کرونا در کمین هم‌وطنان بی‌توجه!

آمار مبتلایان به کرونا که روز گذشته از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان به روال هر روز اعلام شد مشخص کرد که بی‌توجهی برخی هموطنان و نیز مسوولان نسبت به اعمال قوانین سختگیرانه دربرابر کرونا موجب شده تا تعداد مبتلایان و آمار فوتی‌ها متاسفانه دوباره افزایش یابد. این در حالی است که نزدیک ‌شدن به آخر هفته که به نوعی فرصتی برای سفر در روزهای قبل از ماه مبارک رمضان به حساب می‌آید، موجب نگرانی از بابت افزایش سفر و نیز جابه‌جایی ناقلان بیماری و تشدید شیوع ویروس منحوس شده است.

به گزارش راه شلمچه، ظهر روز گذشته که تصویر آقای کیانوش جهانپور در صفحه تلویزیون ظاهر شد، می‌شد حدس زد که با توجه به ترافیک روزهای قبل و حضور بیشتر مردم در اماکن عمومی احتمالا آمار هم افزایش یافته است. این حدس درست هم از آب درآمد چراکه بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از ظهر روز 31 فروردین تا ظهر روز اول اردیبهشت 99 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، 1294 بیمار جدید مبتلا به کرونا در سراسر کشور شناسایی ‌شدند. این در حالی است که آمار روز قبل از آن نشان می‌داد تعداد مبتلایان 1036 نفر بوده است. به عبارت دیگر در یک روز 258 نفر به تعداد مبتلایان جدید اضافه شد. همچنین آمار جان‌باختگان بیماران کرونایی نیز افزایش یافت و از تعداد 87 نفر به 91 بیمار در فاصله ظهر روز یکشنبه تا دوشنبه رسید. با توجه به آمار اعلام‌شده، تعداد کل مبتلایان به کرونا در کشور تا ظهر روز دوشنبه به 83 هزار و 505 نفر رسیده است که از این تعداد متاسفانه 5209 نفر جان خود را از دست داده و خوشبختانه ۵۹ هزار و ۲۷۳ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.
اما توجه به آمار ارائه‌شده در روزهای گذشته نشان می‌دهد که بی‌توجهی مردم به هشدارها همچنان می‌تواند موج جدید شیوع را به راه اندازد. این مساله به خصوص در استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان به نظر حادتر است.
 
همچنان سفر نرویم
تعطیلات نوروز برای ایرانیان همیشه بهترین فرصت برای سفر بوده است چراکه هم دانش‌آموزان و دانشجویان تعطیل هستند و هم کارمندان و کسبه دست از کار کشیده‌اند؛ اما نوروز امسال به دلیل کرونا تمام برنامه‌های سفر و تورهای گردشگری لغو شد. حالا در روزهای پیش‌رو که سه روز بیشتر تا شروع ماه مبارک رمضان باقی نمانده است، برخی عزم خود را جزم کرده‌اند تا برای سفری دو، سه‌ روزه راهی استان‌های شمالی کشور شوند. نکته مهم دیگری که مساله افزایش سفر را می‌تواند تشدید کند، برداشته ‌شدن محدودیت تردد بین‌استانی است که از صبح دیروز اجرایی شد. دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان درباره مساله افزایش سفر و نگرانی ناشی از آن به رسانه‌ها گفت: صبح روز دوشنبه که از مسیر جاده هراز برای بازدید به استان مازندران سفر داشتیم، در ساعت پنج صبح ترافیک قابل توجهی در این جاده مشاهده کردیم. او در ادامه تاکید کرد: با توجه به این مساله می‌خواهم به صورت شفاف در این زمینه هشدار دهم. درست است که در استان مازندران میزان شیوع بیماری کرونا نسبت به اسفند گذشته کاهش یافته است اما افزایش جزئی نسبت به هفته گذشته را شاهد هستیم که این ما را نگران کرده است. وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: برخی از سفرها قبل از شروع ماه مبارک رمضان یا حتی برخی سفرها در این ماه انجام می‌شود که از نظر ما همچنان باید حداقلی باشد. بازگشایی‌های هوشمندانه همراه با فاصله اجتماعی بیشتر متوجه کسب‌وکار بوده و جنبه اقتصادی دارد اما همانطور که مسوولان گفته‌اند باید همچنان به شعار در خانه بمانیم وفادار باشیم.
 
چه خبر از آمارها؟
اگرچه مقایسه آمار دو روز اخیر و نیز اظهارات مسوولان بهداشت و درمان کشور نشان می‌دهد که همچنان باید نسبت به اجرای اصولی بهداشتی پایبند بود اما از سوی دیگر برخی افراد و رسانه‌های معاند تلاش می‌کنند مدام آمار ارائه‌شده از سوی مسوولان را اشتباه و غلط اعلام کنند. این اقدام اگرچه با رویکردهای سیاسی صورت می‌گیرد اما در حقیقت تلاش‌های دوماهه کادر درمانی و هزاران پزشک و پرستاری را هدف گرفته است که بی‌تفاوت به خط و ربط‌های سیاسی و نگاه‌های غیرکارشناسی هدف خود را نجات جان انسان‌ها و سلامت مردم می‌دانند. آقای کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان دیروز درباره آمار اعلام‌شده و نیز تلاش برخی برای زیرسوال بردن صحت این آمار اظهار كرد: موارد منفی کاذب و شناسایی‌نشده وجود دارد، اما در آمارهای وزارت بهداشت چنین آماری نداریم. برخی فکر می‌کنند چیز جدیدی کشف کرده‌اند و می‌گویند آمارهای واقعی از آمار وزارت بهداشت بالاتر است. آماری که ما اعلام می‌کنیم موارد شناسایی‌شده است، اما مواردی که شناسایی نکردیم، قابل اعلام نیست. فقط چیزی که مستند داریم و قطعی است را اعلام می‌کنیم و جز این هم اعداد دیگری را با فشار هیچ شخصی اعلام نخواهیم کرد و دوستان هم بیش از حد اصرار نکنند.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: ما مسوولیتی در این زمینه نداریم که اگر کسی گفته آمار را قبول ندارد، در زمینه آن صحبت کنیم. برخی افراد کارشناس شمارش رای هستند تا شمارش علت مرگ‌ومیر. ما در مورد یکی از دوستان گفتیم که کارشناس تولد است؛ وی بیان کرد که آمار پاس کرده است. دوستان باید در حوزه‌ای اظهار نظر کنند که تخصص دارند. هیچ‌کدام از این افراد در زمینه علت فوت تخصص ندارند. این افراد در زمینه سابقه شمارش رای تخصص دارند، اما علت فوت خیر. با این حال هیچ‌کس درباره علت فوت تخصص ندارد و بنابراین پاسخی در مورد این اظهار نظرها ندارم. اگر کسی کارشناس پزشکی قانونی است و می‌تواند تفکیک کند که مرگ‌ومیرها به چه علت است، ما هم در کلاس درس آنها شرکت می‌کنیم. وی بیان کرد: در خارج از کشور هم برخی افراد در کشورهایی هستند که ۹ تا ۱۰ درصد موارد شناسایی‌شده فوت کرده‌اند و بعد می‌گویند در ایران آمار مرگ‌ومیر مشکوک است. در حالی‌که اول باید از دولت همان کشور سوال کنند که چطور ممکن است ۹ تا ۱۰ درصد شناسایی‌شده‌ها در آن کشورها فوت کنند؟ در آلمان بیش از ایران تعداد شناسایی‌نشده وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز به نامه اخیر وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر تکمیل پرونده مبتلایان به کرونا پرداخت و گفت: قبل از اینکه وزیر بهداشت این ابلاغیه را داشته باشد، معاون درمان وزارت بهداشت هم این موضوع را برای رفع مشکل ترخیص جسدهای متوفیان صادر کرده بود. اعلام شده بود که شرح حال، علامت و سی‌تی اسکن می‌تواند برای پزشک موضوع را مشخص کند و از درج کلمه مشکوک برای متوفیان خودداری شود. بخشی از آمار متوفیان این است که تست مثبت ندارند، اما در آمار ما به عنوان مبتلا به کووید ۱۹ درج شده است زیرا بر اساس شرح حال و علائم و سی‌تی اسکن، این تشخیص توسط پزشک گذاشته شده است. این موضوع باعث شد که اجساد تعیین تکلیف شوند و گفته شود تعداد آمار مبتلایان فوت‌‌شده که در گواهی فوت کلمه کرونا درج شده، بیش از آمار تست قطعی متوفیان است.


منبع؛ صبح نو

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار