آغاز بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی

خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: کارهای بزرگی در توسعه میادین مشترک ایران در دولت سیزدهم در مرحله نهایی شدن است و ما در چند ماه گذشته تاکنون، چند میدان مشترک را قرارداد بستیم یا تنفیذ کردیم و یا تفاهم‌نامه امضا کردیم.

به گزارش راه شلمچه، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با فارس با اشاره به آخرین اقدامات این شرکت در میدان گازی پارس جنوبی اظهارداشت: امروز بهره‌برداری از یکی از ردیف‌های پالایشگاهی فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد و گاز شیرین‌شده بعد از طی مراحل مختلفی اعم از تثبیت واحد میعانات، نم‌زدایی و شیرین‌سازی و همچنین جداسازی میعانات گازی روزانه حدود 10 هزار بشکه، تحویل شبکه شد.

وی افزود: بهره‌برداری از این پروژه نشان می‌دهد که یکی از اولویت‌های شرکت ملی نفت ایران بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام میادین مشترک است و بر شتاب‌بخشی بر توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک متمرکز شده است.


* جزئیات نقشه شرکت ملی نفت برای توسعه میادین مشترک ایران

  خجسته‌مهر گفت: البته تازه آغاز راه است و کارهای بزرگی در توسعه میادین مشترک ایران در دولت سیزدهم در مرحله نهایی شدن است و ما در چند ماه گذشته تاکنون، چند میدان مشترک را قرارداد بستیم یا تنفیذ کردیم و یا تفاهم‌نامه امضا کردیم و تعدادی را تعیین تکلیف کردیم و قرارداد بستیم و تنفیذ کردیم، بنابراین عملا به میادین مشترک شتاب بخشیدیم.

  مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: یکی از میدانی که بر روی آن متمرکز هستیم، میدان مشترک آزادگان جنوبی است که دیروز رسما 13 حلقه از چاه‌های این میدان وارد مدار تولید شد و این کاری بود که از حدود 6 ماه پیش همکاران بنده در دستور کار قرار داده بودند.

  وی اظهار داشت: طرح آزادگان جنوبی به دلایل متعددی در گذشته نیمه‌فعال بود و شرکت ملی نفت به دنبال شتاب‌بخشی در توسعه این میدان است. از جمله این اقدامات می‌توان برنامه‌ دو برابر شدن ناوگان حفاری (دکل حفاری) در میدان آزادگان اشاره کرد.

 خجسته‌مهر عنوان کرد: قرارداد میدان مشترک سهراب نیز در دولت سیزدهم  و پس از انجام اقدامات متعدد طی چند ماه، نهایتا تنفیذ شد و همچنین قرارداد لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی نیز در هفته جاری منعقد شد که با جذب 500 میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط تحریم همراه  خواهد بود.

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: شتاب‌بخشی جدی برای تولید گاز در زمستان سال آینده از فاز 11 میدان پارس جنوبی در دستور کار قرار خواهد گرفت که مهم‌ترین اقدامات این پروژه نیز در دولت سیزدهم اجرایی شده است.

  وی ادامه داد: تفاهم‌نامه توسعه میدان مشترک دهلران را امضا کردیم. همچنین قرارداد فاز دوم میدان نفتی یادآوران نیز نهایی شده است و مذاکرات فشرده‌ای جهت امضای قرارداد صورت گرفته است 

  خجسته‌مهر گفت: مصوبه شورای اقتصاد برای توسعه یکپارچه میادین یاران شمالی و جنوبی نیز اخذ شده است و انشاالله در سال آینده تنفیذ خواهد شد. اقدامات دیگری نیز در دست انجام است که به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

  مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: راه‌اندازی یکی از ردیف‌های پالایشگاه فاز 14 نیز در پازل رویکرد وزارت نفت دولت سیزدهم مبنی بر تمرکز بر میادین مشترک تعریف می‌شود.

  

*رکوردشکنی در تولید 705 میلیون متر مکعب تولید گاز از پارس جنوبی

  وی گفت: پالایشگاه فاز 14 دارای 4 ردیف است و ظرفیت 56 میلیون متر مکعب در روز برای شیرین‌سازی گاز دارد. الان یک ردیف به بهره‌برداری رسیده است. این ردیف قادر خواهد بود 14 میلیون متر مکعب گاز در روز را شیرین‌سازی کند. انشاالله در سال آینده سه ردیف دیگر این پالایشگاه‌ نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

  خجسته‌مهر گفت: در راه‌اندازی این پالایشگاه تاخیراتی صورت گرفته است را باید مسئولان دولت قبل پاسخ بدهند. اما مهم این است که ما مشکلات و موانع پیش‌روی بهره‌برداری از پالایشگاه فاز 14 را برطرف کردیم و توانستیم در حداقل زمان ممکن این واحد را راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برنامه‌ریزی کردیم که ظرفیت تولید گاز از میدان پارس جنوبی را به حداکثر برسانیم. میدانید که در زمستان سال 1400 برای اولین بار حداکثر تولید از میدان پارس جنوبی را به روزانه 705 میلیون متر مکعب رساندیم و رکوردشکنی کردیم.

 وی در پایان اظهار داشت: نگهداشت توان تولید با حفاری‌های میان‌چاهی در دستور کار است و مطالعات مفهومی برای احداث ایستگاه‌های تقویت فشار انشاالله از سال آینده آغاز می‌شود و تا الان چنین تجربه‌ای وجود نداشته است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار