نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس:

کشاورزان با ضریب ریسک بالای اقتصادی فعالیت می‌کنند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان با ضریب ریسک بالای اقتصادی فعالیت می‌کنند و کشاورزی قراردادی در حال حاضر نقش پررنگی ندارد.


به گزارش راه شلمچه، ذبیح‌الله اعظمی در تشریح نشست روز یکشنبه(23 مردادماه) کمیسیون کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: بر اساس دستور کار اول این نشست اعضای هیات رئیسه تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب بین حوزه‌ای برگزار شد که بر اساس رای اعضای کمیسیون امیرقلی جعفری بروجنی به عنوان رئیس، منصورعلی زارعی کیاپی و جلیل مختار به عنوان نواب رئیس و همچنین سمیه رفیعی به عنوان دبیر انتخاب شدند.

 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستور کار بعدی نشست کمیسیون کشاورزی با حضور رئیس مرکز پژوهش‌ها در خصوص ارائه گزارش این مرکز در زمینه چالش‌های بخش کشاورزی بود، ادامه داد: از جمله موارد مطرح شده در نشست با رئیس و معاونین مرکز پژوهش‌ها حضور کمرنگ و غیرقابل قبول شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی، اثرات نظام آموزش عالی در بخش کشاورزی، تربیت کشاورزان آینده در مقاطع تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم و کوچ روستائیان مباحثی مطرح شد.

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توجه به حوزه بومگردی در روستاها، افزایش یارانه بلاعوض به روستائیان توسط بنیاد مسکن و بهبود عملکرد در واحد سطح از جمله موارد مطرح شده در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بود، عنوان کرد: در صورتی که یک گام روبه جلو در زمینه بهبود عملکرد در واحد سطح داشته باشیم می‌توانیم در زمینه تولید برنج به عنوان یک محصول استراتژیک به خودکفایی دست پیدا کنیم.

 

 با بیان اینکه اعطای حق بهره برداری از منابع طبیعی به کارشناسان کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، تصریح کرد: اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام و 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان اگر وارد چرخه تولید شوند می‌توانند بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کنند. باید تلاش شود تا شعار مقام معظم رهبری در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینی اجرایی شود.

 

اعظمی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این نتیجه دست‌ یافته است که دولت‌ها بیشترین توجه را به بخش صنعت داشته و حوزه کشاورزی مورد توجه قرار نگرفته است، عنوان کرد: تحریم‌های صورت گرفته باعث شد تا دولت‌ نقش پر اهمیت حوزه کشاورزی در زمینه تامین امنیت غذایی را درک کند.

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها متاسفانه در بخش کشاورزی جذابیت اقتصادی به میزان کافی ایجاد نشده است، گفت: اگر مجلس و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بهبود عملکرد ورود نکنند بخشی از کشاورزان برای جبران هزینه‌های خود سم و کود بیشتری استفاده می‌کنند که در مقابل مسمومیت‌های غذایی و افزایش هزینه‌های درمان را به همراه دارد.

 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه در زمینه نفوذ دانش در بخش کشاورزی و توانمند سازی کشاورزی مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر سهم کشاورزان از درآمدها 27درصد است و 73 درصد از آن به جیب واسطه‌ها می‌رود و تاکنون برای افزایش سهم تولیدکنندگان فکری نشده است. در اقتصاد کشاورزی نیز شاهد توسعه متوازن نیستیم.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر ضریب نفوذ دانش و مکانیزاسیون در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند سختی کارها کاهش پیدا می‌کند، گفت: مجلس و کمیسیون کشاورزی باید به موضوع خرد شدن اراضی کشاورزی و خلاء‍‌های قانونی آن ورود کند زیرا با این اقدام به نوعی کاربری اراضی تغییر و به امنیت غذایی کشور آسیب وارد می‌شود.

 

کشاورزان با ضریب ریسک بالای اقتصادی فعالیت می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان با ضریب ریسک بالای اقتصادی فعالیت می‌کنند و کشاورزی قراردادی در حال حاضر نقش پررنگی ندارد، عنوان کرد: مقرر شد کمیسیون کشاورزی، مرکز پژوهش‌ها و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متصدی حوزه راه‌کارهای رفع چالش‌های موجود را در دستورکار قرار دهند و نتیجه آن را در سفره مردم شاهد باشیم.

 

اعظمی با بیان اینکه دستور کار دیگر نشست امروز کمیسیون کشاورزی ارائه گزارش عملکرد معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست بود که برای اولین بار این اتفاق رخ داد، گفت: مقرر شد مسئولین سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص ذخیره گاه‌های گیاهی و جانوری گزارش‌های خود را ارائه کنند.

 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد با اشاره به اینکه در نشست دیروز پس از ارائه گزارش توسط معاونت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست خلاء‌های قانونی احصاء شد و مقرر گردید در موارد مورد نیاز بودجه کافی اختصاص پیدا کند، ادامه داد: در زمینه تالاب‌ها وضعیت خوبی نداریم و در حال حاضر 226 تالاب در کشور وجود دارد که 26 مورد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

25 درصد از ریزگردهای کشور مربوط به تالاب جازموریان است

به گزارش خانه ملت، با تاکید بر اینکه تالاب‌ها نقش بسیار زیادی در زمینه وضعیت ریزگردها دارند و بر اساس گزارش ارائه شده وزارت نیرو کمتر از یک سوم از سهم حقآبه تالاب‌ها را اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: متاسفانه 25 درصد از ریزگردهای کشور مربوط به تالاب جازموریان است که خشکسالی‌ها و سدهای بالادست آن را تشدید کرده است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار