خجسته مهر: می خواهیم پارس جنوبی را با هوش مصنوعی مدیریت کنیم

معاون وزیر نفت گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور بیشترین سهم را دارد، همچنین در دو سال اخیر رشد 60 درصدی در تولید نفت کشور رخ داده که این دستاورد حاصل برنامه‌ریزی در دولت سیزدهم در بخش نفت بوده است.

به گزارش راه شلمچه، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت گفت: زمان کاهش مدت اجرا و افزایش تولید کالاهای راهبردی در صنعت نفت فرا رسیده است، اگر بتوانیم به این دو موضوع برسیم شاید بتوانیم بگوییم این صنعت به مفهوم دانش‌بنیان رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه باید میان شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط وجود داشته باشد، افزود: در رویدادهای علمی باید مباحث فناورانه جدید مطرح شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی، نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور بیشترین سهم را دارد، همچنین در دو سال اخیر رشد 60 درصدی در تولید نفت کشور رخ داده که این دستاورد حاصل برنامه‌ریزی در دولت سیزدهم در بخش نفت بوده است.

خجسته‌مهر استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال در صنعت نفت را یکی از حوزه‌های مهم فناورانه در این صنعت دانست و گفت: ما به‌دنبال افزایش تولید نفت از مخازن خود با هوش مصنوعی هستیم. امروز این علم در صنعت نفت کشور جزو علوم ناشناخته است و از این رو باید روی آن کار بیشتری کنیم.

وی با اشاره به امضای توافق‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای استقرار مرکز راهبردی مخازن دیجیتال نفتی و گازی تصریح کرد: قصد داریم 15 میدان نفتی و گازی کشور را با هوش مصنوعی اداره کنیم. نخستین میدان در این زمینه که تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتی شریف امضا شده، میدان گازی پارس جنوبی است و می‌خواهیم قطب گازی ایران را در قالب هوش مصنوعی مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور بحث بورسیه پژوهشی شهید تندگویان در هماهنگی کامل با وزارت علوم راه‌اندازی شده است. در قالب این بورسیه‌ها قراردادی 36 ماهه با دانشجویان مقطع دکترا منعقد خواهد شد.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه به‌زودی بورسیه دانشجویان مقطع دکترا شروع می‌شود، گفت: صنعت نفت چالش‌های فناورانه خود را از طریق سامانه‌ای که در سایت وزارت علوم مشخص شده، در اختیار داشجویان کل کشور قرار می‌دهد. برای شروع کار با 15 دانشجوی دکترا قرارداد منعقد و هر ماه به آنها ماهانه 15 میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر 54 قرارداد به ارزش 80 میلیون دلار در صنعت نفت امضا شده است،‌ افزود: سهم شرکت ملی نفت ایران با 29 قرارداد 29 میلیون دلار است که تا پایان سال 40 میلیون دلار دیگر فقط به سهم این شرکت اضافه خواهد شد.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه حفاری مقاومتی‌ترین بخش صنعت نفت است، گفت: در این حوزه چالش‌های زیادی همچون پایین‌ بودن متراژ حفاری در مقایسه با میانگین جهانی و پایین‌ بودن نرخ نفوذ مته در سازند وجود دارد. در رویداد پتروتک پارسال چالش‌های حفاری مطرح شد که خوشبختانه 23 پیشنهاد علمی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان به ما رسیده است.

خجسته‌مهر رسیدن به جهش تولید نفت و گاز در کشور را منوط به داشتن ناوگان حفاری قوی دانست و اظهار کرد: ما در سال‌های آینده به 250 دستگاه دکل حفاری، حفاری 2 هزار و 400 چاه جدید، تعمیر 2 هزار و 400 چاه نفتی و گازی، نصب هزار و 700 پمپ درون‌چاهی و تأسیس تأسیسات نمک‌زدایی به حجم یک میلیون بشکه نیاز داریم. اگر به‌دنبال رشد 8 درصدی اقتصاد در کشور هستیم این رشد از مسیر صنعت نفت می‌گذرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار