سیدعلی ادیانی:

شانس موفقیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس بیشتر از اصلاح‌طلبان است

نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس دهم گفت: نارضایتی از اصلاح‌طلبان الزاما به مفهوم رضایت از اصولگرایان نیست؛ بلکه شانس موفقیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری قطعا بیشتر از اصلاح طلبان است

به گزارش راه شلمچه، سید علی ادیانی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص آرایش سیاسی مجلس یازدهم، گفت: اتفاقاتی که در حوزه سیاست داخلی و همینطور در بخش سیاست خارجی در دولت آقای روحانی رخ داد، باعث شد قبل از اینکه به آرایش سیاسی مجلس یازدهم بیندیشیم، باید کمک کنیم تا مشارکت حداکثری را در کشور رقم بزنیم. به نظر می‌ر‌سد میانگین حضور مردم در این دوره‌ی انتخابات، خیلی بالا نباشد. خصوصا با خطای بزرگ و سوء تدبیری که در بحث ارتقاء قیمت بنزین رخ داد، اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی و هدفمندی سازی یارانه‌ها که می‌توانست حلاوتی برای مردم داشته باشد، با اقدام شوک آور دولت به مرارت تبدیل شد.

او ادامه داد: این اتفاق غیر عقلانی که توسط دشمنان هم مورد سوء استفاده واقع شد، سطح مشارکت را متاثر خواهد کرد؛ پس همه باید تلاش کنیم مردم تشویق شوند تا در پای صندوق رأی حضور یابند و اصلاح امور را از طریق صندوق پیگیری کنند.

شانس موفقیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بیشتر از اصلاح‌طلبان است

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور طبیعی پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که عملکرد ضعیف، بد عملی، دیر عملی و یا بی عملی دولت روحانی، فضا و افکار عمومی را به نفع جریان انقلابی، ارزشی و اصولگرا رقم خواهد زد؛ البته این بدین معنا نیست که نارضایتی از اصلاح طلبان الزاما به مفهوم رضایت از اصولگرایان است؛ بلکه شانس موفقیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری قطعا بیشتر از اصلاح‌طلبان است و من دلیل آن را عملکرد ضعیف اصلاح طلبان می‌دانم.

دولت روحانی صد درصد اصلاح‌طلب است کما اینکه نمی‌شد احمدی نژاد را از جریان اصولگرایان خارج دانست

ادیانی ادامه داد: ممکن است اصلاح‌طلبان عنوان کنند که دولت آقای روحانی، اصلاح‌طلب نیست اما این دولت صد درصد اصلاح طلب است؛ کما اینکه نمی‌شد آقای احمدی نژاد را از جریان اصولگرایان خارج دانست. بیشتر وزرایی که در دولت یازدهم و دوازدهم روی کار آمدند، در دولت هفتم و هشتم هم سکاندار پست وزارت بودند. مجموعه کارنامه احمدی نژاد هم نفیا و اثباتا، درست یا نادرست، در کاسه اصولگراها گذاشته شده و اصولگراها هم این هزینه را دادند. فرد، مهم نیست بلکه رویه مهم است و رویه‌ای که آقای روحانی در چینش نیروها پیش گرفته، تفاوت ماهوی با دولت آقای خاتمی و کابینه میرحسین موسوی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان برنده نهایی انتخابات خواهند شد، گفت: نه الزاما اینطور نیست و اصولگراها زمانی می‌توانند از این میوه رسیده‌ی ناکارآمدی دولت فعلی استفاده کنند که بتوانند ابزار و لوازم لازم برای بهره برداری منطقی، درست و عاقلانه از نارضایتی مردم به جریان اصلاحات را مدیریت کنند. لازمه این کار، تشکل است. روال هم همیشه اینگونه بوده که چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب غالبا در زمان انتخابات در یک ائتلاف جمعی در سطح ملی، استانی و شهرستانی لیست می‌دهند و در این مقطع هم قطعا این اتفاق می‌افتد.

انسجام درون‌طیفی شرط محکم و قوی برای موفقیت جریان اصولگرا

ادیانی با بیان اینکه اصولگراها در زمینه ایجاد تشکل برای انتخابات آینده از اصلاح‌طلبان جلوتر هستند، اظهار کرد: اصولگراها در سازماندهی نیروهای خودشان، قوی‌تر عمل می‌کنند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، اعلام موجودیت کرد که همه نیروهای ارزشی و دارای گفتمان انقلابی دور هم جمع شدند و این تشکل در سطح ملی، استانی و شهرستانی قطعا لیست خواهد داد. اما انسجام درون‌طیفی می‌تواند شرط محکم و قوی برای موفقیت جریان اصولگرا باشد.

به دست گرفتن پرچم یک جناح در زمان انتخابات و عوض کردن آن هنگام ورود به مجلس توهین به شعور ملت است

او در خصوص حضور مستقلین در انتخابات آینده، گفت: به طور شفاف می‌گویم که چیزی به نام جریان مستقل نداریم. مجلس ۳ فراکسیون دارد؛ فراکسیون اصولگرایان با نام فراکسیون نمایندگان ولایی، فراکسیون اصلاح‌طلب با نام امید و فراکسیون مستقلین؛ که من مستقلین را دارای ماهیت متفاوت از فراکسیون امید نمی‌بینم؛ اکثر اعضای فراکسیون مستقلین، در زمان انتخابات، منشور لیست امید را امضاء کردند اما موقعی که وارد مجلس شدند سبد را جای دیگر گذاشتند. به اعتقاد من اینگونه کارها در طراز و کلاس کار نمایندگان نیست که تا روز رأی گیری و در زمان انتخابات یک پرچم سیاسی و وقتی به صحن و سرای مجلس رسیدند پرچم دیگری را بلند کنند. این کار به اعتقاد من نادیده گرفتن شعور مردم است و در فضای کلی کشور نوعی استانداردهای دوگانه را پمپاژ می‌کند. مسوولین که باید عصاره فضایل ملت باشند، ممکن است با برخی رفتارهای دوگانه به جای هدایت و راهبری جامعه به سمت فضیلت‌ها، آنها را به بیراهه ببرند.

اصلاح‌طلبان بعد از شکست در دولت یازدهم و دوازدهم می‌خواهند با پرچم مستقلین وارد مجلس شوند

ادیانی تصریح کرد: این تئوری که مردم از جناح‌های سیاسی خسته شده‌اند را ساخته و پرداخته جریان اصلاح‌طلب می‌دانم. این تئوری زائیده تفکر اصلاح طلبانی است که باز هم می‌خواهند میدانی با آدرس غلط باز کنند تا با شعور مردم بازی کنند. اصلاح‌طلبان می‌خواهند با پرچم مستقلین وارد عرصه انتخابات آینده شوند در صورتی که ما مستقل نداریم، مستقل همان اصلاح طلب است و این نوعی آدرس اشتباه دادن به مردم است. اما مردم با شعور هستند و به درستی می‌دانند که در کشور ۲ تفکر وجود دارد؛ گفتمان انقلابی و ارزشی و گفتمان لیبرالی و یک سلسله مبانی که در چارچوب اصلاح‌طلبان می‌گنجد؛ بنابراین این نوع تولیدِ مفاهیم، نشانه شکست اصلاح‌طلبان در دولت یازدهم و دوازدهم است.

نماینده مردم قائم شهر، سواد کوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد شورای نگهبان در تایید و یا رد صلاحیت کاندیداها، گفت: شورای نگهبان یک نهاد قانونی است و کاری با عملکرد آن نداریم؛ بحث من این است که در انتخابات شوراهای اسلامی، اصلا شورای نگهبانی حضور ندارد و فقط هیات نظارتی دارد که نماینده ها آن را انتخاب می‌کنند. من عضو شورای شهری را می‌شناسم که اداره اطلاعات، رسما و کتبا به هیات اجرایی و ۳ نماینده منتخب مجمع آن استان که ناظر انتخابات استانی بودند نامه عدم صلاحیت داده است. این فردی که کتبا عدم صلاحیت وزارت اطلاعات را داشت خودش هم اعتراف به فعل گناه کرده است، اما امام جمعه و نماینده‌ای را می‌شناسم که از این فرد حمایت کردند، مردم هم رأی دادند و الان در شورا حضور دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این همه اتفاقی که در شورای شهر رخ می‌دهد ریشه در این دارد که اصلا نظارتی در آنجا وجود ندارد. نمایندگان ابزاری برای اعمال نظارت ندارند و نتیجه این می‌شود نماینده‌ای که باید از حقوق مردم و ارزش‌های دینی دفاع کند، کسی که اداره اطلاعات کتبا به جرم مسایل اخلاقی رد می‌کند را تایید می‌کنند. فلان امام جمعه هم زنگ می‌زند که اشتباهی کرده حالا آبروی او را نبرید!

وادادگی‌ها در جایی شکل می‌گیرد که نظارت قوی وجود ندارد

ادیانی با بیان اینکه وادادگی‌ها در جایی شکل می‌گیرد که نظارت قوی وجود ندارد، گفت: من صد درصد از عملکرد شورای نگهبان دفاع نمی‌کنم چراکه این نهاد هم اشتباهاتی دارد اما نباید اصل نهاد را به خاطر احتمال اشتباه تخریب کرد؛ چراکه این کار خلاف عقل، قانون و انصاف است. خط کش شورای نگهبان حداقلی بوده و انتخاب اصلح با مردم است؛ شورای نگهبان حداقلِ صلاحیت افراد را بررسی می‌کند و می‌گوید این فرد می‌تواند در انتخاب شرکت کند اما اینکه اصلح، ارجح، لایق و یا بهترین باشد به تشخیص مردم است و در اینجا است که مردم باید در انتخاب خود، مسایل جناحی، طایفه‌ای و حزبی را کنار بگذارند.

در ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی حداقل نصف نمایندگان تهران دارای طراز نمایندگی بودند

او اظهار کرد: اگر معدل نمایندگان منتخب مردم تهران را با دیگر استان‌ها مقایسه کنید، خواهید دید که از جهت کیفیت بخشی، بالاتر هستند. استثناء هم وجود دارد ولی در ۱۰ دوره‌ی مجلس، حداقل نصف نمایندگان تهران دارای طراز نمایندگی بودند. قالب نمایندگان وقتی وارد مجلس می شوند خودشان متوجه می‌شوند  که کارآمدی لازم را ندارند و این مساله به عملکرد انتخاب کنندگان باز می‌گردد. ما برای انتخابهای کم اهمیتمان هم تحقیق می‌کنیم پس برای انتخاب به این مهمی با تحقیق کنیم. این موارد به پایبندی انتخاب‌کنندگان به اصول حاکم بر تشکیل مجلس در طراز ملت و انقلاب باز می گردد و افرادی باید انتخاب شوند که طراز ملی داشته باشند. بعضا افرادی رأی می‌آورند که در طول چهار سال، اصلا در صحن علنی مجلس حضور ندارد و تعدادی از نماینده‌ها به حداقل وظیفه نمایندگی خود که آن هم رأی دادن است اکتفا می‌کنند.

عامل مهم در رأی آوردن کامل لیست امید در تهران حضور چهره‌های جوان در لیست بود

ادیانی ادامه داد: یکی از نقدهایی که به انتخابات در تهران وارد می‌شود، این است که جریان‌های مختلف باورشان شده است که باید با افراد تکراری لیست تکراری ببندند و هر بار هم شکست می‌خورند. درست است در تهران هر ۳۰ نفر اعضای لیست امید رأی آوردند و دلیل آن هم انتخاب سلبی مردم بود تا جناح دیگر رأی نیاورد، اما نکته دیگری هم در این خصوص وجود دارد و آن هم حضور چهره‌ها جوان در لیست بود. مردم می‌خواهند چهره‌های جدید درمجلس حضور داشته باشند و اصلاح طلبان به این آگاهی رسیدند که افراد تکراری را کنار بگذارند؛ هر چند آنها اعلانم کردند که افراد اصلی خود را نیاوردیم چون شورای نگهبان آنها را رد می‌کرد اما اینگونه نیست و احتمال تایید صلاحیت این افراد توسط شورای نگهبان وجود داشت.

در نظام اسلامی اصل بر کارآمد بودن است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های ایجاد جذابیت لیست برای مردم تهران، حضور افراد کارآمد با رزومه‌ی قوی است تا اشتیاق بیشتری برای رأی دادن پیدا کنند. برداشت تک بعدی از بحث جوانگرایی پیش آمد که فکر کردند جوانگرایی یعنی افراد بین ۳۰ یا ۴۰ ساله درحالی که جوانگرایی یعنی آدم های پرانرژی و باسابقه و رواج کارآمدی و اگر افراد جوان یا پیر مسوولیت بپذیرند اما کارآمد نباشد تغییری در اوضاع ایجاد نمی‌شود و در نظام اسلامی هم اصل بر کارآمد بودن است.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار