تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان امضا می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به برگزاری چند دوره نشست هم اندیشی ساز و کار اجرایی مشارکت‌ بانک‌ها و شرکت های اکتشاف و تولید در مگاپروژه توسعه یکپارچه میدان آزادگان، گفت: با حضور مقامات ارشد کشور، تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک ها و شرکت های اکتشاف و تولید امضا می شود.

به گزارش راه شلمچه، محسن خجسته مهر گفت: در نشست بررسی و هم اندیشی ساز و کار اجرایی مشارکت‌ بانک‌ها در مگاپروژه توسعه یکپارچه میدان آزادگان، ابعاد فنی، مالی و حقوقی این طرح تشریح و از سوی مدیران بانک ها نیز مسایل مختلف مورد پرسش قرار گرفت و توضیحات تکمیلی برای آن ارائه شد.

 وی با اشاره به حضور وزیر نفت در این نشست، اظهار کرد: مهندس اوجی با حضور در این نشست، بر حمایت تمام قد وزارت نفت از حضور و سرمایه گذاری بانک ها در طرح های توسعه ای اشاره و بر تسهیل زمینه ها و بسترها برای افزایش مشارکت بانک ها و شرکت های ایرانی تاکید کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به ویژگی های میدان آزادگان، گفت: این میدان مشترک با مساحت 1500 کیلومتر مربع در 80 کیلومتری غرب شهر اهواز واقع شده و میزان نفت درجای آن حدود 32 میلیارد بشکه نفت برآورد می شود؛ همچنین ظرفیت تولید فعلی این میدان در حال حاضر 190 هزار بشکه در روز است.

خجسته مهر افزود: ذینفعان مهم این طرح علاوه بر شرکت های اکتشاف و تولید منتخب، شرکت های سرمایه گذار، بانک ها و پتروشیمی ها شامل دیگر مجموعه ها از جمله شركت مشاور مادر به عنوان مسئول پیوستگی مطالعات و تهیه برنامه جامع توسعه میدان، تأمین كنندگان دكل‌های حفاری، سازندگان داخلی كالاها و تجهیزات و شركت های فن آور برای انجام مطالعات فناورانه و دانش بنیان مورد نیاز انجام طرح های فناورانه مانند افزایش ضریب بازیافت است.

وی با بیان اینکه  سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری برای توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان با هدف رسیدن به تولید ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده است، تاکید کرد: بانک‌های مهم کشور و شرکت‌های اکتشاف و تولید در این طرح سهامدار می شوند و بخشی از سهام این طرح نیز به مردم واگذار خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به جذابیت های این طرح برای سرمایه گذاران، افزود: پیش بینی می شود ظرف دو سال پروژه به بهره‌برداری اولیه و آغاز بازگشت سرمایه خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، میدان نفتی آزادگان به عنوان بزرگترین میدان نفتی ایران در جنوب غربی ایران در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار