300 هزار نفر علیه کابینه نتانیاهو شعار دادند

ده‌ها هزار نفر از ساكنان مناطق‌اشغالي فلسطين در اعتراض به طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي به خيابان‌ها آمدند و عليه كابينه افراطي او شعار سرنگوني سردادند. معترضان بنرهايي حمل مي‌كردند كه روي آن نوشته شده بود: « متوقف نشو، به اعتراض ادامه بده»

به گزارش راه شلمچه، ادامه اعتراضات در هفدهمين هفته متوالي و طي چهار ماه گذشته نشان‌دهنده آن است كه جامعه صهيونيستي با شكاف عظیم داخلي مواجه است كه اين شكاف صرفا بر سر مسائل عقيدتي ميان صهيونيست‎هاي تندرو و ليبرال‌ها نیست. اين شكاف عميق اما، از آنجا كه عقيدتي است به آساني قابل حل نخواهد بود و جامعه صهيونيستي را وارد مرحله‌‎اي طولاني از بحران داخلي خواهد كرد. 

شامگاه شنبه براي هفدهمين هفته متوالي ده‌ها هزار نفر از ساكنان مناطق‌اشغالي فلسطين در اعتراض به طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي به خيابان‌ها آمدند و عليه كابينه افراطي او شعار سرنگوني سردادند. معترضان بنرهايي حمل مي‌كردند كه روي آن نوشته شده بود: « متوقف نشو، به اعتراض ادامه بده»، اين پيام اعتراضي به معناي آن است كه اگرچه چهار ماه است كه هر هفته معترضان عليه نتانياهو به خيابان‌ها مي‌آيند، اما در همه اين مدت معترضان هنوز خسته نشده‌اند و به تلاش خود براي براندازي كابينه افراطي نتانياهو ادامه مي‌دهند. تعداد معترضان در هفدهمين هفته اعتراضات همچنان بسيار گسترده و تا 300 هزار نفر عنوان شده و آن‌گونه كه ‌هاآرتص گزارش داده است چندین معترض كه در بزرگراه آیالون دست به تظاهرات زده بودند، از سوي پليس دستگیر شدند. منابع عبري زبان گفته‌اند كه در جريان اعتراضات اين هفته حداقل 8 نفر دستگير شدند كه 6 نفر از بازداشتي‌ها متعلق به معترضان تل‌آويو بوده است. به نظر مي‌رسد كه رژيم صهيونيستي از نابرابري شديد و بي‌عدالتي به شدت رنج مي‌برد، چون دو شعار محوري معترضان «برابري و عدالت براي همه» بود.

از سوي ديگر، يكي از بحران‌هاي كنوني كه در تل‌آويو و ديگر شهرهاي‌اشغالي به چشم مي‌خورد، شكاف عميق ميان دو گروه به شدت متعصب از موافقان و مخالفان نتانياهو است. دو روز قبل از تظاهرات شامگاه شنبه، حاميان نتانياهو بنر تصاوير قضات ديوان عالي تل‌آويو را كف خيابان پهن كرده و آن را لگدمال كرده بودند. در واكنش به اين اقدام، معترضان و مخالفان نتانياهو اين اقدام را شرم آور توصيف كردند و به حاميان نتانياهو هشدار دادند. در واقع تقابل حاميان و مخالفان نتانياهو به شدت سازش‌ناپذير و خصمانه عليه هم است و هيچ‌كدام از طرفين حاضر به كوتاه آمدن در برابر هم نيستند. به عبارت ديگر ما شاهد شكل‌گيري يك شكاف جديد در جامعه صهيونيستي هستيم كه به شكاف‌هاي قبلي اين رژيم افزوده شده است و آن شكاف تندروهاي متعصب در برابر ليبرال‌ها و غيرمذهبي‌هاست. از ابتدای تأسیس رژیم صهیونیستی مجموعه‌اي از شکاف‌های در این رژیم وجود داشته است که در ادبیات سیاسی چند دهه گذشته از آن تحت عنوان شکاف نژادی بین خود یهودیان نام مي‌برند. مسئله یهودیان شرقی‌تبار و غربی‌‌‌تبار در این رژیم همواره مطرح بوده است که آن را شكاف‌اشکنازی و سفاردی‌ها ناميده‌اند. اما شكاف فعلي در تل‌آويو ميان تندروهاي مذهبي و ليبرال‎‌هاست و ما شاهد شكل‌گيري نوعي شكاف عميق ميان دين و دولت در جامعه صهيونيستي هستيم. اين شكاف بدان معناست كه برخي از صهيونيست‌ها به‌دنبال دولتي به شدت ديني و برخي ديگر به‌دنبال دولتي به شدت سكولار هستند و دو طرف تا سرحد جنگ با هم در تقابلند. از آنجا كه اين شكاف يك شكاف عقيدتي به شمار مي‌رود، به نظر نمي‌رسد كه حتي در ميان مدت حل شود و در واقع جامعه صهيونيستي وارد فاز جديدي از بحران اجتماعي شده كه نشانه بارز اين بحران در اعتراض دو گروه از موافقان و مخالفان نتانياهو طي چهار ماه گذشته خود را نشان داده است.

البته اعتراضات روز شنبه در تل‌آويو يك مهمان خارجي هم داشت و آن «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا بود كه به صورت ويدئويي در اين تظاهرات شركت كرد. نخست‌وزیر اسپانیا در ویدیویی که در جریان تظاهرات در شهر تل‌آویو پخش شد، اعلام کرد که حزبش در کنار معترضان ايستاده است. به نظر مي‌رسد كه اقدامات افراطي نتانياهو آن قدر خطرآفرين است كه علاوه‌بر معترضان داخلي، حتي رهبران خارجي در غرب نيز به فكر پايان دادن به كار نتانياهو هستند. حتي نزديك ترين متحد خارجي نتانياهو، يعني «جو بايدن» رئيس جمهور آمريكا نيز اين روزها رهبران تل‌آويو را تحويل نمي‌گيرد و روزنامه تایمز اسرائيل به تازگي گزارش داده است كه جو بایدن تصميمي براي دعوت از نتانياهو به كاخ سفيد ندارد. گويي نتانياهو بي آن كه متوجه وضعيت اطراف خود باشد، به پايان نزديك شده و متحدان خارجي او هم پشتش را خالي كرده‌اند.

نيروهاي ذخيره در آستانه فروپاشي

همزمان با اصراري كه كابينه راستگراي نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي به نفع خود دارد، ۷۰۰ نظامی ذخیره ارتش نيز روز شنبه با امضای طوماری، خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به فروپاشی ساختار نیروهای ذخیره ارتش هشدار دادند و گفتند: «در صورتی که اصلاحات قضایی مورد نظر کابینه نتانیاهو اجرا شود، ساختار نیروهای ذخیره ارتش از هم فروخواهد پاشید.» آن‌گونه كه ‌هاآرتص گزارش داده، در اين نامه گفته شده است: «فرماندهان ارتش در محرمانه‌ترین اتاق‌ها به شما می‌گویند که اگر اصرار به عبور از خواسته مردم داريد و مي‌خواهيد طرح تغيير قوانين قضايي را با عجله و تند نهايي كنيد، ده‌ها هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش تکه تکه خواهد شد و هزاران نفر ديگر به قراردادهاي كاري خود با ارتش پايان خواهند داد.» اين در حالي است كه همه اتكاي قدرت رژيم صهيونيستي به نظاميان خود است و اگر اين نظاميان از درون دچار فروپاشي شوند، در عمل رژيم صهيونيستي يك رژيم خلع سلاح شده خواهد بود كه با يك جنگ كوچك چند روزه از هم فروخواهد پاشيد. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار