کلکسیون کرونا در ایران!

با ورود ویروس کرونای آفریقای جنوبی به کشور،  ایران  هم اکنون درگیر 3 نوع ویروس چینی، انگلیسی و آفریقایی است.

به گزارش راه شلمچه، این روزها که کل کشور در پی شیوع گسترده کرونا از انواع ووهان چین و جهش‌یافته انگلیسی در وضعیت قرمز قرار دارد، سر و کله ویروس خطرناک دیگری به نام کرونای آفریقای جنوبی در ایران پیدا شده است؛ ویروس خطرناکی که سر‌سخت‌تر از ویروس‌های جهش‌یافته دیگر است چرا که تاکنون واکسن‌های تولید‌شده روی آن جواب نداده است. به گفته کارشناسان بهداشت، چنانچه این ویروس در کشور شیوع پیدا کند جامعه با کلکسیونی از ویروس‌های مرگبار مواجه خواهد شد. پر بودن ظرفیت تمام بیمارستان‌ها و سرریز بیماران به مدارس و مراکز درمانی صحرایی از یک طرف و کمبود نیروی پرستاری و خستگی مفرط کادر درمان از طرف دیگر، نگرانی مردم، جامعه پزشکی و مسؤولان را دوچندان کرده است. سوال اینجاست که چرا با وجود بررسی و غربالگری مسافران وارد شده به کشور، این ویروس باید وارد ایران شود؟ کارشناسان تاکید می‌کنند تنها راه مقابله با ویروس «کووید-19» رعایت اصول بهداشتی، خودمراقبتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی است، چرا که اکنون صدای پای ویروس کرونای هندی هم از چند قدمی به گوش می‌رسد. 

 

* شناسایی ۳ بیمار مبتلا به کرونای آفریقایی در ایران

وزیر بهداشت دیروز از شناسایی ۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونای آفریقای جنوبی در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد. سعید نمکی گفت: با شیوع فراگیر ویروس موتاسیون‌یافته انگلیسی به عنوان موج چهارم در سراسر کشور همکاران ما با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه شدند. وی افزود: متاسفانه مرگ‌ومیر ناشی از بستری‌های زیادی که در این روزها داشتیم، رو به افزایش خواهد بود و چند روز آینده روزهای سخت‌تری را از این نظر خواهیم داشت. نمکی ادامه داد: کاری که همکاران ما با تدبیر در مدیریت این موج انجام دادند، این بود که اولا مراکز ۱۶ ساعته سرپایی را افزایش دادیم، درمان سرپایی با داروهای ضدویروس و بستری موقت را گسترش دادیم و توانستیم بار انبوهی را که سرریزش به بیمارستان‌ها می‌رفت، کم کنیم. کاهش بار بیمارستان‌ها باعث شد مراقبت بیمارستانی ما افزایش یابد. با ورودی کمتر بیمارستان‌ها و گذشت از این موج سهمگین و سنگین در روزهای آینده، امیدواریم از میزان مرگ‌و‌میر که معمولا با تأخیر نسبت به میزان بستری و سرپایی کاهش می‌یابد، کاسته شود. نمکی اظهار کرد: خبر ناخوشی که باید به مردم بگویم این است که 3 بیمار مبتلا به ویروس کرونای آفریقای جنوبی در یکی از استان‌های جنوبی کشور شناسایی شدند. ما لحظه به لحظه ورود ویروس‌های موتاسیون‌‌یافته دیگر را به کشور رصد می‌کردیم. قبلا اعلام کرده بودم که ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند، همان‌طور که ویروس ووهان توانست خودش را به قطب برساند. صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را در مرزهای‌مان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما را تهدید می‌کند. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه از حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه اطلاع داشتم، مکاتباتی را با برخی کشورهای همسایه برای منع ورود و خروج کرده بودم که به هر دلیل، مسائل دنبال نشد و متاسفانه دیشب (دوشنبه‌شب) گزارشی مبنی بر شناسایی 3 مورد مبتلا به ویروس کرونای آفریقای جنوبی در یکی از استان‌های جنوبی دریافت کردیم. نمکی گفت: در حال کار روی شیوه‌های مجدد آزمایش هستیم تا با چک مجدد و قطعی شدن موضوع، به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. 

 

* صدای پای کرونای هندی نزدیک است

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک‌تر کنار خودمان می‌شنویم. تمام اتباع هندی و پاکستانی‌ای را که وارد کشور شدند، بررسی می‌کنیم. در یکی از شهرستان‌ها مواردی از اتباع هندی‌ مبتلا به کرونا را داریم که در حال ارزیابی وضعیت آنها هستیم و امیدواریم از نوع موتاسیون‌یافته هندی نباشند. وی گفت: این زنگ خطر به ما می‌گوید که باز هم باید فاصله‌‌گذاری و پروتکل‌ها را بیشتر مراعات کنیم و نگذاریم همکاران‌مان در مجموعه‌های درمانی در دام موجی جدید با ویروس‌های جهش‌یافته گرفتار شوند. واقعا نظام سلامت در اوج گرفتاری است و همکاران من در سخت‌ترین شرایط کار را پیش می‌برند. 

 

* تأثیر ناچیز واکسن‌ها بر ویروس آفریقایی

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم بتوانیم در این مرحله بار سنگینی بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌ها اضافه نکنیم تا خدایی نکرده بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم؛ ویروسی که از همه انواع قبلی سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن‌ها رویش جواب نداده یا تاثیر مختصری داشته است. نمکی همچنین گفت: باید نگذاریم جمعیت بیشتری مبتلا شوند، آن هم با ویروسی که واکسن‌ها روی آن اثر قابل توجهی ندارد. از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم و می‌خواهم در کنار ما این اطلاع‌رسانی گسترده را در کشور انجام دهند و کمک کنند تا بتوانیم این موج‌ها را پشت سر بگذاریم. 

 

* آغاز واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: خبری خوش از واکسیناسیون گروه ۸۰ سال به بالا در کشور داریم که امروز (دیروز سه‌شنبه) آغاز شد و امیدواریم بعد از آن بتوانیم واکسیناسیون گروه‌های دیگری از جمعیت هدف و آسیب‌پذیر را آغاز کنیم و طبق برنامه زمان‌بندی شده، تا خردادماه واکسیناسیون گروه‌های هدف را که در برنامه به عنوان گروه‌های پرریسک قلمداد شده‌اند، تمام کنیم. 

 

* ۲ واکسن ایرانی کرونا در فاز سوم تست انسانی

نمکی گفت: در عین حال روند تولید واکسن داخلی‌مان بخوبی پیش می‌رود. دیروز (دوشنبه) در اصفهان فاز سوم آزمایش بالینی واکسن پاستور را آغاز کردیم. فاز سوم واکسن برکت روز قبلش آغاز شد و تولید بقیه واکسن‌ها هم با قدرت پیش می‌روند. در آینده بسیار نزدیک مجموعه واکسن‌های داخلی‌مان به واکسیناسیون کشور خواهد پیوست. 

***

    ثبت 462 فوتی جدید کرونا طی  شبانه‌روز در کشور   

آمارهای مبتلایان و جان‌باختگان بیماری «کووید-19» در کشور همچنان افزایشی است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی یک شبانه‌روز ۲۰ هزار و ۹۶۳ بیمار «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۴۶۲ تن جان باختند. طبق گزارش‌های موجود، از ظهر روز دوشنبه تا ظهر دیروز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۹۶۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۳۸۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۹۳ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۴۶۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۵۳۲ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون یک‌ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۱۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 5 هزار و ۲۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون 15 میلیون و ۴۳۵ هزار و ۱۴۷ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۷۰۵ هزار و ۱۴۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۸۴ هزار و ۴۰۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۸۸۹ هزار و ۵۵۴ دوز رسیده است.


منبع؛ وطن امروز

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار