اتفاقات این‌روزهای انتخابات مجلس یازدهم؛

گانگستربازی نماینده ردصلاحیت شده!

یک نماینده فعلی مجلس که خبر رد صلاحیتش برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد، طرفداران خود را دعوت به خونسردی کرد!

به گزارش راه راه شلمچه، آغاز ماجرا از آنجا بود که روز گذشته به نقل از پیج‌های اینستاگرام نزدیک به غلامرضا تاجگردون (نماینده مردم گچساران) تلویحاً نوشتند که اگر وی تأیید صلاحیت نشود، ممکن است گچساران ناآرام شود!

از اینرو بود که تاجگردون در پستی اینستاگرامی در واکنش به رد صلاحیت خود نوشت: «تماس‌ها و پیام‌ها متعدد و دلسوزانه از طرف شما برای اینجانب آمده است. امکان پاسخگویی به همه شما عزیزان نیست. این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها یکی از مراحل قانونی است و قاعدتاً می‌بایستی این فرآیند طی شود.

 ضمن تشکر فراوان از این همه مهر و محبت، شما خونسردی خودتان را حفظ کنید و بدانید دست خدا بالاتر از همه دستهاست و نمی‌گذارد حقی ضایع شود.»

بخش مهمی از رد صلاحیت‌ها به مسائل مالی نامزدها مربوط است

ناصر ایمانی، فعال و تحلیلگر سیاسی باور دارد که در این دوره انتخابات نباید رد صلاحیت‌ها را صرفاً به دلیل مسائل سیاسی دانست. او در تحلیل شرایط انتخاباتی کنونی کشور گفت: «یک نکته مهم را باید در تأیید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها لحاظ کرد و آن موضوعی است که سخنگوی شورای نگهبان گفته است. بر اساس سخنان آقای کدخدایی ردصلاحیت‌های این دوره به دلایل مالی رخ داده و مسائل سیاسی در میان نبوده است.

 بنابراین صرفاً نباید ردصلاحیت‌های هر دو جبهه سیاسی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را سیاسی دانست. نمی‌گویم که مطلقاً ردصلاحیت‌های سیاسی در کار نبوده‌اما بخش قابل توجهی از ردصلاحیت‌ها به مسائل مالی نامزدها مربوط است؛ به‌نحوی که برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب و اصولگرا پرونده‌هایی دارند یا گزارش‌هایی از آنها به شورای نگهبان رسیده است که تأیید صلاحیتشان را ناممکن کرده است».

ادعای اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت‌ها معتبر نیست

او درباره رد صلاحیت‌های جبهه اصلاحات هم خاطرنشان کرد: «برخلاف آنچه اصلاح‌طلبان می‌گویند، جبهه اصلاحات با رد صلاحیت‌های بالایی روبه‌رو نشد. و شاید تعداد رد صلاحیت‌های چهره‌های سرشناس آنان به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. مشکل اصلاح‌طلبان این است که اساساً در این دوره همتی برای حضور در انتخابات نداشتند. و کلاً چهره‌های شاخص آنان پا به میدان انتخابات نگذاشتند.

در حقیقت شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی نقش چندانی در نبود چهره‌های شاخص آنها نداشتند؛ هرچند ممکن است برخی از آنها هم در بررسی اعتراض‌ها تأیید شوند اما در صورت تأیید هم فروغ چندانی نخواهند داشت. پس چه همه آنها تأیید صلاحیت می‌شدند یا نمی‌شدند با بحران ارائه لیست انتخاباتی مواجه بودند. از سوی دیگر در این دوره انتخابات تقریباً تعداد رد صلاحیت‌ها در دو جبهه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برابر بود و اصلاح‌طلبان دست‌ِکم در این دوره نمی‌توانند بگویند که شورای نگهبان زمینه حضور اصولگرایان را فراهم کرد».

حمایت قالیباف از فهرست اصولگرایان به شرط وحدت کامل

سعید آجورلو که از فعالان سیاسی و چهره‌های نزدیک به کمپین مجلس نو درباره اینکه در صورت عدم وحدت میان گروه‌های جریان اصولگرا، سیاست آقای قالیباف چه خواهد بود و تکلیف کمپین مجلس نو چه می‌شود؟ به صبح‌نو گفت: به نظرم اگر اصولگرایان به وحدت کامل برسند؛ یعنی وحدتی که شامل همه جریان‌های اصولگرا باشد و شاخص‌هایی که به آن‌ اشاره کردم در آن رعایت شود آقای قالیباف تحت عنوان کمپین مجلس نو از آن فهرست حمایت می‌کند. در غیر این صورت از جوانان متخصص و کارآمد حمایت خواهد کرد.

 اگر بخواهم کلان‌تر پاسخ بدهم باید به این نکته‌ اشاره کنم که جریان اصولگرا اضلاع گوناگونی دارد که برای رسیدن به وحدت باید از خواسته‌های خود تنازل کنند. چرا که وحدت برای رسیدن به پیروزی اهمیت دارد. اگر وحدت شکل نگیرد این خطر وجود دارد که اضلاع مختلف هر یک به راه خود بروند که این موضوع یقیناً مطلوب جریان انقلابی نیست.

برخی رد صلاحیت‌ها با مذاکره و توضیح قابل حل است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با نمایندگان عضو فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی به موضوع رد صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌اشاره کرد و گفت: داوطلبانی که رد صلاحیت شده و احساس می‌کنند این رد صلاحیت حق آنها نبوده است، باید در فرصت و زمان تعیین شده اعتراضات خود را به شورای نگهبان مطرح کنند چرا که گاهی با مذاکره و توضیح، برخی ابهامات ایجاد شده، برطرف می‌شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش رو هرچه باشکوه‌تر برگزار شود و مشارکت مردم گسترده‌تر باشد، قطعاً به منافع ملی و انسجام ملی کشور کمک خواهد کرد، گفت: همه ما وظیفه داریم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات پیش رو تلاش کنیم.

وی افزود: انتخابات باید حتماً رقابتی باشد به‌گونه‌ای که همه مردم احساس کنند که کاندیدای جریان و تفکر مورد نظر آنها نیز در انتخابات حضور دارد.

فقط مشهد بود که تمام نمایندگانش تأیید شدند

امیرحسین قاضی‌زاده فعال سیاسی اصولگرا و عضو هیئت‌رئیسه فعلی مجلس درباره نسبت پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: در هر شهری وضعیت متفاوت است. در مشهد همه نیروهای انقلاب تلاش کردند زیر یک چتر جمع شوند، حالا اینکه نتیجه چه خواهد شد الان نمی‌توان قضاوت کرد. در تهران هم تلاش‌هایی وجود دارد چه بسا بتوانند یک صف گفتمانی درست کنند اما اگر نتوانند صف گفتمانی را تشکیل دهند، حتی در صورت تدوین لیست ائتلافی کار جلو نمی‌رود چون وقتی شفافیت گفتمانی نباشد مثل دوره قبل مردم اقبال نشان نخواهند داد بنابراین شفافیت گفتمانی از دادن لیست ائتلافی مهم‌تر است.

وی درباره موضوع رد صلاحیتها هم گفت: امیدوارم شورای نگهبان با یک سعه‌صدر و دقت بیشتری به درخواست‌های بررسی مجدد رسیدگی کند. آنچه می‌دانم بین کلانشهرها مشهد تنها شهری است که تمام نمایندگان ثبت‌نامی آن تأیید صلاحیت شدند. 



منبع؛ کیهان

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار