اعتراف محافل آمریکایی؛

آمریکا پشت اپوزیسیون را خالی کرد

نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از 6 مقام آمریکایی نوشته است، دولت بایدن حاضر نیست مذاکرات هسته‌ای را کنار گذاشته و آشکارا از تغییر رژیم ایران حمایت کند.

به گزارش راه شلمچه، پس‌ از آنکه وزیر خارجه کشورمان از پیام‌های چند روز پیش آمریکا برای حصول توافق خبر داد و گفت که «آمریکایی‌ها برای توافق با ایران شتاب دارند»، نشریه پولیتیکو در گزارشی از مخالفت دولت بایدن با قطع مذاکرات برجامی خبر داد و نوشت: «دولت بایدن حاضر نیست مذاکرات هسته‌ای را کنار گذاشته و آشکارا از تغییر رژیم ایران حمایت کند.»

اعتراف به شکست پروژه ایجاد آشوب در ایران

بعد از آغاز اغتشاشات اخیر که به بهانه ضایعه درگذشت مهسا امینی در برخی نقاط کشور روی داد، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی با به‌کارگیری ظرفیت‌های رسانه‌ای و روانی خود برای هدایت و حمایت از اراذل اجاره‌ای به میدان آمدند اما سه هفته بیشتر نگذشت که خود آنها به شکست پروژه ایجاد آشوب در ایران اعتراف کردند.

یک کارشناس حوزه امنیتی رژیم صهیونیستی دو هفته پیش در گفت‌وگو با شبکه آی 24 اسرائیل با اشاره به اینکه «تعداد معترضین در ایران کم بوده و هیچ برنامه‌ریزی و بینش سیاسی وجود ندارد»، تأکید کرد: «این اعتراضات به جایی نخواهد رسید.»

همچنین «آور هیلر» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در شبکه 13 تلویزیون این رژیم گفت: «... بعد از اینکه عصر چهارشنبه (6 مهرماه) با مسئولان مؤسسه امنیتی اسرائیل صحبت کردیم می‌توانم بگویم که در نهاد امنیتی همه مقامات نسبت به موفقیت تظاهرات‌های ایران در ایجاد تغییر در این کشور بدبین هستند.»

«ایهود یعری» تحلیلگر صهیونیستی دیگری بود که در شبکه 12 تلویزیون اسرائیل با اظهار ناامیدی از به نتیجه رسیدن آشوب‌ها در ایران گفت: «متأسفانه مقامات ایران موفق شدند پتوی سنگینی بر موج اغتشاشاتی که شهرهای ایران را دربر گرفته بود (به معنی خاموش کردن آنها)، بیندازند؛ آشوب‌هایی که شامل حمله به مراکز دولتی بود اما نیروهای بسیجی موفق شدند شرکت‌کنندگان در این آشوب‌ها را متفرق کنند. آمریکایی‌ها تلاش کردند اینترنت را که توسط مقامات ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بسته شده بود، برای ایجاد اختلال در این کشور باز کنند، اما این هم کمکی نکرد و شاهد کاهش بسیار روشنی در ابعاد و قدرت این تظاهرات و همچنین جنبه خشونت‌آمیز آنها هستیم.»

در همین راستا، تحلیلگر سعودی اینترنشنال (شبکه ابوارّه که طی یک ماه گذشته تمام تمرکز خود را بر روی اغتشاشات در ایران گذاشته است) در اعترافی ناخواسته گفت «جمهوری اسلامی 43 سال مانع تجزیه و تکه‌تکه شدن خاک ایران شده است!» کارشناس دیگری چند روز پیش در مصاحبه با همین شبکه درخصوص تحلیل رفتار اغتشاشگران گفته بود «مسلماً این افراد با دولت‌های خارجی در ارتباط هستند، هر حرکتی که در ایران صورت می‌گیرد تبدیل به یک صحنه تسویه‌حساب قدیمی بین ایران و دشمنانش می‌شود چراکه ایران کشوری تأثیرگذار در منطقه است و دشمنان زیادی دارد.»

با این ‌حال شبکه‌های ضدانقلاب و معاند ضمن اعتراف به شکست، به شیطنت و دروغ‌پردازی‌های خود برای دامن‌زدن به اغتشاشات ادامه دادند و اتاق فکر نظام سلطه هم وقتی دید پروژه اغتشاش‌آفرینی در ایران به بن‌بست رسیده، به تشدید تحریم‌ها علیه ایران روی آورد.

توسل آنها به تحریم‌های حقوق بشری از یک‌سو و همچنین طرح ادعاهای پهپادی علیه ایران برای افزایش فشارها، شواهد دیگری بر شکست تلاش‌های غرب برای ایجاد آشوب در ایران است.

جالب‌تر آنکه، آمریکایی‌ها پس ‌از آنکه دیدند طرح ادعاهایی مانند آنکه «برجام در دستورکار واشنگتن نیست» گوش شنوایی ندارد به تکاپو افتاده‌اند و به گفته امیرعبداللهیان، همزمان با ادامه تحریم‌های سریالی (برای فشار به ایران) به التماس برای مذاکره نیز روی آورده‌اند!

بی‌بی‌سی: بایدن دوباره برای توافق تقلا خواهد کرد

«گابریل نورونیا» عضو موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا و مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «دوباره خواهیم دید که دولت بایدن برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران تلاش خواهد کرد.»

وی گفت: «دولت ایران اصلاً احساس نمی‌کند که لازم است با آمریکا به توافق برسد و ایرانی‌ها می‌توانند اقتصاد مقاومتی خود را بدون مذاکره و توافق با آمریکا به دست بیاورند.»

چندی پیش نشریه فارین‌پالیسی در گزارشی نوشته بود که در صورت شکست توافق، همه به سمت ضرر حرکت می‌کنند. در این گزارش آمده بود: «برای غرب یک شکست دراماتیک در تلاش برای عدم اشاعه در خاورمیانه وجود خواهد داشت که عدم موفقیت توافق هسته‌ای خطر تنش‌های نظامی در منطقه را افزایش می‌دهد و نقشی مخرب در دوره بحران انرژی جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین را در پی خواهد داشت.»

اندیشکده‌ها و رسانه‌های غربی و برخی دموکرات‌ها در واشنگتن، بارها دولت بایدن را به خاطر ادامه سیاست فشار حداکثری علیه ایران سرزنش کرده و خواستار کوتاه آمدن واشنگتن از مواضع تهاجمی علیه تهران شده‌اند.

براساس همین واقعیات است که ارزیابی محافل آمریکایی این است حالا که ایرانی‌ها در برابر فشارها ایستادگی کرده و پروژه ایجاد آشوب شکست خورده، نباید با تداوم حمایت از اغتشاشگران، فرصت مذاکرات هسته‌ای با ایران را از دست بدهند.

مخالفت دولت بایدن با قطع مذاکرات برجامی

حالا نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از 6 مقام آمریکایی نوشته است، دولت بایدن حاضر نیست مذاکرات هسته‌ای را کنار بگذارد و آشکارا از تغییر رژیم ایران حمایت کند.

6 مقام آگاه به پولیتیکو گفته‌اند که درخواست‌هایی از سمت برخی جناح‌های اپوزیسیون ایران برای حمایت دولت بایدن از تغییر رژیم در ایران مطرح شده اما دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا تمایلی به این اقدام ندارند.

به نوشته پولیتیکو راهبرد کنونی دولت بایدن در قبال اعتراضات سراسری در ایران ممکن است نه‌تنها سبب سرخوردگی بخشی از مخالفان جمهوری اسلامی‌شود، بلکه سیاست آمریکا در خاورمیانه را پیچیده‌تر می‌کند، به‌ویژه اگر جمهوری اسلامی با جسارت بیشتری به‌دنبال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود باشد. با این ‌حال به گفته منابع آگاه در کاخ سفید، دولت بایدن در رویکرد یادشده متحد است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا به پولیتیکو گفت: در این زمینه همه با هم اتفاق‌نظر دارند.

مقامات آمریکایی می‌گویند باید همه جوانب، از مطالبات حقوق بشری معترضان ایرانی تا ترجیح ایالات‌متحده برای استفاده از دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای را در نظر داشت. تصمیم ایران برای فروش پهپادهای انتحاری و سایر تسلیحات به روسیه برای جنگ در اوکراین موضوع را پیچیده‌تر کرده است.

مقامات ایالات‌متحده که این اطلاعات را در اختیار پولیتیکو قرار داده‌اند سمت‌های مختلفی در دولت بایدن دارند و همه آنها ظاهراً به‌دلیل حساسیت موضوع خواسته‌اند ناشناس بمانند.

پولیتیکو می‌نویسد، رضا ربع پهلوی از جامعه بین‌المللی و از ایالات‌متحده خواسته است که بدون مداخله نظامی از تغییر رژیم در تهران حمایت کنند. دولت بایدن اما می‌گوید «این یک گام بیش ‌از حد» [نامتعارف] خواهد بود. یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت: «تغییر رژیم به مردم ایران بستگی دارد.»

برخی از مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند که حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که از توافق هسته‌ای 2015 ایران خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، رسماً خواستار تغییر رژیم نشد.

به گزارش کیهان، رئیس‌جمهور آمریکا در سپتامبر سال جاری در سخنانی که در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد، خاطرنشان کرد که دولت او از مطالبات معترضان ایرانی حمایت می‌کند. پولیتیکو می‌نویسد یکی از دلایل موضع‌گیری سریع دولت بایدن به نفع معترضان تجربه دولت اوباما در تعلل در حمایت از اعتراضات سال 88 بود.

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار