اصلاح دلار در آرایش جدید ارزی دولت

 سیاست ارزی جدید دولت، فضای ارزی کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است و اظهارات مسئولان نشان می‌دهد عزم خود را برای مدیریت جدی بازار ارز جزم کرده‌اند،.

به گزارش راه شلمچه، سیاست ارزی جدید دولت، فضای ارزی کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است و اظهارات مسئولان نشان می‌دهد عزم خود را برای مدیریت جدی بازار ارز جزم کرده‌اند، البته مسئولان از بُعد سیاسی و تلاش‌های خارجی برای «بی‌ثبات» نشان دادن اقتصاد ایران در خلال جنگ سنگین اقتصادی غافل نمانده و به آن نیز پرداخته و تشریح کرده‌اند. 

 

 تلاش امریکا برای جلوگیری از ثبات بازار ارز

سخنگوی دولت در مورد دلایل و ریشه‌های نوسانات اخیر در بازار سکه و ارز معتقد است: «تشدید جنگ ارزی بدخواهان با ملت ایران به خصوص پس از شکست پروژه آشوب، ۲۲بهمن تاریخی امسال و سفر راهبردی و پرثمر رئیس‌جمهور به چین، نشان می‌دهد آن‌ها پس از ناامیدی از خیابان و پی‌بردن به محاسبه غلط‌شان، مجدداً در جنگ ترکیبی خود بر جنبه اقتصادی تمرکز کرده‌اند. هدف از این کار، مشخصاً ایجاد جو روانی و نارضایتی و تولید سوخت جدید برای آشوب و ناآرامی در ایران است. اطلاعات دقیق حاکی است سرویس‌های جاسوسی امریکا و چند دولت مشخص، مأموریت یافته‌اند به هر شکل ممکن از ایجاد ثبات در بازار ارز ایران جلوگیری کنند.» 

علی بهادری‌جهرمی می‌گوید: «دولت آرایش جدیدی در حوزه ارزی به خود می‌گیرد و این آرایش با بهره‌گیری از تجارب گذشته و دستاورد‌های ضدتحریمی طراحی شده است. با اجرای بسته جدید، هر گونه نیاز واقعی ارزی در مسیر قانونی و مشخص پاسخ می‌گیرد و خرید و فروش خارج از مرکز مبادله با بانک‌ها و کارگزاری‌های رسمی در حکم قاچاق ارز و طلا بوده و با آن برخورد جدی صورت خواهد گرفت.» 

 

 جنگ ارزی علیه مردم ایران به راه افتاده است

همچنین سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: «وقتی در مورد منابع و مصارف ارزی کشور به شکل بنیادین صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که با مسئله خاصی در سال جاری مواجه نبوده‌ایم و روند بازار ارز تا مهرماه مؤید این بود که بازار به شکل مطلوبی مدیریت می‌شد، بدون اینکه شوکی وارد شود. بدخواهان مردم ایران در ماه‌های اخیر از طریق هراس‌آفرینی و القای انتظارات تورمی منجر به تغییر رفتار‌ها در داخل ایران شدند و در یک جنگ ارزی علیه مردم ایران شاهد هستیم که کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های قمار اعدادی را برای ارز اعلام کردند که با متغیر‌های کشور هیچ تناسبی نداشت. رسانه‌ها باید دست به دست هم دهند تا بر این موج‌آفرینی انتظارات تورمی غلبه کنند، زیرا حرکت موتور‌های تورمی کشور حکایت از مسیر دیگری دارد و تناسبی با این فضای روانی و ارقام ارز ندارد.» 

 

 دنبال بازگشت ثبات در بازار ارز هستیم

خاندوزی تصریح کرد: «سیاست‌های اقتصادی باید به نحوی باشد که منجر به بازگشت ثبات به بازار ارز شود و امیدواریم تدبیر جدید بانک مرکزی تحت عنوان مرکز مبادله ارز و طلا کمک کند به اینکه آن بخشی از نارسایی‌هایی که در سیاست‌های گذشته بود، اصلاح شود و در هفته‌های آینده شاهد بهبود شرایط ارزی کشور باشیم.» 

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد اصلاح شیوه حکمرانی اقتصادی نیز گفت: «در سال۹۱ که با تنگنا‌های جدی این ایرادات ساختاری دیده شد، متأسفانه فرصت خوبی را برای اصلاح ساختار‌ها در دهه۹۰ از دست دادیم و چیزی شبیه تعطیلی در این حوزه داشتیم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. در حوزه رشد اقتصادی انگیزه فعالان اقتصادی را باید بالا ببریم تا از دوره رکود طولانی و نرخ‌های منفی رشد خارج شویم.» 

 

 افزایش نرخ ارز کار دولت نیست

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل نقدینگی موجود تأکید کرد: «دولت نه تنها منفعتی از بالارفتن نرخ ارز ندارد بلکه ارز نفتی خود را با نرخ نیما برای تأمین کالا‌های اساسی ارائه می‌کند. این شبهه عامیانه که می‌گویند «افزایش نرخ ارز کار خودشان است» واقعیت ندارد.»

 

 تلاش برای استفاده حداکثری از ارز‌های محلی

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد روابط با چین نیز اظهار کرد: «سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارز‌های محلی است و نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد. تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت می‌گرفته است. استفاده از ارز‌های محلی به جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفت. بانک مرکزی برای استفاده حداکثری یوآن به جای دلار و یورو مذاکرات لازم را با طرف‌های چینی انجام داده است، در صورت قطعی شدن توافقات اعلام می‌شود.»

 

 برنامه ویژه تعادل‌بخشی منابع  و مصارف ارزی

وزیر اقتصاد در مورد تخصیص ارز نیز گفت: گزارش ۱۱ماهه تأمین ارز برای واردات نشان می‌دهد ۶۰‌میلیارد دلار ارز تخصیص صورت گرفته در حالی که این عدد در ۱۲ماهه پارسال ۵۲‌میلیارد دلار بوده است. همانگونه که صادرکنندگان مکلف به بازگشت ارز صادراتی خود هستند، همانگونه نیز توقع داریم واردکنندگان که مصرف‌کننده ارز هستند، متناسب با نیاز‌های واقعی خود تقاضای ارز دهند. متأسفانه در حال حاضر برخی تقاضاها، کاذب بوده است و احتکار داشتیم و عرضه به بازار صورت نمی‌گیرد. بانک مرکزی و وزارت صمت برنامه تعادل‌بخشی به منابع و مصارف ارزی دارند که امیدواریم با این برنامه اتفاقات خوبی رخ دهد. 

 

 رشد ۵ درصدی انتشار اسکناس

خاندوزی درباره برخی گزارشات از کمبود اسکناس در عابربانک‌ها گفت: به زودی در حوزه نیاز‌های شب عید و اسکناس نو اطلاع‌رسانی دقیق‌تری توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. درباره گزارش‌هایی درباره کمبود عرضه اسکناس در خودپرداز‌ها می‌گویم سهم اسکناس در نقدینگی کشور و تراکنش‌های اقتصادی بسیار پایین است و کمتر از ۳‌درصد را دارد و اکثر تراکنش‌ها بدون اسکناس انجام می‌شود. بانک مرکزی برنامه دارد کمک کند این مسئله حل شود و امسال انتشار اسکناس با حفظ اصول آن پنج برابر رشد داشته است و در عرضه اسکناس و دسترسی مانعی از طرف بانک مرکزی وجود ندارد.»

 

 رکورد کشور در صادرات غیرنفتی 

خاندوزی خاطرنشان کرد: «تقریباً ۹۰‌درصد اعداد پیش‌بینی شده در قانون بودجه محقق شده است، در حوزه پرداخت‌های عمرانی به ۱۵۴هزار‌میلیارد تومان دست یافته‌ایم که افزایش ۸‌درصدی را نشان می‌دهد. امیدواریم بازار‌های صادراتی جدید و افزایش رقم تجارت کشور منجر به بهبود شرایط تولید و افزایش ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی کشور شود که البته امسال رکورد صادرات غیرنفتی را پشت سر گذاشته‌ایم.»

         


                                

منبع: روزنامه جوان

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار