یادداشت مهم نماینده سیرجان خطاب به رئیسی در سفر استانی به کرمان

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی در آستانه سفر آیت‌الله رئیسی به استان کرمان مطالب بسیار مهمی را در راستای اولین سفر رسمی ریاست جمهوری همراه با ظرفیت‌ها و نیازهای این استان بیان کرد.

به گزارش راه شلمچه، شهباز حسن‌پور نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سیرجان و بردسیر در یادداشتی نوشت:

اینکه در آستانه سفر ریاست محترم جمهوري اسلامی ایران به استان پهناور کرمان هستیم نه به لحاظ معمول بلکه به رسم ادب میزبانی از صمیم قلب این حضور انشاﷲ پر خیر و برکت را گرامی‌داشته و از این اهتمام ویژه شخص ریاست محترم جمهور و اعضاي دولت به استان کرمان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

به مصداق آیه شریفه 55 سوره ذاریات وذکر ان الذکري تنفع المومنین مطالبی را به استحضار می رسانم:

پرواضح است و اطمینان دارم حضرتعالی اشراف کامل به وضعیت اقتصادي استان دارید. استانی برخوردار از همه مواهب طبیعی، نیروي انسانی توانمند تحصیلکرده و تاثیرگذار، تنوع اقلیم وموقعیت بسیارخاص جغرافیایی چنانچه با اصلاح حکمرانی اقتصادي کارهاي بزرگ گذشته البته با رویکرد جدی و جهادی مبنی بر دانش ادامه یابد. می توان انتظار داشته استان و درحقیقت11درصد ازسرزمین کشور الگوی توسعه یافته پایداري را تجربه نماید. در این راستا ذکر چند نکته را ضروريمیدانم.

۱- ارزیابی دقیقی از شاخص هاي توسعه پایدار به عمل آمده و علت عدم قرارگیري در جایگاه مناسب رتبه بندي استان ها با وضعیت پتانسیل‌هاي اقتصادي استان بررسی و راهکار عملی مبتنی بر برنامه ریزي براي بهبود این شاخص ها ارائه و اجرا گردد، به عنوان مثال کرمان در زمینه فقرآموزش در جایگاه مناسب قرار دارند.

۲-از موضع گیريها، بیانات و اقدامات حضرتعالی می شود چنین استنباط نمود که ازنقش اساسی بخش خصوصی در توسعه اقتصادي متوازن و پایدار در کشور حمایت می نمائید.داشتن اقتصادي بهره ور، به روز و رقابت پذیر در گرو ورود جدي بخش خصوصی می باشد آن هم مستلزم رفع موانع ، بهبود فضاي کسب و کار رفع انحصار و رقابت نابرابر دولت، تسهیل امور سرمایه گذاري،اصلاح قوانین و مقررات مزاحم، راه اندازي پنجره واحد الکترونیکی، پاسخگو کردن سیستم اجرایی کشور اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر بانکی می باشد.

۳-در حال حاضر اقتصاد استان مبنی بر منابع است و همه میدانیم این منابع عمرمحدودي دارند.این سوال به طور جدي مطرح است که با پایان یافتن منابع عظیم معدنی و عدم تکمیل زنجیره هاي ارزش صنایع معدنی در کرمان سرنوشت کارخانجات فعلی و به تبع آن اقتصادمبتنی شده بر آنچه خواهد بود و نسل هاي آینده کرمان با چه ساز و کاري ادامه حیات خواهند داد. توجه جدي به این موضوع بسیار
ضروري و حیاتی است.


٤- منابع مالی حاصل از استخراج و فرآوري مواد معدنی مس، سنگ آهن، زغال، کروم به صورت سود خالص قابل تقسیم بین سهامداران و عناوینی مانند حقوق دولتی بهره مالکانه و ...از دسترس توسعه استان و تکمیل زنجیره هاي ارزش خارج ونگرانی در بند3را تشدیدمی نماید.

٥-انتظار فعالیت وسیع، عمیق و جامع اکتشافات معدنی در تمامی پهنه های استان کرمان و خصوصا شهرستان هاي جنوب که برخوردار ازپتانسیل هاي مدنی و نقاط امید بخش هستند.براي تداوم تامین مواد اولیه کارخانجات فراوری و افزایش بهره برداري از معادن انتظار دیگري است که فعالین حوزه معدن استاندارند این امر کمک شایانی به توسعه و تجهیز امکانات اکتشافی، انتقال تکنولوژي هاي جدید و
تامین فعالیت هاي اکتشافی کشور خواهد نمود.

٦- تکمیل نمودن حلقه هاي تامین زیر ساخت ها از جمله گاز خط11سراسري کشور علیرغم تصویب در برنامه هاي وزارت نفت از سال 95 تا کنون بودن اقدام مانده(انرژي برق)به دلیل طرح هاي توسعه واحدهاي تولیدي در آینده نزدیک کمتر(در تراز منفی قرار خواهد گرفت و نیاز استان، حداقل3000 مگاوات اضافه خواهد بود.

۷- سرمازدگی شدید در آغاز سال جاري موجبات خسارات فراوان به کشاورزان خصوصا محصول مهم پسته شده است که این شرایط نابود کننده و تداوم آن در سال آینده و عدم حمایت جدي در جبران این خسارت ها از سوي نهادهاي مسئول آشفتگی بازار و تولیداین محصول استراتژیک و بیکاري خیل عظیم شاغل در این بخش، توقف فعالیتهاي صنعتی مرتبط و کلیه فعالیت هاي وسیع  وابسته را ایجاد کرده و بیم هاي امنیتی ناشی از بیکاري شاغلان را فراهم نموده است. کشاورزان فعال در این زمینه تحقق جدي و فوري برآورد دقیق خسارات، پرداخت بیمه، تامین سرمایه در گردش سال جاري و سال آینده براي اداره ي مزرعه و صنعت خود، تعویق پرداخت وام هاي سررسید شده را دارند.

۸- استان کرمان با توجه به تولیدات خود از جمله استان هاي صادراتی کشور به شمار می رود در کنار صنایع بزرگ استان در4سال گذشته بسیاري از فعالین کوچک و متوسط بخش خصوصی استان به علت موضوع تعهدات ارزي دچار مشکلات متعدد شده و شخصا فعالیت خود را متوفق کرده اند. خواهشمند است ضمن کمک به حل مشکلات تعهدات ارزي کلیه فعالیتبخش خصوصی نسبت به حذف تفاوت قیمت مصنوعی ارز بازار نیما و بازار آزاد اقدام شود.

۹-- می توانیم اذعان نماییم که استان کرمان به لحاظ برخورداري از پتانسیل هاي لازم می تواند پشتوانه جدي در توسعه سواحل مکران باشد و موجبات تسریع در اجراي منویات مقام معظم رهبري و برنامه هاي دولت سیزدهم را فراهم نماید. در اولویت قرار گرفتن مطالعه این اولویت و توسعه توامان منطقه سواحل مکران و پیوندآن با استان کرمان ضرورتی بسیار فوري و جدي است.

خواسته هاي فوق که فقط بخشی از نیازمندي هاي توسعه اي استان کرمان می باشد مطرح گردید شرح مفصل آنچه نیاز است در این مجال نمی گنجد اما اجراي همین موارد این اطمینان را ایجاد خواهد نمودکه سفر ریاست محترم جمهور و دستور قاطع تحقق این موارد وطرح آن در دولت به عنوان برنامه جامع توسعه استان در کرمان موجبات جهش بزرگ اقتصاد استان را فراهم خواهد نمود و دستاوردي عظیم در تاریخ استان کرمان به یمن اولین سفر رسمی ریاست محترم جمهور دولت سیزدهم به یادگار خواهدگذاشت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار