«وحید یامین‌پور» در «کف خیابون»:

امروز در اوج نبرد روایت‌ها هستیم

امروز در اوج این نبرد روایت‌ها هستیم و در نبرد روایت‌ها جنگ بر سر ارائه نخستین خوانش‌، فراگیرترین خوانش هستیم هرچند این موضوع برای بسیاری از شخصیت‌های موثر عرصه سیاسی ما واضح نیست.

به گزارش راه شلمچه، عصر امروز(چهارشنبه) ویژه برنامه کف خیابون همزمان با دهه بصیرت با سخنرانی وحید یامین‌پور استاد دانشگاه امام صادق(ع) و فعال رسانه‌ای در دانشکده رسانه فارس برگزار شد.

یامین‌پور گفت: نبردی که امروز در آن قرار داریم نبرد روایت‌هاست و زمانی حتی زبده‌ترین نیروهای انقلاب تصویر نمی‌کردند که تحولات سیاسی و اجتماعی تا این حد تابعی از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی باشد. حتی شاید تا یکی دو سال قبل از فتنه سال 88 این تصور هم وجود نداشت و حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مأموریتش را پاسداری از مرزهای گفتمانی و فرهنگی انقلاب تعریف کرده بود در چند دهه پس از انقلاب با تعریف سنتی و کلاسیکی که از مفهوم قدرت و ساختار قدرت داشت رفته بود در حوزه سخت افزاری سرمایه گذاری کرده بود برای حفظ قدرت. تعریفش از دشمن و تعریفش از تفکیک و تقسیم‌بندی چهره‌ها، تعریفش از مفهوم قدرت، از سازوکار توزیع قدرت همه آنها سنتی و کلاسیم بود.
وحید یامین‌پور ادامه داد: در باره رسانه که مهم است چیزهایی گفته می‌شد اما خیلی دقیق نمی‌دانستیم چرا مهم است. رسانه را همانند روابط عمومی مهم می‌دانستیم و خیلی متوجه نبودیم از جامعه شبکه‌ای جهانی به‌ کل مفهوم قدرت تغییر خواهد کرد و قدرت تابعی از رسانه خواهد بود و اساسا سازوکار تغییر و تحولات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در زمین رسانه معنی خودش را پیدا خواهد گرفت. 

وی گفت: فتنه 88 یه یکباره ما را متوجه آن کرد در حالی که سپاه پاسداران و نیروهای وفادار انقلاب تمرکزشان بر حفظ مرزهای کشور بود و تعریف جغرافیایی از حاکمیت داشتند و می‌گفتند یعنی هنوز درگیر پاردایم جنگ سخت بودند به یکباره متوجه شدند درون تهران یعنی از پایتخت حاکمیت ما گردان های ضد انقلاب و ضد نظام دارد می‌جوشد و معلوم شد تعریف ما از حاکمیت غلط بود و حاکمیت مفهوم جغرافیایی خودش را از دست داده و کاملا تبدیل به یک مفهوم فرهنگی و رسانه‌ای شکل گرفته و اصلا حواسمان نبوده. و حواسمان نبود که نفوذ از طریق تکنولوژی‌های ارتباطی دارد اتفاق می‌افتد نه از طریق مرزهای جغرافیایی. 

مجری برنامه جهان آرا افزود: سال 88 به‌ یکباره ما را متوجه این موضوع کرد و البته خیلی دیر ما متوجه شدیم و با تلفات زیاد و منظورم از تلفات به معنی تلفات انسانی و کشته‌ها نیست و منظورم لطماتی است که به مشروعیت سیاسی ما می‌خورد و به سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه‌های فرهنگی نظام می‌خورد که لطمه‌های بسیار زیادی است. 

فعال رسانه‌ای و تحلیلگر رسانه گفت: تازه در بتن و متن واقعه بودیم که متوجه شدیم ماجرا از فیس بوک، گوگل پلاس و بلاک‌ها دارد آب می‌خورد و فرمانده‌‌هان آن‌ها بلاگرها و تکنولوژی‌های ارتباطی هستند نه فلان چریک یا فلان جریان آموزش دیده نظامی یا فلان اسلحه. با اینکه دیر متوجه شدیم ولی جای شکرش باقیست و همه رو کردند به این سو تا خبرگزاری بزنند و سازمان فرهنگی بزنند و همه شما بهتر می‌دانید.

یامین گفت: پس صحنه جنگ به کلی تغییر کرده و همچنین در اوج این نبرد روایت‌ها هستیم و در نبرد روایت‌ها جنگ بر سر ارائه نخستین خوانش‌، فراگیرترین خوانش هستیم هرچند این موضوع برای بسیاری از شخصیت‌های موثر عرصه سیاسی ما واضح نیست. مثلال برای صدا و سیمای ما هم واضح نیست و صداوسیما برای خودش هنوز تعریف روابط عمومی دارد.

وحید یامین‌پور همچنین در این نشست به سوال تعدادی از دانشجویان پاسخ داد.


اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار