌وساز دو طبقه روی زمین می‌باشد اما نهاد ریاست‎‌جمهوری بر خلاف قانون یک نیم‌طبقه اضافی ساخته بود.

 

یک تیرماه محمد سالاری،  رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر، درباره برخی ابعاد ملک جماران گفت: مساحت این ملک مطابق اسناد معادل 1056 متر مربع واقع در پهنه آر 122 مسکونی است. این ملک به دلیل قرارگیری در محدوده طرح تفضیلی ویژه بافت پیرامونی حسینیه و بیت حضرت امام خمینی و نیز با هدف حفظ هویت تاریخی-‌فرهنگی و معنوی محله جماران و همچنین به موجب مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری صرفا مجاز به ساخت دو طبقه از گذر فوقانی بوده که به دلیل شیب‌دار بودن زمین و اختلاف ارتفاع گذر بالا و پایین، دوطبقه تحت عنوان زیر زمین نیز در آن ایجاد شده است که با یک طبقه زیرزمین دفنی زیر گذر پایین مجموعا 5 طبقه می‌شود.

 

نامه اعتراضی 16 عضو شورای شهر تهران به وزیر راه ‌و ‌شهرسازی درباره ملک جماران

بعد از وقوع این اتفاقات ارائه گزارش پیرامون طرح تفصیلی محله جماران به دستور رئیس جمهور، در دستور کار جلسه بعدی شورای شهرسازی و معماری کشور قرار گرفته است. به همین خاطر 13 مرداد ماه سال جاری 16 عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی نسبت به لغو طرح تفصیلی ویژه محله جماران یا هر گونه رفع محدودیت ارتفاعی در ساخت و سازهای این محله ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

 

 

 


 

نامه اعضای شورای شهر به وزیر راه و شهرسازی

 

تنبیه حناچی توسط روحانی؛ اخراج شهردار از جلسات هیئات دولت

شش مرداد ماه خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، درباره‌ شایعات عدم دعوت شهردار تهران به جلسات هیأت دولت اظهار داشت: شهردار با دعوت دولت در جلسات شرکت می کند. از زمانی که آقای حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند در جلسات دولت شرکت می‌کردند اما در چند جلسه اخیر، درست بعد از ماجرای ساختمان جماران دعوت نشده‌اند.

در واقع اقدام قانونی و تحسین‌برانگیز شهرداری منطقه یک در تخریب نیم طبقه غیر قانونی ساختمان ریاست‌جمهوری، که با توجه به همسو بودن دولت و شورای شهر دور انتظار بود، برای آقای روحانی تبدیل به یک مسئله شخصی شده است.

البته این اولین باری نیست که آقای روحانی مسائل و چالش‌های قانونی را به مسائل شخصی تقلیل می‌دهند. درگیری لفظی او با رحیم‌پور ازغدی و ضرغامی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی که منجر به عدم دعوت‌شان به این شوراها شد نیز تجربه‌هایی دیگر از نگاه شخصی رئیس‌جمهور به مسائل غیر شخصی است. گویی حسن روحانی خوش ندارد هیچ نهاد، ارگان و سازمانی در مقابل اقدامات دولت او حتی اگر اقدامی خلاف قانون باشد، بایستد. این خوی دیکتاتور ماآبانه رئیس‌جمهور احتمالا ریشه در رویکرد مرحوم هاشمی رفسنجانی دارد. رویکردی که بعد فوت وی به شاگردان مکتب او منتقل شده است


منبع؛ رجانیوز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار