کتاب «محقّق ولائی» منتشر شد

 کتاب محقق ولایی، شرح حال و شخصیت علمی و معنوی، آیت الله آقای حاج سید علی موحد ابطحی اصفهانی قدس سره به قلم حجت الاسلام والمسلمین امیری سوادکوهی از محققان و نویسندگان شیعه به زیور طبع آراسته و رونمایی شد.

به گزارش راه شلمچه از شهر مقدس قم، این کتاب که یک اثر از ده ها جلد مجموعه آثار این نویسنده شهیر بشمار می رود ، در تشریح شخصیت خدوم و ارزشمند محقق ولایی، محدث جلیل القدر شیعه، آیت الله علامه حاج سید علی موحد ابطحی قدس سره می باشد که آثار نفیسی از وی به یادگار مانده که برخی از آن منتشر و مجموعه ی گسترده ای از آن در حال تنظیم جهت انتشار است.


امیری سوادکوهی در بخشی از این کتاب در تببین شخصیت والای وی می نویسد: محقق ولایی و محدث عالیقدر شیعه، آیت الله حاج سید علی موحد ابطحی قدس سره براى تعالى جامعه شیعی و معرفی حقیقت مذهب و رفع شبهات، از همان دوران تحصیل با سلاح قلم به دفاع از حریم ثقلین روی آورد و در این راه مقدس آثار علمى متعددی را عرضه نمود.


وی از جمله محققان و متفکران اسلامی است که با تمام توان و با جدیت و پشتکار فراوان به دفاع از مبانی مذهب حقه ی تشیع پرداخته و با درک دقیق از شرایط و شناخت نیازهای زمان و آگاهی از شبهات، ابهامات و سؤالات نسل جوان، اقدام به پاسخگویی جامع و کامل آن نموده است.


حیات طیبه ی آن نادرة دوران، با قرآن و عترت عجین بوده و زندگی ایشان به تبیین و تفسیر مباحث مربوط به ثقلین می گذشت. ایشان به صورت فردی به تألیف و تدوین کتاب های حدیثی، اعتقادی؛ تاریخی پرداخته و غیر از تألیفات روزمره و شخصی به پاسخ گویی محکم در مقابل شبهات وارده توسط معاندین مذهب می پرداخت.


او عالم مجاهدی بود که بیش از نیم قرن معتکف کوی حضرت بقیت الله العظم ارواحنافداه و ریزه خوار سفره ی علم و فقاهت رئیس مذهب حقه ی جعفری، حضرت امام صادق علیه السلام بود و از محققان عظیم الشأن شیعه بشمار می رفت.


 ابر مردی که با چراغ علم و  بصیرت راه را می پیمود و در طول تاریخ زندگی پر فراز و نشیبشان، لحظه ای از مسیر سعادت غافل نشد و همواره خود را عبد کوی هل اتی می پنداشت و در پیمان این منش تا آخر عمر گرانبهایش پایبند بود.


شاخصه ی دیگر شخصیت والای این فقیه ولاییِ روشن ضمیر سخت کوشی و خستگی ناپذیری اش بود که هیچگاه و در هیچ یک از دوره از حیات طیبه اش دست از اهداف والایش بر نداشت و همواره با عزم پولادین خود در مقابل طاغوت و فرقه های انحرافی می ایستاد و  بر اهداف و آرمان های الهی اش ثابت قدم بود.


برخی از آثار و تالیفات آیت الله حاج سید علی موحد ابطحی قدس سره بدین شرح می باشد:
۱. «آیة التطهیر فی احادیث الفریقین» ۵ جلد؛
۲. «الامام الحسین (علیه‌السّلام) فی احادیث الفریقین» در ۶ جلد که ۴ جلد آن به طبع رسیده است؛
۳. «حضرت اباالفضل مظهر کمالات و کرامات» در ۴ جلد؛
۴. «الشیعه فی احادیث الفریقین» ۲ جلد؛
۵. «غدیر و چشمه‌های جوشان ولایت»؛
۶. «از زلال زمزم غدیر»؛
۷. «جلوه‌های تشیع در مازندران»؛
۸. «حدیث کساء و آثار شگفت»؛
۹. «زیارت عاشورا و آثار شگفت»؛
۱۰. «خورشید خرابه شام حضرت رقیه»؛
۱۱. «حدیث کساء گوهر پنهان».
۱۲.«دو راه پرواز و سقوط»
۱۳.«عباس کاشف الکرب»
۱۴.تحقیق، تصحیح و باز نشر آثاری همچون:
شفاءالصدور في شرح زیارت العاشورا؛ تألیف میرزا ابوالفضل ثقفی طهرانی در۲ جلد
۱۵.مفردات مخزن الادویه، تألیف میرزا محمد حسین خان عقلی علوی»، در ۴ جلد
۱۶.قانونچه (القانون الصغیر فی کلیات الطب)، اثر محمد بن محمد جغمینی و بسیاری از آثار و نوشتارهای منتشر نشده که از ایشان به یادگار مانده به در آینده ای نزدیک به زیور طبع آراسته خواهد شد.
این اثر فاخر در چهلمین روز ارتحال آن عالم مجاهد در محضر مرجعیت جلیل القدر شیعه ، علمای برجسته ی حوزه علمیه قم و اصفهان و جمعی از ارادتمندان به علم و فقاهت در شهر مقدس قم رونمایی شد.
آیت الله سید علی موحد ابطحی قدس سره فرزند حکیم شهیر، آیت الله حاج سید مرتضی موحد ابطحی قدس سره  و برادر مرحوم آیت الله العظمی علامه حاج سید محمد باقر موحد ابطحی قدس سره و از نوادگان مرحوم صاحب مکیال المکرم قدس سره می باشد که در روز یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ شمسی مطابق با ۲۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵هجری قمری به دیار باقی شتافت.
پیکر پاک آن مجاهد نستوه و فدایی ثقلین، آیت الله آقای حاج سید علی موحد ابطحی اعلی الله مقامه الشریف را از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تشییع کردند و پس از اقامه ی نماز توسط مرجع عالیقدر آیت الله العظمی کریمی جهرمی مدظله العالی، در آستانه ی مبارکه حضرت امامزاده شاه حمزه علیه السلام آرام گرفت .
مقام معظم رهبری مدظله العالی در پیامی ارتحال ایشان را به بازماندگان محترم و به خاندان علمی موحّد ابطحی و به علاقمندان ایشان تسلیت گفتند.

اگر خوشت اومد لایک کن
4