یار دیرین و صدّیق علامه موحد ابطحی درگذشت

«سيدرضا ميرمحمد صادقی» از چهره های درخشان مذهبی و سیاسی ایران درگذشت.

به گزارش راه شلمچه از اصفهان،  سیدرضا میرمحمد صادقی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی دیده به جهان گشود و پیوند نسبی با علمای بانام و نشانی چون مدرس صادقی معروف به «ثقۀ الاسلام» که از شاگردان آخوند ملاکاظم خراسانی بود، او را به وجهه مذهبی اصفهان مرتبط می‌ساخت.


او از سال سال ۱۳۲۸، از زمانی که ۱۵ سال داشت فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد و از طرفداران نواب صفوی بود و اعلامیه‌های او را در اصفهان پخش می‌کرد که همین مسئله موجب دستگیری او شد.


 سيدرضا ميرمحمد صادقي كه از زمان ملي شدن صنعت نفت تا روزهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي نقش پررنگي را در فعاليت‌هاي سياسي اصفهان ايفا مي‌كرد، شايد يكي از بهترين افرادي باشد كه مي‌توان ناگفته‌هاي روزهاي انقلاب در اصفهان را از زبان او شنيد از جمله آن که او بود که هواپیمای حامل امام خمینی را بیمه کرد.


یکی از برگ های زرین زندگی مرحوم میرمحمد صادقی همراهی وی با علامه دوران، عالم عامل مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمد باقر موحد ابطحی قدس سره است که در مقطعی ایشان مدیر تونل اباصالح المهدی علیه السلام اقلید امام زمان علیه السلام، بزرگترین تونل خاورمیانه بودند. تونل بی بدیلی که به بزرگراه طریق الرضا علیه السلام (مسیر حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو) را در برداشت.


شایسته است در این مجال به بخشی از خاطره ی ایشان در ساخت تونل اباصالح المهدی علیه السلام اشاره کنیم: جناب آقای مهندس سید رضا میر محمّد صادقی، مدیر پروژه تونل ابا صالح المهدی و از ارداتمندان دیرینه به مقام معنوی و علمی و شخصیتی حضرت آیت‎الله العظمی حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی اعلی الله مقامه نقل می‎کند:
مرحوم علامه یک مهدیه در آسپاس ساخته بودند، که در بهار سال83 شمسی، به اتفاق ایشان، برای بازدید مهدیه به آسپاس می‎رفتیم. در بین راه به گردنه تیمارگون رسیدیم. 

ایشان فرمودند:«به نظر شما چگونه می‎توان این گردنه را حذف کرد؟!، خاکبرداری یا حفر تونل؟».گفتم:«تونل و اتفاقاً الآن در یک شرکتی مسئولیت دارم که آن شرکت کار حفر تونل را انجام می‎دهد».پس از آن روز ایشان مرتباً با من تماس گرفته و پی‎گیر تونل می‎شدند.

 من هم با مدیران شرکت صحبت کردم و موقعیت و خصوصیات آیت‎الله ابطحی را شرح دادم، که ایشان واقعاً مرد عمل هستند.زمانی که من در کارخانه قند بودم، راه همین گردنه تیمارگون، به خاطر برف شدید بسته شد و از سه نفر که قصد عبور از گردنه را داشتند، دو نفر را گرگ خورده و یک نفر هم زخمی شده بود که به کارخانه آمد و از من کمک خواست و من با استاندار وقت تماس گرفتم، که که این گردنه بسته شده، وسیله‎ای بفرستید که گردنه را باز کند؛ ولی نفرستاد که بعد از آن با آیت‎الله ابطحی تماس گرفتم، که دو روز بعد با یک بلدوزر به اقلید آمدند و به باز کردن راه مشغول شدند و این گونه است که ایشان مرد عمل بودند. 

ایشان مرتب پی گیر تونل شدند. ما هم مدیران شرکت را راضی کردیم، بدون هیچ گونه قرار داد و دریافتی، شروع به مطالعه و بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این راه طولانی از طریق این تونل ده دقیقه خواهد بود و در استهلاک ماشین، سوخت، هزینه حمل و نقل، وقت و از هر جهت دیگر صرفه جویی خواهد شد.به نظر آیت‎الله ابطحی قدس سره این راه، راه «طریق الرضا» خواهد بود،که از اهواز به یاسوج، از آنجا به اقلید و بعد اصفهان، یزد، طبق و مشهد خواهد رسید. فکر ایشان یک فکر عجیبی بود، یک آینده نگری بی‎نظیر داشتند و فکر صدها سال آینده را می‎کردند.


مرحوم مهندس سید رضا میر محمّد صادقی در ادامه می‎گوید: ما با اهتمام و پیگیری ایشان و به خاطر خلوص نیت این مرد بزرگ، میلیون‎ها تومان خرج کرده و ماشین آلات شرکت را که صدها میلیون تومان ارزش دارد، به اقلید آوردیم و با اینکه هنوز به ما ابلاغ رسمی نشده بود، کار را شروع کردیم و جهت اطلاع عرض کنم که این شرکت، مجری ساخت بزرگترین سد ایران، در سمیره ایلام است، که ده سال طول خواهد کشید، ولی تجهیز کارگاهی که در اقلید انجام داده ایم را در سمیره انجام نداده‎ایم.


تونل اباصالح المهدی بزرگ‌ترین تونل بین جاده‌ای خاورمیانه که با پیگیری‌های مرحوم علامه ایجاد شد، به طول 2610 متر در حال حاضر طولانی ترین تونل جاده‎ای ایران می‎باشد كه در مسیر تنها راه ارتباطی و مواصلاتی بین شهرستان اقلید و منطقه چهار دانگه قرار دارد و با احداث این تونل 13 كیلومتر از مسیر بسیار صعب العبور جاده اصلی اقلید ـ یاسوج در گردنه تیمارگون كوتاه میگردد.مضافاً ایمنی این جاده را تأمین كرده و از وقوع تلفات انسانی و خسارات مالی در این منطقه جلوگیری خواهد شد.

عرض این تونل 10 متر و ارتفاع آن 5/6 متر و رفت و آمد بصورت دو طرفه انجام خواهد گرفت. فاصله دهانه شمالی تا جاده آسفالت 959 متر و فاصله دهانه جنوبی تا جاده آسفالت 650 متر است كه بصورت برم سازی و خاكریزی انجام شده است.
ساخت این تونل، بدون هیچگونه خطایی و بر‌اساس برنامه‌های صورت پذیرفته به اتمام رسید ‌و بدون خطا دو طرف تونل به یکدیگر متصل شد.


تونل اباصالح المهدی علاوه بر دارا بودن موقعیت استراتژیک و نقش موثری که در رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه، کاهش تلفات و تصادفات جاده‎ای و هم چنین افزایش رفاه مردم دارد، از نظر معماری نیز دارای شاخصه‎های منحصر به فردی است.
طراحی ورودی تونل هم توسط مرحوم علامه می‎باشد که دوازده کنگره به نشانه‎ی دوازده امام معصوم دارد.

مرحوم مهندس سید رضا میر محمّد صادقی در بیان خاطره‎ای از مراسم آغاز فاز اول پروژه و تجهیز کارگاه می‎گوید: استقبال گرم از آیت‎الله ابطحی و هیئت همراه، بی‎نظیر بود، به طوری که کارمندان شرکت، که خیلی جاها رفته و پروژه‎ها افتتاح کرده‎اند می‎گفتند، چنین صحنه‎ای را هیچ کجا ندیده‎اند. ما اسکله 150 هزار تنی در عسلویه ساخته ایم که کلیه وسایل و تجهیزات عسلویه از این اسکله وارد می‎شود، ولی چنین صحنه‎ای نبود.


حضرت آیت‎الله حاج سید حجت موحد ابطحی دامت برکاته، برادر گرامی مرحوم علامه، در مراسم آغاز فاز اول پروژه و تجهیز کارگاه خطاب به حاضرین فرمودند:
«خیلی پروژه درکشور به اجرا در می‎آید، اما این اشکی را که امروز در چشم‎های این مردم دیدم و با یک اضطراب و شور و حال معنوی می‎گفتند می‎خواهیم کلنگ تونل اباصالح المهدی را بزنیم، حکایتی دیگر دارد. تونل در کشور زیاد زده شده است، اما ویژگی این تونل آن است که از اوّل به نام امام زمان فکرش طراحی شده، سخنش گفته شده و عصرهای هر جمعه این اخوی بزرگ ما حضرت آیت‎الله العظمی آقای حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی در منزل و زیر آسمان عمامه را برداشتند و با اشک جاری قلم روی کاغذ آورده و عریضه به محضر مقدس امام زمان نوشته‎اند که: «آقا، امام زمان! این شهر اقلید شهر امام زمان و منطقه امام زمانی سرحد چهادانگه، مشکل دارند و مشکلشان با یک تونل باید حل شود، آقا جان شما مدد بدهید، شما کمک کنید، اگر مشکل قانونی دارد برطرف شود، اگر مشکل بی‎همتی وجود دارد رفع شود، اگر مشکل بودجه دارد، مرتفع گردد».



اگر خوشت اومد لایک کن
2
آخرین اخبار